شنبه 6 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش جديد آمانو: ايران در حال انجام همکاری‌های مورد نياز با آژانس نيست

يوکيو آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در جديدترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران گفت ايران درحال انجام همکاری‌های مورد نياز از جمله اجرا و انجام پروتکل الحاقی نيست. آمانو افزود آژانس قادر نيست تضمين‌های معتبری درباره فعاليت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ارائه و نتيجه‌گيری کند که همه مواد هسته‌ای در ايران برای فعاليت‌های صلح‌آميز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری فارس: مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز جمعه جديدترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران را منتشر کرد.

به گزارش فارس، "يوکيو آمانو" مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز جمعه جديدترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ايران را منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زير است.

اجرای توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنيت در جمهوری اسلامی ايران

گزارش مدير کل

A. مقدمه

۱. اين گزارش مدير کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنيت درباره اجرای توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنيت در جمهوری اسلامی ايران است.

۲.شورای امنيت تاييد کرده است که گام‌هايی که توسط شورای حکام در اين قطعنامه‌ها مورد درخواست واقع شده برای ايران الزام آور است. مفاد مرتبط قطعنامه‌های شورای امنيت که به آن اشاره شد بر اساس فصل چهارم منشور سازمان ملل تصويب شده و بر طبق بندهای آن قطعنامه‌ها اجباری است.

۳.بر پايه "توافقنامه روابط" آن با سازمان ملل، آژانس ملزم به همکاری با شورای امنيت برای اجرای مسئوليت شورای امنيت به منظور حفظ يا احيای صلح و امنيت بين‌المللی است. تمام اعضای سازمان ملل موافق پذيرش و انجام تصميمات شورای امنيت هستند و در اين خصوص موافق اتخاد اقداماتی هستند که منطبق با تعهدات آنها بر اساس منشور سازمان ملل است.

۴. اين گزارش به تحولاتی که از گزارش قبلی (۲۴ فوريه ۲۰۱۲) روی داده می‌پردازد و همچنين موضوعات قديمی‌تر. اين گزارش بر مواردی که ايران به طور کامل به تعهدات الزام آور خود عمل نکرده مانند اجرای کامل اين تعهدات که برای اعتمادسازی بين‌المللی در خصوص ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته‌ای ايران مورد نياز است، تمرکز می‌کند.

B. شفاف‌سازی درباره موضوعات حل نشده

همانطور که قبلا گزارش شد، در تاريخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ شورای حکام قطعنامه GOV/۲۰۱۱/۶۹ را تصويب کرد که در ميان مواردی که وجود داشت تاکيد داشت برای ايران و آژانس ضروری است تا گفت‌وگوهای خود را با هدف حل فوری تمام موضوعات اصلی باقيمانده شدت ببخشند تا شفاف سازی در خصوص آن موضوعات از جمله دسترسی به تمام اطلاعات، اسناد، سايت‌ها مواد و پرسنل مرتبط در ايران فراهم شود.

شورای حکام همچنين از ايران خواسته است تا به طور جدی و بدون پيش شرط وارد گفت‌وگوها با هدف احيای اعتماد بين‌المللی در خصوص ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته‌ای ايران شود. در اين خصوص، تيم آژانس به منظور برگزاری دو دور گفت‌گو در ماه‌های ژانويه و فوريه ۲۰۱۲ از ايران بازديد کرد. در طی اين گفت‌وگوها، ايران و آژانس نتوانستند بر سر يک رويکرد سازمان‌يافته به منظور شفاف سازی در زمينه تمام موضوعات باقيمانده مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران به توافق برسند؛ ايران اظهارنامه‌ای ابتدايی ارائه داد که در آن نگرانی‌های آژانس را رد می کرد؛ آژانس سوالاتی ابتدايی درباره پارچين و کارشناس خارجی برای ايران مطرح کرد که تا کنون آژانس هنوز پاسخی در اين باره دريافت نکرده و ايران اظهار کرده است که قادر به دادن دسترسی به سايت پارچين نيست.

۶. مدير کل، شورای حکام را در نشست مارس ۲۰۱۲ آن از اين امر آگاه ساخت که آژانس به پرداختن به موضوع هسته‌ای ايران از طريق گفت‌وگو و در مسيری سازنده ادامه می‌دهد. بلافاصله پس از آن نشست، تبادلات بيشتر ميان آژانس و ايران برای بررسی چگونگی ادامه گفت‌وگوها روی داد.

۷. ايران و آژانس دور سومی از گفت‌وگوها را در وين در تاريخ ۱۴ و ۱۵ می ۲۰۱۲ برگزار کردند که در طی آن مباحث بر سر يک رويکرد سازمان يافته به منظور شفاف سازی تمام موضوعات باقيمانده ادامه يافت. پيشرفت در اين گفت‌وگوها به صورت يک سند پيش نويش منعکس شد که بر موضوعات گفته شده در ضميمه گزارش نوامبر ۲۰۱۱ مديرکل آمده است. موضوعات مرتبط با صحت و تکميل بودن اظهارات ايران به غير از مواردی که در ضميمه گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آمده، به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ايران در پاسخ به درخواست آژانس برای دسترسی به سايت پارچين (پاراگراف شماره ۲۴ را ببينيد) اعلام کرد که چنين دسترسی تا پيش از حصول توافقی که درباره يک رويکرد سازمان يافته به آن دست يافته شده، غيرممکن است.

