جمعه 2 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطيب موقت نماز جمعه تهران خطاب به قوه قضاييه:در مسير اجراي عدالت از ملامت‌ها نهراسيد

خطيب نماز جمعه تهران گفت: دنيا اگر براي صلح جهاني احساس خطر مي‌كند بايد بداند خطر صلح جهاني، رژيم صهيونيستي است.

دود روند در پيش گرفته شده از سوي 1+5 به چشم خودشان خواهد رفت

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله سيداحمد خاتمي در خطبه‌هاي اين هفته‌ نماز جمعه تهران با مورد توجه قرار دادن مذاكرات هسته‌يي ايران و 1+5 اظهار كرد: هيات مذاكره كننده‌ ايراني سه راهبرد در اين مذاكرات داشته است؛ اولي اقتدار ايران اسلامي، پس از آن برخورد منطقي و در نهايت ابتكار عمل بود كه انصافا اين هيات در اين عرصه شأن نمايندگي از ايران را حفظ كرده است.

وي افزود: گروه 1+5 دو راه پيش رو دارد؛ راهي كه مي‌خواهد اين مذاكرات به ثمر برسد و مذاكره براي مذاكره نباشد. بايد دانست اين راه تنها و تنها با اعتراف به حقوق حقه ملت بزرگ ايران مي‌گذرد. راه دوم كه پيش روي 1+5 است و به نظر مي‌رسد اين راه را كم و بيش دنبال مي‌كند راهبرد گفت‌وگو و تهديد است.

وي خاطرنشان كرد: اين‌ها و آن‌هايي كه اين گروه را فرستاده‌اند بدانند كه ملت ايران طي 33 سال نشان داده كه زير بار تهديد نخواهد رفت و مقاومت مي‌كند. ما يك منطق داريم و آن اين است كه حقوق هسته‌يي براي همه و سلاح هسته‌يي براي هيچ‌كس. اين منطق، منطقي انساني است.

خطيب موقت نماز جمعه اين هفته‌ تهران با بيان اين‌كه «در فقه ما آمده است كه در جنگ با دشمن آب او را مسموم و درخت او را قطع نكنيد و زن و بچه او را نكشيد»، اظهار كرد: به صراحت مي‌گويم اين‌كه ما به دنبال سلاح اتمي نيستيم از سر ترس نيست بلكه مبناي فقهي ما اجازه‌ استفاده از سلاح اتمي را نمي‌دهد.

وي يادآور شد: وقتي ما مي‌گوييم سلاح اتمي نداريم اين همه هجمه عليه‌مان به كار مي‌برند اما وقتي رژيم صهيونيستي به صراحت اعلام مي‌كند كه 400 كلاهك اتمي دارد هيچ‌كس به او نمي‌گويد بالاي چشمش ابروست. اين واقعا زورگويي است. دنيا اگر براي صلح جهاني احساس خطر مي‌كند بايد بداند خطر صلح جهاني، رژيم صهيونيستي است. دنيايي كه دم از حقوق بشر مي‌زند و مي‌گويد كه بايد خلع سلاح شود دست اين رژيم جنايتكار را باز گذاشته است. حال حرف ما اين است كه هيات ايراني واقعا براي پيشبرد مذاكره و به نتيجه رساندن آن به ميدان آمده است و ايران اسلامي واقعا مذاكره را براي نتيجه مي‌خواهد.

وي ادامه داد: وقتي در عمل مي‌بينيم كه يك رژيم غاصب به نام رژيم صهيونيستي و يك تروريسم به نام نتانياهو قبل از اجلاس حرف‌هايي مي‌زنند كه همان حرف‌ها را مذاكره كنندگان در اجلاس مي‌گويند، بايد بگوييم كه آيا اين براي شما ننگ نيست كه پشت پرده‌ مذاكرات شما يك تروريست به نام نتانياهو باشد؟ ايران اسلامي به دنبال بن‌بست در مذاكرات نيست و شما در مذاكرات بن‌بست ايجاد مي‌كنيد. دود اين روند كه در پيش گرفته‌ايد به چشم خودتان خواهد رفت.

