سه شنبه 23 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اختلاف ۲.۴ ميليونی در آمار مشاغل جديد، موج تازه لشکر بيکاران از تابستان

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: با اينکه دولت مدعی ايجاد۳.۲ميليون فرصت جديد شغلی در ۲سال گذشته است، فعالان بازار کار در خوشبينانه‌ترين حالت ميزان مشاغل پايدار ايجاد شده را در اين مدت ۸۰۰هزار فرصت می‌دانند و ادامه روند فعلی را هشداری برای راه افتادن لشکر جديد بيکاران تلقی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، ايجاد فرصت های جديد شغلی به منظور کاهش تعداد بيکاران و همچنين دستيابی به تعادل در عرضه و تقاضای نيروی کار؛ موضوعی است که در سال های گذشته از سوی دولت مطرح و پيرامون آن موارد مختلفی نيز مطرح شد.

قرار بود از طريق تزريق منابع بانکی و حمايت تسهيلاتی از طرح های جديد اشتغال زايی، امکان پاسخگويی به نيازهای ميليونی اشتغال کارجويان فراهم شود و از سويی نيز به اين دغدغه جدی خانواده ها هم جواب منطقی داده شود.

بالا رفتن يکباره جمعيت جوان کشور به ويژه در دهه ۶۰ و ورود صدها هزار کارجوی جوان به بازار کار، باعث از بين رفتن عرضه و تقاضای نيروی کار در کشور شد و از آن پس حداقل ۲ دهه است که هزاران جوان و بلکه چند ميليون نفر، اشتغال را به عنوان مهم ترين دغدغه و چالش زندگی خود بدانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشتغال؛ چالش اول خانواده‌ها

به واقع بايد گفت امروز اشتغال و بالا بودن تعداد بيکاران جوان در کشور، به عنوان يکی از مهم ترين و اساسی ترين نيازها و معضلات مطرح است اما بيشتر از آنچه که در صحبت ها و طرح ها از لزوم حل ريشه ای آن سخن گفته شد، در عمل پيشرفت چندانی حاصل نشده است.

در کنار جداول پيچيده آماری و استدلال های دولت در اينکه توانسته ميليون ها فرصت شغلی جديد در کشور ايجاد کند، مقياس اندازه گيری موفقيت و عدم موفقيت در اين بخش در دستان مردم و خانواده ها قرار دارد.

به عبارتی باقی ماندن جوانان بيکار در خانواده ها و فراهم نشدن فرصتی برای اينکه فرد بيکار بتواند در يک محيط واقعی زمينه های بروز استعداد و توانايی های خود را ايجاد کند، ملاکی است که جامعه آن را نسبت به آمارهای دولت می سنجد.

متاسفانه طی سال های اخير با وجود اينکه دولت می گويد ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار فرصت جديد شغلی ايجاد کرده است، اين موضوع از سوی خانواده ها و جوانان احساس نمی شود که البته دولتی ها معتقدند به دليل بزرگ بودن تعداد بيکاران، تاثيرگذاری اقدامات در کاهش تعداد کارجويان کشور نياز به چندسال زمان دارد.

چگونه ۳.۲ميليون شغل ديده نمی‌شود؟

عدم پذيرش اشتغال زايی ميليونی دولت چه از سوی خانواده ها و مجلس باعث بروز حواشی و نقدهای فراوانی بر عملکرد دولت در اين نياز جدی و حياتی جامعه شده است تا جايی که واکنش ها متفاوتی از دولت و بيرون آن را نيز برانگيخت.

علی دهقان کيا در گفتگو با مهر در اين زمينه که آيا می توان آمار ايجاد ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از سوی دولت را در تنها در دو سال ۸۹ و ۹۰ پذيرفت، در حالی که تغيير چندانی در تعداد بيکاران و همچنين نرخ بيکاری کشور در طول اين مدت مشاهده نمی شود؟ گفت: مهم اين است که دولت بتواند مشاغلی را ايجاد کند که از پايداری و ماندگاری لازم برخوردار باشد.

عضو هيئت مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، با بيان اينکه در بهترين حالت دولت در سال ۹۰ تنها ۴۰۰ هزار فرصت جديد شغلی پايدار ايجاد کرده است، اظهار داشت: اگر بخواهيم بگوييم فرصت های جديد شغلی پايدار در کشور ايجاد شده است بايد بتوانيم تاثير آن را در تعداد بيمه شدگان نيز مشاهده کنيم.