۸. مدير کل در نامه‌ای به تاريخ ۱۷ می ۲۰۱۲ به آقای سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران اعلام کرد که در پرتو پيشرفتی که بر سر توافق در خصوص يک رويکرد سازمان يافته صورت گرفته، شرايط برای او هم اکنون به منظور پذيرش دعوت ايران برای سفر به اين کشور صحيح است. مدير کل اعلام کرد که هدف از اين سفر بحث درباره موضوعات علاقه مندی مشترک و به ويژه نهايی کردن اين توافق بر اساس ملاحظات درباره يک رويکر سازمان يافته است. در جواب نامه‌ای به تاريخ ۱۸ می ۲۰۱۲ علی اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، مدير کل را از پاسخ مثبت ايران در خصوص اين سفر آگاه کرد.

۹. در تاريخ ۲۱ مه ۲۰۱۲، مدير کل جلساتی رادر تهران با آقای جليلی، فريدون عباسی معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و علی اکبر صالحی وزير امور خارجه ايران برگزار کرد. در طی اين گفت‌وگوها، شماری از موضوعات مورد علاقه دوطرف مورد بحث قرار گرفت به ويژه موضوعات شفاف سازی مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران. در طی ديدار با آقای جليلی، در خصوص توافق بر سر يک رويکرد سازمان يافته تصميم گيری شد. با اينکه برخی از اختلافات ميان ايران و آژانس هنوز در زمينه سند منتج از گفت‌وگوهای ۱۴ و ۱۵ مه ۲۰۱۲ باقی مانده بود، آقای جليلی تصريح کرد که اين اختلافات مانعی برای رسيدن به توافق نيست.

C. تاسيسات اعلام شده بر اساس توافق پادمانی ايران

۱۰. ايران بر اساس توافق پادمانی خود به آژانس درباره ۱۶ تاسيسات هسته‌ای و ۹ محل خارج از تاسيسات که مواد هسته‌ای به طور عادی استفاده می‌شوند (LOFs) اطلاع رسانی کرده است. با وجود اينکه چنين فعاليت‌هايی توسط ايران در برخی تاسيسات انجام می‌شوند که مغاير با قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنيت هستند، که در زير می‌آيند، آژانس به اجرای پادمان‌ها در اين تاسيسات و LOFs ادامه می‌دهد.

D. فعاليت‌های مرتبط با غنی سازی

۱۱. بر خلاف قطعنامه‌های مرتبط با شورای حکام و شورای امنيت، ايران تا کنون فعاليت‌های مرتبط با غنی سازی خود در تاسيسات اعلام شده‌ای که در زير به آن اشاره می‌شود و همگی تحت پادمان‌های آژانس هستند، به حالت تعيليق در نياورده است. بر اساس جديدترين آماری که در اختيار آژانس قرار گرفته، ايران ۶۱۹۷ کيلوگرم هگزا فلورايد اورانيوم را به اورانيوم ۲۳۵ پنج درصد غنی کرده است و ۱۴۶.۵ کيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم را به اورانيوم ۲۳۵ بيست درصد از زمانی که به توليد چنين موادی دست زده، تبديل کرده است.

D.۱. نطنز: تاسيسات غنی سازی سوخت و تاسيسات غنی سازی سوخت آزمايشی

۱۲. تاسيسات غنی سازی سوخت (FEP): اين تاسيسات يک مجتمع غنی سازی سانتريفيوژی برای توليد اورانيوم با غنای پايين است يعنی تا غنای پنج درصد اورانيوم ۲۳۵ است که برای اولين بار در سال ۲۰۰۷ عملياتی شد. اين تاسيسات شامل دو سالن آبشاری است: سالن توليد A و سالن توليد B. بر اساس اطلاعات طراحی تسليمی از جانب ايران، هشت واحد برای سالن توليد A طراحی شده است که شامل ۱۸ آبشار در هر واحد است. هيچ اطلاعات طراحی مفصلی تاکنون در خصوص سالن توليد B ارائه نشده است.

۱۳. تا تاريخ ۱۹ می ۲۰۱۲، ۵۴ آبشار در ۳ واحد از ۸ واحد سالن توليد A نصب شده، که بنا بر اعلام ايران، ۵۲ مورد آن با UF۶ تغذيه شده است. در حالی که آبشارها در ابتدا از ۱۶۴ سانتريفيوژ تشکيل شده بود، ايران بعدا ۳۰ آبشار را بهينه‌سازی کرده و تعداد سانتريفيوژهای آن را به ۱۷۴ عدد رسانده است. تا تاريخ ۱۹ می ۲۰۱۲، يک آبشار ديگر نيز شامل ۱۷۴ سانتريفيوژ در واحد چهارم سالن توليد A نصب شده است، اگرچه که UF۶ به اين آبشار تزيرق نشده است. از ۱۷ آبشار ديگر واحد ۴، ۱۶ آبشار که هر يک ۱۷۴ محفظه خالی سانتريفيوژ نوع IR-۱ داشت، در محل قرار گرفته بود، و آبشار ديگر نيز خالی بود. تمام سانتريفيوژهای نصب شده در سالن توليد A از نوع IR-۱ هستند. تا تاريخ ۱۹ می ۲۰۱۲، هيچ سانتريفيوژی در چهار واحد باقی مانده ديگر نصب نشده است، اگرچه که اقدامات نصب اوليه در يکی از واحدها کامل شده است، که شامل قرار دادن محفظه‌های خالی سانتريفيوژ IR-۱ در هر ۱۸ آبشار است، و اين روند پيشرفت در سه واحد ديگر نيز ادامه داشته است. تا تاريخ ۱۹ می ۲۰۱۲، هيچ عمليات نصبی در سالن توليد B انجام نشده است.

