چهارشنبه 31 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام چهار نفر در تهران، در ملاء عام


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ چهار متجاوز به عنف در سحرگاه چهارشنبه ۳۱ خرداد با اتهام تجاوز به عنف در چهار راه ميثم ميدان محلاتی تهران به دار مجازات آويخته شدند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سحرگاه سی‌ويکم خرداد (امروز) ۴ متجاوز به عنف با هويت‌های فرشيد ۲۱ ساله، محمد ۲۱ ساله، ايمان ۲۵ ساله و بهزاد ۳۵ ساله (معروف به جبارسينگ) در ملاء عام واقع در چهار راه ميثم، اتوبان محلاتی (آهنگ) اعدام شدند.

دو نفر از اين محکومان در کرج و دو نفر ديگر در تهران مرتکب عمل منافی عفت و تجاوز به زنان، دختران و پسران شده بودند.

حدود ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر از ساعت چهار صبح برای مشاهده مراسم اجرای حکم در چهار راه ميثم اتوبان محلاتی (آهنگ) حاضر شده بودند.

افرادی که برای تماشای اجرای حکم اعدام اين چهار نفر در محل حاضر بودند، عموما جوان بودند. هجوم مردم برای ورود به محوطه اجرای حکم بارها با واکنش مامورين نيروی انتظامی مواجه شد.

ساکنين آپارتمان‌های مشرف بر منطقه اجرای حکم از پنجره منزل خود صحنه را تماشا می‌کردند و برخی هم که بر روی پشت بام رفته يا به بالکن‌های منازل خود آمده بودند، به دليل سردی هوا ساعات ابتدايی صبح، دور خود پتو پيچيده بودند.

ساعت پنج صبح سرهنگ خانچرلی رييس پليس پيشگيری تهران در محل حاضر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پانزده دقيقه بعد خوددروی حمل محکومان به محوطه اجرای حکم وارد شد و مامورين اجرای حکم مشغول بستن طناب بر روی داربست‌ها شدند.

ساعت ۵:۴۸ آياتی از کلام الله مجيد تلاوت شد؛ دو دقيقه بعد درب خودرو باز شد و چهار محکوم به مجازات اعدام با دستبند و پابند از خودرو بيرون آمدند و با همراهی مامورين اجرای حکم بر روی سکوی تعبيه شده برای اجرای حکم قرار گرفتند.

يکی از محکومان قاضی اجرای حکم را خطاب قرار می‌داد و تکرار می‌کرد: «من رضايت گرفته‌ام»!

راس ساعت ۶:۰۰ طناب دار به گردن متهمان انداخته شد.

لحظاتی بعد حکم صادره از سوی دادسرای عمومی انقلاب تهران که در آن به هويت، سن و عنوان محکوميت اين چهار نفر اشاره شده بود، قرائت شد و به محض پايان يافتن قرائت حکم، صندلی‌ها از زير پای اين چهار محکوم به اعدام کشيده شد.

صدای فرستادن صلوات برخی از مردم بلند شد و سکوت بقيه جمعيت را هم می‌شد حس کرد. تعداد زيادی از جمعيت با دوربين يا گوشی‌های موبايل خود مشغول فيلمبرداری از صحنه اجرای حکم بودند.

در ساعت ۶:۱۵ خودروی محل جسد پزشکی قانونی به محل اجرای حکم نزديک شد تا پس از احراز مرگ اين افراد جسد آن‌ها را به بيرون از محل منتقل کند.

***

خبرگزاری مهر ـ چهار متجاوز به عنف در حالی سحرگاه امروز در ملاء عام اعدام شدند که قربانيان آنها همچنان با ترس و دلهره در شهر تردد می کنند و شبها با کابوس از خواب می پرند.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستين اعدامی پسر جوانی بود که پس از ربودن دختر دانشجويی در ۱۶ دی‌ماه سال ۸۷ او را مورد آزار و اذيت قرار داد.

آزار و اذيت دختر جوان در پشت شمشادها

دختر جوان پس از اين جنايت سياه با مراجعه به پليس با طرح شکايت گفت: من دانشجوی رشته دندانپزشکی هستم. روز حادثه به تهران آمدم و در حوالی ميدان آزادی از اتوبوس پياده شدم. در آنجا از يک مرد جوان آدرس ترمينال را پرسيدم که او گفت از پشت بيمارستان روانپزشکی بروم. قوتی طبق آدرسی که او اعلام کرده بود حرکت کردم ناگهان همان مرد از پشت سر به من حمله ور شد و مرا به پشت شمشادها برد. هرچه التماس کردم فايده‌ای نداشت. مرد شيطان صفت مرا مورد ضرب و شتم قرار داد و تهديد کرد اگر سر و صدا کنم من را خواهد کشت. سپس نقشه شوم خود را اجرا کرد.

پس از اين شکايت ماموران با رديابی تلفن همراه دختر جوان موفق به شناسايی مرد شيطان صفت شده و او را دستگير کردند.

با تکميل تحقيقات در دادسرا پرونده برای محاکمه به شعبه ۷۷ دادگاه کيفری استان تهران رفت و مرد شيطان صفت در جلسه دادگاه مدعی شد در يک لحظه دچار وسوسه شده و دست به اين اقدام شيطانی زده است.

قضات دادگاه در ادامه وی را به اعدام و ۱۰ سال زندان محکوم کردند. حکم مجازات او نيز از سوی قضات شعبه ۳۲ ديوان عالی کشور تاييد شد.

تجاوز به همسر زندانيان

دومين محکوم به مرگ يک زندانی بود که با شناسايی همسران همبندی‌های خود آنها را مورد تجاوز قرار می‌داد.

