دوشنبه 8 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واشنگتن پست: تلاش‌های ايران برای اقدامات تروریستی گسترده

نشريه واشنگتن پست در گزارشی ايران را به تلاش برای ترور مقامات کشورهای مختلف و برخی از تاجران متهم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين نشريه مدعی شد، مدارک به‌دست آمده از تحقيقات در چهار کشور مختلف نشان می‌دهد گروه حزب‌الله لبنان که حکومت ايران آن را پشتيبانی می‌کند و برخی جاسوس‌های مستقر در ايران تلاش‌هايی را برای اقدامات تروريستی در کشورهای مختلف انجام داده‌اند.

بر اساس اين گزارش که به نقل از برخی مقامات امنيتی آمريکا و خاورميانه منتشر شده ‌است، مدارک کشف‌شده شامل ضبط تماس‌های تلفنی، بررسی‌های قضايی، برنامه‌های سفرهای سازماندهی شده و حتی سيم کارت‌های تلفن همراهی می‌شود که در ايران خريداری شده و مورد استفاده چند تن از افرادی که قرار بوده اين ترورها را انجام دهند قرار گرفته است. اين مقامات خواسته‌اند هويتشان مخفی بماند.

کشور آذربايجان سال گذشته اعلام کرد نقشه‌ ترور کارمندان سفارت آمريکا يا اعضای خانواده‌های آن‌ها را خنثی کرده‌ است، اما واشنگتن پست می‌گويد که آن نقشه ظاهرأ تنها يکی از چند توطئه‌ای بوده که برای ترور مقامات کشورها طراحی شده است.


واشنگتن پست همچنين مدعی شد، برخی از جاسوس‌هايی که ايران آن‌ها را حمايت می‌کند قصد ترور ديپلمات‌های خارجی در هفت کشور را داشته‌اند، از جمله در آذربايجان. هدف اين ترورها دو تن از مقامات کشور عربستان سعودی، شش اسرائيلی و چندين آمريکايی بوده‌ است.

گزارش واشنگتن پست می‌افزايد: "اين سوءقصدها اوايل بهار امسال به‌طور ناگهانی متوقف شد و اين ماجرا درست هم‌زمان با تغيير لحن ايران در رويارويی با غرب اتفاق افتاد. ايران پس از صدور چندين بيانيه‌ جنگ‌طلبانه عليه غرب و تهديد به بستن گلوگاه‌های حياتی حمل و نقل دريايی، سرانجام در بهار سال جاری تصميم گرفت که لحن خود را در مقابل غرب تغيير دهد."
مقامات ايرانی در ماه مارس سال جاری به‌طور رسمی پيشنهاد از سر گرفتن مذاکرات با شش قدرت جهان را حول طرح‌هايی برای کنترل برنامه‌ هسته‌ای ايران پذيرفتند.

واشنگتن پست در ادامه سخنان يک ديپلمات غربی را نقل می‌کند که خواستار مخفی ماندن نام خود شده است. اين ديپلمات می‌گويد: "روشن است که آن سوء قصدها تعمدأ در آستانه مذاکرات متوقف شده است. حال، اگر اين مذاکرات با شکست روبه‌رو شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هيچ‌کس نمی‌داند."

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده‌است: "هنوز مشخص نيست آن سوءقصدها به‌دستور مقامات حکومتی ايران طراحی شده است يا گروهی چون حزب‌الله لبنان آن را بر اساس تاکتيکی که به تصويب اوليای امور رسيده، انجام داده است. اما بسياری از مقامات آمريکا و خاورميانه اين رويدادها را به‌عنوان بخشی از جنگ‌های پنهانی و مبارزات چندجانبه و مخفيانه‌ای در نظر می‌گيرند که خود ايران نيز در آن‌ها قربانی شده است."

اين روزنامه در انتهای گزارش خود به ترور، چهار دانشمند مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران در سه سال گذشته اشاره می‌کند که مثال‌هايی از قربانی‌شدن ايران در اين جنگ‌های پنهان هستند.

ايران پيش از اين اتهاماتی نظير تلاش برای ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا را رد کرده بود، اما هنوز مقامات ايران واکنشی به اين گزارش نشريه واشنگتن پست نشان نداده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016