۱۴. همانطور که پيش از اين گزارش شده، آژانس مشخص کرد که، تا تاريخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱، و از زمان آغاز به کار در فوريه ۲۰۰۷، ۵۵۶۸۳ کيلوگرم UF۶ طبيعی به آبشارها تزريق شده است، و مجموعا ۴۸۷۱ کيلوگرم UF۶ نيز تا ميزان U-۲۳۵ غنای ۵%، غنی‌سازی شده است. ايران تخمين زده است که، بين ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱ و ۱۱ می ۲۰۱۲، ۱۳۲۶ کيلوگرم UF۶ را تا دستيابی به U-۲۳۵ با غنای ۵% غنی‌سازی کرده است، و از آنجا که عمليات توليد از فوريه ۲۰۰۷ آغاز شده، می‌توان نتيجه گرفت که مجموعا ۶۱۹۷ کيلوگرم UF۶ تا ميزان U-۲۳۵ غنای ۵% غنی‌سازی شده است. مواد اتمی در تاسيسات غنی سازی سوخت(شامل تزريق، توليد و دورريز)، همچنين تمام آبشارهای نصب شده و ايستگاه‌های تزريق و تخليه تحت محدوديت و نظارت آژانس قرار دارد.

۱۵. بر اساس نتايج آناليز نمونه‌های محيطی گرفته شده از تاسيسات غنی سازی سوخت از فوريه ۲۰۰۷ و ديگر فعاليت‌های بازرسی، آژانس به اين نتيجه رسيده است که کارکرد تاسيسات مطابق با گزارش ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ)، بوده است.

۱۶. تاسيسات غنی‌سازی سوخت آزمايشی (PFEP): تاسيسات غنی‌سازی سوخت آزمايشی يک مرکز تحقيقات و توسعه و يک مرکز توليد اورانيوم با درصد غنای پايين آزمايشی است که اولين بار در اکتبر ۲۰۰۳ شروع به کار کرده است. اين مرکز يک سالن آبشار دارد که می‌تواند ۶ آبشار را در خود جای دهد، و به يک بخش طراحی شده برای توليد اورانيوم با درصد غنای پايين تا سقف ۲۰% (آبشار ۱ و ۶) و بخشی برای تحقيق و توسعه (آبشارهای ۲، ۳، ۴، و ۵)، تقسيم شده است.

۱۷. بخش توليد: ايران اولين بار در فوريه ۲۰۱۰ تزريق UF۶ با غنای پايين به آبشار ۱ را آغاز کرده، که هدف از آن توليد UF۶ غنی شده تا U-۲۳۵ غنای ۲۰ درصد و در جهت توليد سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران اعلام شده است. ايران بعدا اعلام کرده است که اين کار همچنين با هدف توليد سوخت برای رآکتورهای تحقيقاتی انجام گرفته که ايران قصد خود برای ساخت آن ها را گزارش کرده است. از ۱۳ جولای ۲۰۱۰، ايران UF۶ با غنای پايين را به دو آبشار متصل به هم (آبشارهای ۱ و ۶) تزريق کرده، که هريک از آن‌ها از ۱۶۴ سانتريفيوژ IR-۱ تشکيل شده است.

۱۸. همانطور که پيش از اين گزارش شده، آژانس مشخص کرد که، تا تاريخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱، و از زمان آغاز به کار ۷۲۰.۸ کيلوگرم UF۶ با غنای پايين توليدی در تاسيسات غنی سازی سوخت به آبشارهای بخش توليد تزريق شده، و اينکه مجموعا ۷۳.۷ کيلوگرم UF۶ غنی شده تا رسيدن به U-۲۳۵ با غنای ۲۰% توليد شده است. ايران برآورد کرده است که، بين ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱ و ۱۸ می ۲۰۱۲، مجموعا ۲۶۹.۵ کيلوگرم UF۶ غنی شده در تاسيسات غنی سازی سوخت به آبشارهای مرتبط به هم در تاسيسات غنی سازی سوخت آزمايشی تزريق شده و اينکه حدودا ۳۶.۴ کيلوگرم UF۶ تا غنای U-۲۳۵ ۲۰% توليد شده است. از اين می‌توان نتيجه گرفت که از تاريخ آغاز به کار در فوريه ۲۰۱۰، مجموعا ۱۱۰.۱ کيلوگرم UF۶ غنی‌سازی شده تا U-۲۳۵ ۲۰% در تاسيسات غنی سازی سوخت آزمايشی توليد شده است.

۱۹. در طول دوره ۹ تا ۱۴ آوريل ۲۰۱۲، اپراتور تاسيسات غنی سازی سوخت آزمايشی حدود ۱.۶ کيلوگرم از UF۶ غنی‌سازی شده تا U-۲۳۵ ۲۰% را با حدود ۷.۵ کيلوگرم UF۶ طبيعی ترکيب کرده است. خروجی اين ترکيب کاهشی در چهار سيلندر قرار گرفت که هريک محتوی حدود ۲.۱ کيلوگرم UF۶ با غنای به ترتيب ۱.۵%، ۲.۴%، ۴.۶% و ۴.۷% U-۲۳۵ بودند. در همين مدت، آژانس نمونه‌هايی از UF۶ موجود در هريک از چهار سيلندر را برداشته و سپس آن‌ها را مهر و موم کرده است.

