یکشنبه 14 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بشار اسد: ما با فتنه و تلاش براي تخريب كشور رو به رو هستيم

بشار اسد در نخستين جلسه پارلمان جديد سوريه بر ضرورت ارتباط ميان اعضاي پارلمان و مردم اين كشور براي آگاهي يافتن از دردهاي آنها تاكيد كرد و از تشكيل دولت جديد در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري "سكاي نيوز عربي"، بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه در سخنراني خود در نخستين جلسه پارلمان جديد اين كشور عنوان داشت: پارلمان سوريه با عملكرد خود بايد آينده شكوهمند كشور را رقم بزند. مشاركت در انتخابات پارلماني سوريه در شرايط حساس كنوني بسيار مهم بود.

وي افزود: اين پارلمان در برگيرنده نمايندگان تمام اقشار جامعه است و بايد ميان اعضاي پارلمان و شهروندان سوري ارتباط سازنده وجود داشته باشد تا نمايندگان از دردها و رنج‌هاي مردم خبر داشته باشند.

بشار اسد در ادامه اظهار كرد: ميان اعضاي پارلمان نيز بايد همكاري وجود داشته باشد. اگر تحقق منافع مردم هدف اصلي ماست بايد ديدگاه‌هاي آنها را مد نظر قرار دهيم. همچنين بايد ميان قوه مجريه و مقننه همكاري وجود داشته باشد چرا كه مهم‌ترين وظيفه پارلمان نظارت بر قوه مجريه است.

رئيس‌جمهوري سوريه همچنين تاكيد كرد: ما براي بهبود نقش نظارتي پارلمان سوريه تلاش مي‌كنيم و اين پارلمان بايد بتواند افكار و ايده‌هاي جديدي را مطرح كند.

بشار اسد همچنين تاكيد كرد: ايستادن در برابر توطئه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي عليه كشور آسان نيست اما ملت سوريه نشان داده كه به خوبي از آزمايش‌هاي سخت سربلند بيرون مي‌آيد. ما از روزهاي نخست بحران، گام‌هاي اصلاحاتي خود را برداشتيم؛ گام‌هايي كه برخلاف پيش‌بيني‌هاي دشمنان سوريه و به رغم تلاش برخي افراد براي ناكام گذاشتن آنها محقق شد.

وي در ادامه تصريح كرد: برگزاري همه‌پرسي قانون اساسي سوريه و انتخابات پارلماني در موعد مقرر با وجود تهديد تروريست‌ها اقدام مهمي بود. اين انتخابات سيلي محكمي بود بر صورت كساني كه مي‌خواستند سوريه را ويران كنند.

اسد همچنين تاكيد كرد: من از همان روزهاي نخست از وجود عوامل خارجي در بحران سوريه سخن گفتم و دشمنان به اين بحران دل بسته بودند. بعد از گذشت يك سال و نيم از آغاز بحران، نقاب دشمنان كنار زده شد. استعمار همچنان استعمار باقي مي‌ماند و در اين ميان برخي كشورهاي منطقه‌اي خود را رسوا كردند.

وي با تاكيد بر اين كه برخي گروه‌هاي داخلي سوري نيز خود را نماينده مردم نشان مي‌دهند تا از شرايط به وجود آمده سوء استفاده كنند، عنوان داشت: بعد از ريخته شدن خون پاك مردم سوريه در شرايط كنوني به تعقل‌گرايي نياز داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهوري سوريه در ادامه با اشاره به اين كه روند سياسي در اين كشور ادامه دارد، اين پرسش را مطرح كرد كه «چه ارتباطي ميان راهكار سياسي و اقدامات تروريستي روز افزون وجود دارد؟»

وي افزود، تروريست‌ها با بريدن سر مردم و انفجار در مناطق مختلف سوريه تمام گروه‌هاي اين كشور را هدف قرار داده‌‌اند و ملت سوريه نيز عوامل اين توطئه‌چيني‌ها را از بين مي‌برند.

اسد گفت: بايد ميان اقدامات تروريستي و روند سياسي تفاوت قائل شويم. مشكل ما در سوريه مشكل سياسي نيست بلكه ما با فتنه و تلاش براي تخريب كشور به وسيله گروه‌هاي تروريست رو به رو هستيم.

