دوشنبه 29 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران از راهبرد سه گام ايران در مذاکرات مسکو خبر داد


يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايران از راهبرد سه گام ايران در مذاکرات روز نخست با ۱+۵ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به مسکو، اين ديپلمات نزديک به تيم مذاکره کننده ايران که در ميان اعضای هيات ايرانی حضور دارد اظهار کرد: ۱+۵ با يک رهيافت منسجم از جانب ايران در مذاکرات مسکو روبرو خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گام نخست رهيافت ايران را انتقاد به برگزار نشدن نشست معاونان جليلی و اشتون دانست و افزود: تيم ايران برگزاری اين نشست را برای موفقيت و پيشرفت مذاکرات در مسکو موثر می‌دانست و با توجه به برگزار نشدن آن معتقد است که از سوی ۱+۵ فرصت‌سوزی شده است و به امکان موفقيت مذاکرات در مسکو آسيب زده است.

اين ديپلمات عضو هيات مذاکره کننده ايران گام دوم را ورود جدی و محتوايی ايران به بحث درباره محورهای مدنظر ۱+۵ دانست و گفت: ايران پاسخ روشن و مستدل و مبتنی بر ان‌پی‌تی برای پاسخ به پيشنهادها و درخواست‌های ۱+۵ به ايران آماده کرده است و به تفصيل برای ۱+۵ توضيح خواهد داد.

وی گام سوم را ارائه مجدد ۵ محور پيشنهادی ايران به ۱+۵ اعلام کرد و گفت: ما مجددا پيشنهادات خود را به طور مفصل تبيين می‌کنيم و اميدواريم ۱+۵ به تعهد خود برای بحث جدی درباره اين موارد آماده و پايبند باشد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی ايسنا، سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان و رييس هيات مذاکره کننده ايران در مذاکرات هسته‌ای با ۱ + ۵ پيش از ورود به مذاکرات گفت: اين مذاکرات آزمونی است برای اين که ببينيم ۱+۵ مخالف پيشرفت ايران هستند يا نه.

مذاکرات ايران و ۱+۵ در هوای آفتابی، اما سرد مسکو ساعت ۱۱ به وقت محلی (۱۱:۳۰ به وقت تهران) در هتل "حلقه طلايی" آغاز شد.

اين برای اولين بار است که مذاکرات ايران و ۱+۵ پس از آن که پرونده هسته‌يی ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع شد در پايتخت يکی از کشورهای طرف مذاکره و تصويب کنندگان قطعنامه‌های ضد ايرانی در شورای امنيت سازمان ملل انجام می‌شود.

کاترين اشتون و سعيد جليلی قرار بود در جريان ضيافت شامی در مسکو با يکديگر ديدار کنند.

اين ديدار قرار بود به ميزبانی سعيد جليلی در محل سفارت ايران در روسيه انجام شود که انجام نشد.

معاون سياست خارجی و امنيت بين‌الملل دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که در مسکو به سر می‌برد بعد از ظهر يک‌شنبه در محل سفارت ايران با لی يو چنگ، معاون وزير خارجه چين ديدار و گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار علی باقری با اشاره به نقش مثبت چين در مذاکرات، پايبند ماندن گروه ۱+۵ به توافقات استانبول ۲ و بغداد و هم‌چنين توافق صورت گرفته در مکالمه تلفنی جليلی با کاترين اشتون را خواستار شد.

نماينده چين در مذاکرات نيز تنها راه‌حل پرونده هسته‌يی ايران را مذاکره دانست و خواستار جديت و عمل‌گرايی دو طرف در گفت‌وگوها شد.

طرف چينی از تهران پيگير انجام اين ملاقات بود و توافق شد هيات‌های ايران و چين فردا نيز مجددا ملاقات دوجانبه داشته باشند.

به گزارش ايسنا هيات مذاکره‌کننده ايرانی به رياست سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان به منظور شرکت در مذاکرات ايران و ۱+۵، ساعت ۴:۴۵ صبح روز يک‌شنبه تهران را ترک کرد و ساعت ۷:۳۰ وارد مسکو، پايتخت روسيه شد.

مذاکرات رسمی ايران و گروه ۱+۵ امروز ـ دوشنبه ـ در هتل «حلقه طلايی» مسکو آغاز می‌شود.

در اين مذاکرات هيات ايرانی با نمايندگان کشورهای آلمان، آمريکا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه و کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت‌وگو می‌کند. نشست مسکو در ادامه دور جديد گفت‌وگوهای ايران و ۱+۵ که در استانبول و بغداد برگزار شد، می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016