۲۰. بخش تحقيق و توسعه: در بخش طراحی شده برای آبشارهای ۲ و ۳، ايران متناوبا UF۶ طبيعی را به دستگاه‌های تکی، آبشارهای ۱۰ تايی و آبشارهای ۲۰ تايی از سانتريفيوژهای IR-۱، IR-۲m، و IR-۴ تزيرق کرده است. همانگونه که پيش از اين گزارش شده، ايران قصد خود برای نصب سه نوع جديد از سانتريفيوژها (IR-۵، IR-۶، و IR-۶s) به صورت تکی، را به اطلاع آژانس رسانده است. تا تاريخ ۱۸ می ۲۰۱۲، هيچ نمونه‌ای از اين سانتريفيوژها نصب نشده است. تا تاريخ ۶ می ۲۰۱۲، ايران ۱۲۹ سانتريفيوژ IR-۴ را در آبشار ۴ نصب کرده است. تا تاريخ ۱ مارس ۲۰۱۲، ايران متناوبا به ۱۰۴ سانتريفيوژ آبشار ۴، UF۶ طبيعی تزريق کرده است. از نوامبر ۲۰۱۱، ايران متناوبا به ۱۶۴ سانتريفيوژ IR-۲m در آبشار ۵، UF۶ طبيعی تزريق کرده است، اگرچه که برای يک بازه کوتاه، به جای UF۶ طبيعی، UF۶ تضعيف شده، تزريق شده است.

۲۱. بين ۱۲ فوريه ۲۰۱۲ و ۱۸ می ۲۰۱۲، مجموعا حدود۱۷۸.۸ کيلوگرم UF۶ طبيعی و ۱۱.۴ کيلوگرم UF۶ تضعيف شده به سانتريفيوژهای بخش تحقيق و توسعه تزريق شده است، اما هيچ اورانيوم با درصد غنای پايين به عنوان محصول به دست نيامده و باقی مانده‌ها در پايان پروسه مجددا با هم ترکيب شده‌اند.

۲۲. بر اساس نتايج به دست آمده از آناليز نمونه‌های محيطی گرفته شده در تاسيسات غنی سازی سوخت آزمايشی و ديگر فعاليت های بازرسی، آژانس به اين نتيجه رسيد که عملکرد اين تاسيسات مطابق گزارش ايران در پرسشنامه اطلاعات طراحی بوده است.

D.۲. مجتمع غنی سازی سوخت فردو

۲۳. مجتمع غنی سازی سوخت فردو بر اساس گزارش ارائه شده در پرسشنامه اطلاعات طراحی به تاريخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲، يک مجتمع سانتريفيوژ غنی سازی است برای توليد UF۶ غنی سازی شده تا U-۲۳۵ غنای ۲۰% و توليد UF۶ غنی سازی شده تا U-۲۳۵ غنای ۵% است. تاسيسات برای ميزبانی ۱۶ آبشار که به صورت برابر به دو واحد تقسيم شده (واحد ۱ و واحد ۲) با حدود ۳۰۰۰ سانتريفيوژ، ساخته شده است. مجتمع اولين بار در سال ۲۰۱۱ عملياتی شد.

۲۴- همانطور که پيشتر گزارش شده است، ايران در تاريخ ۲۵ ژانويه سال ۲۰۱۲ ميلادی تزريق هگزافلوريد اورانيوم (UF۶) با غنای ۳.۵ درصد به دومين مجموعه از دو آبشار متصل شده در واحد ۲ را آغاز کرد؛ از تاريخ ۹ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی، ايران تمام ۱۷۴ سانتريفيوژ "IR-۱" در هر يک از آبشارهای پنجم و ششم در واحد ۲ و ۲۰ سانتريفيوژ "IR-۱" در آبشار هفتم واحد ۲ را نصب کرده بود؛ از تاريخ ۹ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی نمونه هايی از سانتريفيوژهای خالی " "IR-۱" در بقيه واحد ۲ و تمام واحد ۱ در محل قرار گرفتند و تمام لوله کشی ها نصب شده بودند.

۲۵- آژانس در نامه ای به مورخ ۷ مارس سال ۲۰۱۲ ميلادی از ايران درخواست کرد تا تعداد و مکان مربوط به آبشارهای موجود در تاسيسات غنی سازی سوخت فردو " FFEP" را که به توليد اورانيوم با غنای پائين ۲۰ درصد از نوع اورانيوم ۲۳۵ اختصاص دارند را ارائه کند؛ ايران در نامه ای به مورخ ۲ آوريل سال ۲۰۱۲ ميلادی پاسخ داد که به محض نصب آبشارهای اضافی به چهار آبشاری که نصب آنها اخيرا تکميل شده بود، به آژانس از پيش درباره پيشرفت های بيشتر اطلاع رسانی خواهد شد؛ آژانس در نامه ای به مورخ ۲۱ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی از ايران درخواست کرد تا اطلاعات مربوط به هدف استفاده از آبشارهای پنجم و ششم که در حال حاضر در تاسيسات غنی سازی سوخت فردو نصب شده اند را ارائه کند؛ ايران در نامه ای به مورخ ۲۳ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی پاسخ داد که نصب سانتريفيوژها در ساير آبشارهای واحد ۲ (آبشارهای ۵ -۸) هنوز در حال تکميل است و اينکه ممکن است چندين ماه زمان ببرد تا تاسيسات مرتبط برای راه اندازی آماده شوند؛ ايران علاوه بر اين اعلام کرد که به آژانس درباره توليد سطح اين آبشارها پيش از آغاز عمليات آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

۲۶- آژانس تائيد کرده است که تاسيسات غنی سازی سوخت فردو بر اساس آخرين پرسشنامه اطلاعات طراحی ارائه شده از سوی ايران در حال طرح ريزی است؛‌ همانطور که پيشتر گزارش شده است، ايران برخی اطلاعات مرتبط با زمان بندی اوليه و شرايط مرتبط با تصميم خود برای ساخت تاسيسات غنی سازی سوخت فردو در تاسيسات دفاعی موجود را در سال ۲۰۱۱ ميلادی ارائه کرد؛ با اين حال ارائه اطلاعات اضافی مربوط به اين تاسيسات به ويژه به لحاظ تفاوت های موجود ميان هدف اصلی بيان شده (برای استفاده از ) اين تاسيسات و هدفی که اين تاسيسات در شرايط فعلی مورد استفاده قرار گرفته اند از سوی ايران مورد نياز است.