وي همچنين تاكيد كرد: ما تمام راه‌هاي سياسي را براي انجام اصلاحات امتحان كرده‌ايم اما مي‌بينيم كه امروز با جنگ خارجي‌ها عليه سوريه و نه اختلافات داخلي رو به رو هستيم.

رئيس‌جمهوري سوريه گفت: برخي گروه‌ها انتخابات پارلماني را تحريم كردند. اين اقدام در واقع به معناي تحريم مردم بود و آنها نماينده مردم نيستند. ما همچنان آماده انجام مذاكرات بدون پيش‌شرط هستيم و برخي گروه‌هاي مخالف نيز از اين مساله است استقبال كردند. البته با گروه‌هايي مذاكره مي‌كنيم كه با خارجي‌ها در ارتباط نباشند.

وي در ادامه اظهار كرد: با تشكيل پارلمان جديد، دولت جديد نيز در آينده نزديك تشكيل خواهد شد. ما از انجام اصلاحات و مبارزه با تروريسم دست برنمي‌داريم. امنيت ملي خط قرمز ما است و بايد هزينه آن را بپردازيم. برخي مخالفان نظام حاكم در راهپيمايي حمايت از اصلاحات شركت كردند. اين اقدام نشان مي‌دهد آنها ملي‌گرا هستند. اكثريت مردم سوريه كشور خود را برتر از منافع شخصي مي‌دانند.

اسد همچنين تاكيد كرد: ما تنها از كشور دفاع مي‌كنيم و به خونريزي علاقه‌اي نداريم. خاورميانه منطقه‌اي پيچيده به شمار مي‌آيد و مردم سوريه ملتي هوشمند هستند. اكثريت مردم كشور اصلاحات را تاييد مي‌كنند و تعداد كمي از آنها به خشونت و خونريزي اعتقاد دارند. سوريه همچنان مقاوم و پايدار باقي مي‌ماند. ما تاكنون هزينه زيادي را پرداخت كرديم اما در آينده از لحاظ اخلاقي هزينه‌هاي بيشتري پرداخت خواهيم كرد.

رئيس‌جمهوري سوريه تصريح كرد: در ابتداي بحران سوريه جو نفاق بر كشور حاكم بود و همه خود را ملي‌گرا مي خواندند. اما اكنون فرق ميان آنها مشخص شده است. ديگر وجود برخي افراد كه هيچ موضعي در قبال كشور ندارند، قابل قبول نيست. رئيس‌جمهوري كسي است كه به قانون پايبند باشد. من جزئي از ملت سوريه هستم.

اسد همچنين تاكيد كرد: نهادهاي امنيتي سوريه فداكاري‌هاي زيادي را انجام دادند و خدشه‌دار كردن جايگاه آنها قابل قبول نيست. در مورد كشتار وحشيانه منطقه الحوله نيز بايد بگويم كه برخي در ابتدا گفتند اين كشتار توسط نيروهاي ارتش صورت گرفته اما پس از آن از سخنان خود عقب نشيني كرده و اعلام كردند كه توسط گروه‌هاي شبه نظامي طرفدار نظام حاكم سوريه اين جنايت را مرتكب شده‌اند.

وي در ادامه اظهار كرد: ما مساله الحوله را كشتار وحشيانه مي‌دانيم كه حيوانات وحشي نيز آن را انجام نمي‌دهند و زبان انسان از توصيف آن عاجز است. اميدوارم اين تصاوير در ذهن مردم باقي نماند اما از آن درس گرفته شود. اين جنايت بسيار دردناك بود.

اسد همچنين عنوان داشت: اكنون بحران سوريه به جنگ خارجي‌ها عليه كشورمان با ابزارهاي داخلي تبديل شده است و شاهد آن هستيم كه رنگ و بوي مواضع خصمانه بر شوراي امنيت سايه افكنده است. جوانان سوريه ستون كشور به شمار مي‌آيند و ما تمام كساني را كه از بحران سوريه سوء استفاده كردند محاكمه خواهيم كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016