نخستين شکايت سال ۸۷ عليه مجرم خطرناک در دادسرای کرج مطرح شد. زن جوانی به بازپرس جنايی گفت: همسرم مدتی را در زندان بود و در آنجا با مردی به نام "ايمان" آشنا شد. يک روز ايمان سراغ من آمد و مدعی شد همسرم خيانت کرده و با زن جوانی ارتباط پنهانی دارد قرار شد شامگاه ديروز او به دنبالم بيايد تا به محل قرار شوهرم با هوويم برويم. حدود ساعت ۱۰ شب به مقابل خانه‌مان آمد و وقتی در را برايش باز کردم با تهديد مرا مورد تجاوز قرار داد.

پس از اين شکايت تيمی از کارآگاهان پليس آگاهی تحقيقات در اين رابطه را آغاز کرده و با دو پرونده مشابه ديگر روبرو شدند. در اين دو ماجرا نيز مرد زندانی سراغ همسران همبندی‌های خود رفته و نيت شيطانی‌اش را اجرا کرده بود. مرد متجاوز پس از دستگيری و محاکمه در شعبه ۸۰ دادگاه کيفری استان البرز به اعدام محکوم شد که حکم او در شعبه ۱۱ ديوان عالی کشور به تاييد رسيد.

مسافربر شيطان صفت

سومين اعدامی امروز مردی بود که زن جوانی را در ميدان آزادی به عنوان مسافر سوار خودروی پژوی خود کرده و او را پس از ربودن مورد آزار و اذيت قرار داد. راز اين جنايت دوم آبان ماه سال ۸۷ با شکايت زن ۲۸ ساله در کلانتری آزادی افشا شد. شاکی به ماموران گفت: ساعتی قبل از ميدان آزادی به مقصد شهرک آپادانا سوار يک دستگاه پژو شدم که در ميان راه راننده با تهديد چاقو مرا مورد آزار و اذيت قرار داد. هنگام فرار از خودرو‌اش موفق شدم تلفن همراه او را بردارم.

در ادامه با رديابی‌های پليسی راننده پژو دستگير و پس از محاکمه در شعبه ۷۹ دادگاه کيفری به اعدام محکوم شد که با اعتراض متهم پرونده به ديوان عالی کشور فرستاده شده و در آنجا حکم اعدام نقض شد. مرد شيطان صفت بار ديگر در دادگاه کيفری محاکمه شد که اين بار نيز قضات دادگاه او را به اعدام محکوم کرده و حکم در ديوان عالی کشور تاييد شد.

اعدام جبار سينگ

آخرين اعدامی امروز مرد ۳۵ ساله‌ای به نام "بهزاد" معروف به جبارسينگ بود که کلکسيونی از جرايم خشن مانند آدم ربايی، سرقت مسلحانه، مواد مخدر، شرارت، تهديد با چاقو، خريد و فروش اسلحه، سرقت احشام و تجاوز به عنف را در پرونده تبهکاری‌اش داشت. او در آخرين جنايت خود پسر جوانی را سوار موتورسيکلتش کرده و به يک دامداری در حوالی ورامين کشاند. او پس از آزار و اذيت پسرنوجوان او را تهديد کرد اگر موضوع را به کسی بگويد نقشه قتلش را اجرا می‌کند. جبارسينگ پس از محاکمه در شعبه ۷۲ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد که قضات شعبه ۲۰ ديوان عالی کشور حکم را تاييد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از استيذان ۴ حکم اعدام سحرگاه چهارشنبه ۳۱ خردادماه برای اجرای حکم در ملاء عام مشخص شد. ۴ متجاوز به عنف ساعت ۴ صبح به محل اجرای حکم در چهارراه ميثم اتوبان شهيد محلاتی منتقل شده و پس از قرائت حکم از سوی قاضی اجرای احکام دادسرای جنايی پای چوبه دار قرار گرفتند.

حدود ۳ هزار نفر از اهالی و تعدادی از شاکيان در محل اجرای حکم حضور داشتند که با شعارهايی از قوه قضائيه به خاطر اجرای حکم متجاوزان به عنف تشکر می‌کردند.

کابوس قربانيان

يکی از قربانيان که در محل اجرای حکم حضور داشت به خبرنگار مهر گفت: پس از اين حادثه دچار مشکلات روحی و روانی شده و شب‌ها با کابوس از خواب می‌پرم. از آن زمان ديگر نمی‌توانم به هيچ خودروی مسافربری اطمينان کنم و بيشتر با اتوبوس يا اعضای خانواده‌ام در شهر تردد می‌کنم. امروز خيلی خوشحال هستم که مرد شيطان صفت به سزای عملش می‌رسد. چند سال است که منتظر اجرای حکم او هستم. مرد متجاوز تصور نمی‌کرد سرانجام اعدام شود و در دادگاه از من می خواست که رضايت بدهم.

يکی ديگر از زنان نيز گفت : زنگ خانه که به صدا در می آيد تمام تنم می لرزد. ديگر به هيچ مردی نمی توانم اطمينان کنم. بعد از اين اتفاق تلخ زندگی ام از هم پاشيد و شب ها تا تمام درها را قفل نکنم نمی توانم بخوابم.

قاضی فريدون اميرآبادی معاون دادستان تهران نيز پس از اجرای حکم در جمع خبرنگاران گفت: اجرای احکام در ملاء عام نقش پيشگيرانه دارد و قوه قضائيه با مجرمان به خصوص با متجاوزان به عنف به طور قاطع و سريع برخورد می‌کند. دستگاه قضائی هر جايی که صلاح بداند احکام را در ملاء عام اجرا می‌کند.در صورتی که محاکم کيفری حکم به مجازات در ملاء عام صادر کنند احکام صادره در انظار عمومی انجام خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016