۲۷- ايران اعلام کرده است که بين فاصله زمانی ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۱ ميلادی و زمانيکه تزريق اولين مجموعه از دو آبشار متصل آغاز شد و ۱۳ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی، در مجموع ۲۵۹ کيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم به اورانيوم ۲۳۵ تا پنج درصد تبديل شد و به دو مجموعه آبشار متصل در تاسيسات غنی سازی سوخت فردو تزريق شده است و اينکه تقريبا ۳۵.۵ کيلوگرم هگزافلورايد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد از نوع اورانيوم ۲۳۵ نيز توليد شده است که از اين ميزان ۲۵.۱ کيلوگرم از روند خارج شده و توسط آژانس تائيد شده است.

۲۸- نتيجه تحليل های مربوط به نمونه های محيطی گرفته شده در تاسيسات غنی سازی سوخت فردو در تاريخ ۱۵ فوريه سال ۲۰۱۲ ميلادی، وجود ذراتی را سطح غنای ۲۷ درصد از نوع اورانيوم ۲۳۵ نشان داد که اين ميزان بالاتر از سطحی است که در پرسشنامه اطلاعات طراحی بيان شده است؛ آژانس در نامه ای به مورخ ۴ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی از ايران درخواست کرد تا توضيح بيشتری درباره وجود اين ذرات ارائه کند؛ ايران در پاسخ مورخ ۹ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی اعلام کرد که توليد چنين ذراتی که "بالاتر از مقدار هدف" است ممکن است به دلايل فنی خارج از کنترل اپراتور اتفاق افتاده باشد؛ آژانس در حال ارزيابی توضيح ايران است و خواستار دريافت جزئيات بيشتری شده است؛ آژانس در ۵ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی نمونه های محيطی بيشتری را از همان محل (تاسيسات غنی سازی سوخت فردو) تهيه کرد؛ محلی که ذرات مورد بحث پيدا شده بودند؛ اين نمونه ها در حال حاضر در حال تجزيه آزمايشی هستند.

D.۳. ساير فعاليت‌های مرتبط با غنی‌سازی

۲۹- آژانس همچنان منتظر پاسخ اساسی از سوی ايران به درخواست های آژانس در رابطه با اطلاعات بيشتر مرتبط با اطلاعيه هايی است که ايران در ارتباط با ساخت ۱۰ تاسياست جديد مربوط به غنی سازی اورانيوم ارائه کرده است؛ بر اساس اعلام ايران در مورد مکان (ساخت) ۵ مورد از اين ۱۰ تاسيسات جديد غنی سازی تصميم گيری شده است؛ ايران اطلاعات مورد درخواست آژانس در ارتباط با اعلام ۷ فوريه سال ۲۰۱۰ ميلادی خود مبنی بر اينکه دارای فناوری غنی سازی ليزری است را در نامه مورخ ۱۸ آگوست سال ۲۰۱۲ ميلادی تامين نکرده است؛ در نتيجه عدم همکاری ايران در رابطه با اين مسائل، آژانس نمی تواند به طور کامل اين موضوعات را بررسی کند و گزارش دهد.

E- فعاليت های بازفرآوری

۳۰- بدنبال قطعنامه های مرتبط با شورای حکام و شورای امنيت، ايران ملزم است تا فعاليت های بازفرآوری و از جمله فعاليت های تحقيق و توسعه خود را به حالت تعليق در بياورد؛ ايران در نامه ای به مورخ ۱۵ فوريه سال ۲۰۰۸ ميلادی به آژانس اعلام کرد که "فعاليت های بازفرآوری ندارد"؛ آژانس در اين زمينه به نظارت بر استفاده از سلول های داغ در "رآکتور تحقيقاتی تهران" و توليد "موليبدنوم"، "يد"، "راديو اکتيو زنون" (MIX) در تاسيسات ادامه داده است؛ آژانس در تاريخ ۲۸ آوريل سال ۲۰۱۲ ميلادی يک بازرسی و راستی آزمايی اطلاعات طراحی را در "رآکتور تحقيقاتی تهران" و يک راستی آزمايی اطلاعات طراحی را نيز در تاريخ ۷ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی در تاسيسات " MIX" انجام داد؛ اين راستی آزمايی صرفا راجع به "رآکتور تحقيقاتی تهران" و تاسيسات " MIX" و ساير تاسيساتی صورت گرفت که آژانس به آنها دسترسی دارد و می تواند تائيد کند که هيچ فعاليت مرتبط با بازفرآوری در حال اجرايی در ايران وجود ندارد.

F- پروژه های مرتبط با آب سنگين

۳۱- ايران برخلاف قطعنامه های مرتبط با شورای حکام و شورای امنيت، کار روی پروژه های مرتبط با آب سنگين از جمله ساخت رآکتور تحقيقاتی تعديل شده آب سنگين در اراک، رآکتور تحقيقات هسته ای ايران (رآکتور (IR-۴۰) که تحت پادمان های آژانس است را به حالت تعليق در نياورده است.

۳۲- آژانس در تاريخ ۱۶ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی يک راستی آزمايی اطلاعات طراحی را در رآکتور " IR-۴۰" اراک انجام داد و مشاهده کرد که اگرچه ساخت اين تاسيسات همچنان در جريان بود اما از زمان راستی آزمايی پيشين اطلاعات طراحی هيچ بخش عمده ای در اين رآکتور نصب نشده بود؛ علاوه براين، اين اپراتور در تاريخ ۱۶ ماه مه سال ۲۰۱۲ ميلادی به آژانس اطلاع داد که بر اساس برنامه ريزی ها، عمليات رآکتور IR-۴۰ در سه ماه سوم سال ۲۰۱۳ ميلادی آغاز خواهد شد.