دهقان کيا با بيان اينکه با اين حال نيز برخی از صاحبان مشاغل با بيمه کردن خود در آمارهای جديد دولت وارد می شوند، تصريح کرد: به عنوان نمونه برخی از افراد شاغل در بخش فروش خود را به عنوان کارگر معرفی و بيمه می شوند، با اين حال اين افراد در آمار اشتغال زايی دولت قرار می گيرند.

وی خاطر نشان کرد: نمی توان افرادی را که دارای شغل هستند و تنها برای بيمه شدن به عنوان شاغلان بخش های ديگر معرفی می شوند را جزو شاغل شدگان جديد دانست. اينها از اشکالاتی است که بر آمارهای دولت وارد است.

تلاش بی‌نتيجه بنگاه‌ها

اين مقام مسئول کارگری کشور، عنوان کرد: کداميک از اقدامات دولت در ۳ ماه اول سال بر مبنای تقويت توليد ملی، حمايت از کار و سرمايه ايرانی بوده است؟ در سال جاری حتی يک ريال تسهيلات حمايتی به کارفرمايان از سوی دولت پرداخت نشده است.

به گفته دهقان کيا، به تازگی اعلام شد که قرار است از محل فروش اوراق مشارکت ۱۵هزار ميليارد تومان در اختيار وزارت صنعت قرار بدهند ولی عملا چندان اميدواری برای اجرای چنين حمايت هايی از بنگاه ها و واحدهای توليدی کشور نيست.

عضو هيئت مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، اظهار داشت: در صنايع خودروسازی و به ويژه برای قطعه سازان مسائل و مشکلات فراوانی به لحاظ کمبودهای نقدينگی و سرمايه در گردش به وجود آمده است.

وی با اشاره به اينکه قطعه سازی از بخش خصوصی ۶ ماه به دنبال سرمايه در گردش و تامين نقدينگی می رود و حتی از وزير نيز نامه می گيرد که بتواند مورد حمايت قرار گيرد، اما سرانجام برای دريافت ۵ ميليارد تومان که بتواند ۱۸ شغل جديد ايجاد کند به بن بست می رسد. با اين حال هم اکنون ۳۰۰ نفر در اين بنگاه مشغول به کار هستند.

اين مقام مسئول کارگری کشور، تاکيد کرد: می گويند برای واردات کالاهای اساسی دولت ۲۴ هزار ميليارد تومان تصويب کرده است. سوال اين است که در سال توليد ملی کدام کالای اساسی است که برای تامين آن نياز به واردات بی رويه خارجی داريم؟

دهقان کيا تصريح کرد: اگر منظور از کالاهای اساسی برنج، گوشت، محصولات کشاورزی و ساير نيازهای از اين دست است که می توان با همين ميزان منابع و تزريق آن به بخش کشاورزی و توليد کشور، زمينه مناسبی برای رشد توليدات داخلی در جهت تقويت توليد ملی و حمايت از کار و سرمايه ايرانی ايجاد کرد.

ايجاد ۸۰۰هزار شغل پايدار

عضو هيئت مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، افزود: از ادعای دولت در ايجاد ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار فرصت جديد شغلی در ۲ سال گذشته نمی توان گفت که بيش از ۸۰۰ هزار شغل پايدار و دارای امنيت ايجاد شده باشد.

وی ادامه داد: اجرای فازاول هدفمندی يارانه ها و طرح اجرای مرحله دوم آن بدون حمايت از توليد و واحدهای توليدی کشور به ويژه واحدهای بحرانی، ممکن است به شدت به ايجاد شرايط ريزش نيروی کار و بحران بيکاری دامن بزند.

اين مقام مسئول کارگری کشور با تاکيد بر اينکه ادامه روند فعلی و عدم حمايت واقعی از توليد به افزايش بيکاری در واحدها و اخراج کارگران دامن خواهد زد، گفت: با حمايت از اقشار حداقل بگير و توليدکننده داخلی و جلوگيری از ادامه واردات بی رويه، جلوی راه افتادن لشکری از بيکاران گرفته شود.

دهقان کيا در پايان به اين مطلب نيز اشاره کرد که در صورت عدم تلاش برای حفظ مشاغل موجود و همچنين تغيير نکردن فضای نامناسب مالی در بسياری از واحدها و بنگاه های اقتصادی کشور؛ ممکن است در تابستان امسال شاهد تشديد از بين رفتن مشاغل موجود و لشکر بيکاران باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016