۳۳- آژانس از زمان بازديد خود از تاسيسات توليد آب سنگين " HWPP" در تاريخ ۱۷ آگوست سال ۲۰۱۱ ميلادی تاکنون سه نامه به ايران فرستاده و درخواست دسترسی بيشتر به تاسيسات توليد آب سنگين کرده است؛ آژانس هنوز پاسخی به آن نامه ها دريافت نکرده است؛ ايران علاوه بر اين، درخواست آژانس در جريان راستی آزمايی های اطلاعات طراحی فوق الذکر برای دسترسی به تاسيسات توليد آب سنگين را رد کرده است؛ در نتيجه آژانس بار ديگر روی تصاوير ماهواره ای برای نظارت بر وضعيت تاسيسات توليد آب سنگين تکيه می کند؛ بر اساس تصاوير ماهواره ای اخير به نظر می رسد که تاسيسات توليد آب سنگين در حال کار است؛ تا به امروز، ايران به آژانس اجازه نمونه گيری از آب سنگين ذخيره شده در تاسيسات تبديل اورانيوم " UCF" را نداده است.

G. تبديل و توليد سوخت

۳۴- با اينکه ايران متعهد است تمامی فعاليتهای مرتبط با غنی سازی و پروژه های آبهای سنگين خود را به حالت تعليق درآورد، اما در UCF، تأسيسات توليد سوخت و تأسيسات ساخت صفحه سوخت در اصفهان فعاليتهايی از اين دست را نجام می دهد؛ که اين امر چنانکه در زير آمده است، نقض تعهدات اين کشور محسوب می شود ـ اگرچه اين تأسيسات همگی تحت نظارت پادمان های آژانس قرار دارند.

۳۵- تأسيسات تبديل اورانيوم: بين ۵ و ۹ مارس، آژانس اقدام به راستی آزمايی اقلام فيزيکی در UCF نمود که نتايج آن در حال ارزيابی توسط آژانس می باشد. ايران در حال حاضر فعاليتهای تحقيق و توسعه خود در UCF، شامل تبديل UF۶ غنی شده تا ۳۴/۳ درصد U-۲۳۵ به Uo۲.۳۷ را متوقف نموده است. آژانس تأييد کرده است که ايران در خلال اين فعاليت ها ۲۴ کيلوگرم اورانيوم در قالب UO۲ توليد نمود و ۶/۱۳ کيلوگرم از اورانيوم UO۲ بعدا به FMP منتقل شد که در آنجا از اين اورانيوم برای توليد دو مجموعه سوختی، هر کدام متشکل از ۱۲ ميله سوختی برای TRR، استفاده شد. تا تاريخ ۱۳ می ۲۰۱۲ ايران حدود ۱۵۰۰ کيلوگرم اورانيوم طبيعی در قالب UO۲ توليد کرده بود. آژانس تأييد کرده است که ايران ۷/۷۵۸ کيلوگرم اورانيوم در قالب UO۲ را به FMP منتقل کرده است.

۳۶- در ۲۲ آوريل ۲۰۱۲، ايران ۲۵ محفظه استوانه ای حاوی ۶۵۶۰ کيلوگرم کنسانتره سنگ اورانيوم توليد داخل و ۲۵ محفظه استوانه ای حاوی تقريبا ۹۱۸۰ کيلوگرم UOC ـ که از مخزن UOC وارد شده به ايران استخراج شده بود ـ را وارد منطقه فراوری UCF کرد. ايران خاطرنشان کرد که UOC اين ۵۰ محفظه با يکديگر مخلوط شده و برای توليد UO۲ طبيعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۳۷- تأسيسات توليد سوخت: آژانس در تاريخ ۱۲ می ۲۰۱۲، اقدام به انجام «راستی آزمايی اطلاعات طراحی» و بازرسی در FMP کرد و تأييد نمود که ساخت مجموعه های ساخته شده از ۱۲ ميله سوختی ـ که شامل UO۲ غنی شده تا U-۲۳۵ ۳۴/۳ % بود ـ متوقف شده بود و ساخت ساچمه های مربوط به رآکتور IR-۴۰ که از UO۲ طبيعی استفاده می کرد، همچنان ادامه داشت. آژانس تأييد کرد که ساخت مجموعه های سوخت غيرهسته ای برای IR-۴۰ ادامه داشت.

۳۸- تأسيسات ساخت صفحه سوخت: ايران در نامه ای به تاريخ ۲ می ۲۰۱۲ به آژانس اطلاع داد که تصميم گرفته است در يکی از تأسيسات خود فعاليتهای مربوط به تبديل UF۶ غنی شده به U-۲۳۵ بيست درصد و ساخت مجموعه های سوختی تشکيل شده از صفحه های سوختی حاوی U۳O۸ ـ که در آن زمان به ترتيب در UCF و FMP انجام می شدند ـ را وارد کند. ايران در همان نامه، «پرسشنامه اطلاعات طراحی» مربوط به اين تأسيسات، که به آن نام «تأسيسات ساخت صفحه سوخت» می دهد، را نيز آورده بود. يک روش پادمان بين ايران و آژانس مورد موافقت قرار گرفت که در حال حاضر اين پادمان در حال اجرا شدن است. بين زمان آغاز فعاليتهای تبديل در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۱ و ۱۵ می ۲۰۱۲، ايران ۴۳ کيلوگرم UF۶ غنی شده به U-۲۳۵ بيست درصد را وارد اين فرايند نموده و ۱۴ کيلوگرم اورانيوم غنی شده ۲۰ درصد در شکل U۳۰۸ توليد کرده است. آژانس در ۱۵ می ۲۰۱۲ اقدام به راستی آزمايی اطلاعات طراحی و بازرسی در تأسيسات ساخت صفحه سوخت نمود و وجود دو صفحه سوخت و يک مجموعه سوخت استاندارد متشکل از ۱۹ صفحه ـ که همه انها در نهايت به TRR منقل شدند ـ را تأييد نمود. در ۲۰ می آژانس وجود يک مجموعه دوم سوخت، شامل ۱۹ صفحه را قبل از انتقال به TRR تأييد کرد.

H. جنبه های نظامی احتمالی

۳۹- گزارش های قبلی از سوی مدير کل آژانس، مسائل قابل توجه زيادی را در ارتباط با جنبه های نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ايران مشخص کرده و بر اقدامات لازم از سوی ايران برای حل آنها تأکيد کرده اند. آژانس از سال ۲۰۰۲ نگرانی های روزافزونی در مورد وجود فعاليت های هسته ی افشا نشده در ايران و از جمله سازمانهای مرتبط نظامی که فعاليت های مرتبط با ساخت بار هسته ای لازم برای موشک انجام می دهند، داشته است؛ آژانس مرتبا اطلاعات تازه ای در مورد چنين فعاليت-هايی دريافت کرده است.

۴۰- قسمت پيوست گزارش مدير کل آژانس در نوامبر ۲۰۱۱ تحليل مفصلی از اطلاعاتی داشت که در دسترس آژانس بود و در آن تأکيد شده بود ايران فعاليت هايی در راستای ساخت يک بمب هسته ای انجام داده است. آژانس اين اطلاعات که از منابع مستقل متنوعی ـ از جمله تعدادی از کشورهای عضو، تلاشهای خود آژانس و اطلاعات داده شده توسط خود ايران ـ به دست آمده است را در مجموع موثق ارزيابی می کند. اين اطلاعات نشان می دهند که قبل از پايان سال ۲۰۰۳، اين فعاليت ها تحت يک برنامه ساختار يافته انجام می شده اند؛ بعضی از آنها تا بعد از ۲۰۰۳ ادامه يافتند و بعضی ممکن است هنوز هم ادامه داشته باشند.

۴۱- در قطعنامه ۱۹۲۹ (۲۰۱۰)، شورای امنيت مجددا بر تعهدات ايران برای انجام گامهای تعيين شده از سوی شورای حکام در قطعننامه های GOV/۲۰۰۶/۱۴ و GOV/۲۰۰۹/۸۲ تأکيد کرد و از ايران خواست تا با آژانس در زمينه تمام موضوعات برجسته و به خصوص موضوعات مربوط به جنبه های نظامی احتمالی در برنامه هسته ايش همکاری کامل کند و از جمله از ايران خواست بدون معطلی اجازه دهد آژانس به تمام سايتها، تجهيزات، افراد و مدارک مورد درخواستش دسترسی داشته باشد. شورای حکام در قطعنامه GOV/۲۰۱۱/۶۹ خود نگرانی عميق و روزافزون خود را در مورد مسائل حل نشده برنامه هسته ای ايران و من جمله مسائلی که ايران بايد با روشن کردن آنها شبهه نظامی بودن برنامه خود را از بين ببرد، ابراز کرد.

۴۲- آژانس در نامه ای مورخ ۲ می ۲۰۱۲ مجددا درخواست خود مبنی بر اينکه ايران به آژانس اجازه دسترسی به منطقه خاصی در سايت پارچين را بدهد، مطرح کرد. آزانس در همان نامه به اطلاع رساند که تصاوير ماهواره ای نشان می دهند در ساختمان های مد نظر آژانس که چندين سال بود در آنها فعاليتی انجام نمی شد در حال حاضر فعاليت های گسترده ای در حال انجام هستند که اين امر توانايی آزانس برای انجام راستی آزمايی موثر را مختل می کند. از نوامبر ۲۰۱۱ آژانس اطلاعات بيشتری در مورد موضوعات مرنبط با سايت پارچين به دست اورده است و اين امر تحليل های ارائه شده در قسمت پيوست گزارش دبير کل آزانس در نوامبر ۲۰۱۱ را تقويت می کند.

۴۳- همان طور که پيشتر گزارش شد، در خلال دور دوم گفتگوها در تهران، در پاسخ به درخواست آژانس، ايران اظهارنامه ای خطاب به آژانس در ارتباط با موضوعات مطرح شده در بند C قسمت پيوست گزارش دبير کل آزانس در نوامبر ۲۰۱۱ فراهم نمود. با اين وجود، ايران در اين اظهارنامه، نگرانی های آژانس در ارتباط با موضوعات قبلا مطرح شده را برطرف نکرده است که اين امر تا اندازه زيادی ناشی از اين بود که ايران نگرانی های آژانس را مبتنی بر ادعاهای بی اساس فرض می نمود.

I. اطلاعات طراحی

۴۴. برخلاف پادمان و قطعنامه‌های مربوط به شورای حکام و شورای امنيت، ايران در حال انجام مفاد کد تعديل شده ۳.۱ مربوط به بخش عمومی ترتيبات اجرايی و توافقنامه پادمان نيست.

۴۵. ايران آخرين بار در سال ۲۰۰۶ پرسشنامه اطلاعات طراحی رآکتور IR۴۰ را به آژانس داده و در سال ۲۰۰۷ بعضی از اطلاعات در اين تاسيسات خود را ارائه کرده بود. از آن زمان، ايران طرحهای اضافی مهم ديگری را راه اندازی کرده است و همچنين کار ساخت بر روی يک رآکتور را، عليرغم مفاد کد تعديل شده ۳.۱ مربوط به بخش عمومی ترتيبات اجرايی و توافقنامه پادمان، اطلاعات بيشتری در اختيار آژانس نگذاشته است. کمبود اطلاعات به روز شده در مورد اين رآکتور، اکنون تاثير معکوسی بر توانايی آژانس برای توضيح موثر در مورد طرحهای تاسيساتی گذاشته است.

با توجه به اين موضوع، در نامه تاريخ ۲ مه ۲۰۱۲، آژانس درخواست کرد که ايران در اسرع وقت يک پرسشنامه اطلاعات طراحی برای رآکتور IR۴۰ فراهم کند.

۴۶. همانطور که در گذشته نيز گزارش شد، در پاسخ به ايران درخواست شد که توضيح يا اطلاعات بيشتری در مورد مقاصد و نيات خود برای ساخت رآکتور هسته ای ارائه کند و آژانس را با اطلاعات مورد نياز و به موقع با توجه به آنچه که در مفاد کد ۳.۱ مربوط به بخش عمومی ترتيبات اجرايی و توافقنامه پادمان آمده است مطلع کند.

J .پروتکل الحاقی

۴۷. برخلاف قطعنامه های شورای حکام و شورای امنيت، ايران پروتکل الحاقی را اجرا نکرده است. آژانس نميتواند تضمين معتبری برای فعاليتهای هسته ای اعلام نشده بدهد مگر اينکه ايران همکاريها و شرايط لازم را برای آژانس فراهم کند و پروتکل الحاقی را اجرا کند.

K. ديگر موضوعات

۴۸. همانطور که در گذشته گزارش شد، آژانس اختلاف ۱۹.۸ کيلوگرمی در ميزان مواد هسته ای اعلام شده کشف کرده است. اين اختلاف اندازه در آزمايشات صورت گرفته در فاصله سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ توسط ايران در آزمايشگاه تحقيقاتی چندمنظوره جابر ابن حيان انجام شده است.به عنوان يک راه حل احتمالی برای پرداختن اختلاف، ايران پيشنهاد فرآوری تمام مواد زائد و استخراج اورانيوم درون آن را ارائه داده است. در نامه‌ای به تاريخ سوم آوريل ۲۰۱۲، آژانس توضيح داد که چرا اينگونه در نظر گرفته است که پيشنهاد ايران به حل اين موضوع کمک نخواهد کرد و يک روش جايگزين را پيشنهاد داد که به اين اختلاف می‌پرداخت. هر دو پيشنهاد توسط آژانس و ايران در ۲۲ آوريل ۲۰۱۲ در تهران مورد بحث قرار گرفت و رايزنی‌ها در اين باره ادامه دارد.

۴۹.ايران به پرتوافکنی مجموعه سوخت شامل ۱۴ صفحه سوختی که حاوی U۳O۸ غنی شده تا ۲۰ درصد است ادامه داده است. ايران همچنين به استفاده از يک مجموعه سوختی شامل ۱۲ ميله UO۲ که تا ۳.۳۴ درصد غنی شده به عنوان يکی از مجموعه‌های کنترل در هسته TRR ادامه داده است. در پاسخ به درخواست آژانس، در نامه‌ای به تاريخ ۱۳ مارس ۲۰۱۲، ايران اطلاعاتی مرتبط با پرتوافکنی مواد هسته‌ای دريافت شده از FMP ارائه کرده است. آژانس در نامه‌ای به تاريخ ۱۹ مارس ۲۰۱۲ درخواست اطلاعات بيشتر از جمله طرح‌های اپراتور TRR برای پرتوافکنی چنين موادی، کرده است. آژانس هنوز پاسخی در اين زمينه دريافت نکرده است.

۵۰. همانطور که در گذشته گزارش شد، ايران آژانس را از طرحهای راه اندازی نيروگاه هسته ای بوشهر مطلع کرده است که نشان می‌دهد فعاليتهای مربوط در ۳۱ ژانويه ۲۰۱۰ آغاز شده است. در ۲۲ و ۲۳ آوريل ۲۰۱۲، آژانس يک راستی آزمايی فهرست اقلام فيزيکی در نيروگاه هسته ای بوشهر انجام داد درحاليکه رآکتور با قدرت متعارف ۷۵ درصد در حال فعاليت بود.

خلاصه

۵۱. درحاليکه آژانس به بررسی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسيسات و محل هايی واقع شده در خارج از تاسيسات اعلام شده در توافقات پادمان ادامه می‎دهد، ايران درحال انجام همکاری‌های مورد نياز از جمله اجرا و انجام پروتکل الحاقی نيست. آژانس قادر نيست تضمينهای معتبری درباره فعاليتهای هسته ای اعلام نشده ارائه و نتيجه گيری کند که همه مواد هسته ای در ايران برای فعاليتهای صلح آميز است.

۵۲. پيشرفتها برمبنای رويکردهای مورد نظر برای روشن شدن مسائل در پيوست گزارش مديرکل آژانس در نوامبر ۲۰۱۱ بود. مدير کل از ايران دعوت می کند در مورد توافقات نهايی بر اساس رويکردهای مورد نظر و توافق شده با دکتر جليلی که در روز ۲۱ مه در تهران صورت گرفت تسريع کند و از ايران می خواهد با آژانس در مورد مسائل ذکر شده از جمله دسترسی به سايت پارچين تعامل کند.

۵۳. مدير کل از ايران می خواهد طبق قطعنامه های شورای حکام و قطعنامه های الزام آور شورای امنيت، گامهای مشخصی نسبت به انجام کامل وظايف و تعهدات خود در پادمان از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی، اجرای مفاد کد ۳.۱ مربوط به بخش عمومی ترتيبات اجرايی و توافقنامه پادمان، تعليق فعاليتهای مربوط به غنی سازی و تعليق فعاليتهای مربوط به آب سنگين بردارد.

۵۴. مدير کل به گزارشهای خود به طور مقتضی ادامه خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016