مردم مصر هم‌چنان حضورشان را در صحنه حفظ كنند

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود به اتفاق‌هاي رخ داده در كشور مصر اشاره و اظهار كرد: امروز در مصر دو جبهه در حال فعاليت است؛ يكي جبهه‌ اسلام‌گرايان كه توفيقات زيادي داشته است. در اين راستا سقوط نامبارك ضربه‌ كاري به منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي ايجاد كرد؛ چراكه مصر در زمان نامبارك حيات خلوت صهيونيست‌ها بود. آن‌ها(اسلام‌گرايان) موفق شدند سرنگونش كنند و اين توفيق بزرگي بود.

وي افزود: جبهه‌ دوم جبهه‌ بازماندگان رژيم استبدادي نامبارك است كه تمام تلاشش اين است كه قدم به قدم انقلاب را ناكام بگذارد. چنان‌چه وقتي مردم در پاي صندوق‌هاي راي آمدند و نمايندگان مجلس را انتخاب كردند، شوراي نظامي كه وابستگي‌اش به رژيم ناصالح گذشته را همه مي‌دانند، پارلمان را منحل اعلام مي‌كند. در انتخابات رياست جمهوري نيز وقتي مي‌بيند نامزد اسلام‌گرايان پيش روست، مصوبه‌اي در جهت كاهش اختيارات رياست جمهوري و گسترش اختيارات شوراي نظامي اعلام مي‌كند كه اين يعني كودتا عليه مردمي كه انقلاب كرده‌اند.

وي خطاب به مردم مصر گفت: حضورتان در صحنه را حفظ كنيد و هم‌چنان ميدان التحرير پايگاه شما باشد؛ چراكه به نظر مي‌رسد آمريكا و رژيم صهيونيستي به اين راحتي‌ها از مصر دست بردار نيستند و آن‌چه توطئه‌ آن‌ها را خنثي مي‌كند حضور شماست.

خطيب نماز جمعه تهران هم‌چنين اظهار كرد: جرياني كه مي‌خواهد سر كار بيايد بايد توجه داشته باشد كه آن جريان بر روي خون‌هاي قربانيان اين انقلاب نشسته است و منتخب و كساني كه دولت تشكيل مي‌دهند بايد در مسير استكبارستيزي و مبارزه با رژيم صهيونيستي و خدمت به مردم حركت كنند و اگر در اين عرصه ذره‌اي سهل‌انگاري كنند پيروزي نهايي انقلاب را به تاخير انداخته‌اند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت اقتصادي كشورمان اشاره كرد و يادآور شد: قرآن منطقي دارد و آن اين است كه بهشت را به بها مي‌دهند و با شعار كسي بهشتي نمي‌شود. بهشتي شدن صبر و جهاد مي‌خواهد. بهشت دنيا هم همين‌طور است. زندگي در پناه اسلام و عزتمندانه با استقلال و حريت، كه چنين بهشتي بدون تحمل سختي‌ها به دست نمي‌آيد.

وي خطاب به مردم گفت: 33 سال مقاومت شما مردم شريف ايران اين بهشت را نصيب‌تان كرده است. دشمنان در گذشته با تحليل جنگ مي‌خواستند به اين انقلاب آسيب برسانند اما راهبرد اخيرشان فشار اقتصادي است.

خاتمي با بيان اين‌كه «مساله‌ فشارهاي اقتصادي پيشه هميشه دشمنان اسلام بوده است» خاطرنشان كرد: اما ملت ايران نشان داده كه خسته نمي‌شود بلكه دشمن را نيز خسته مي‌كند. ملت ايران بيدي نيست كه با اين بادها و توفان‌هايي كه دشمن ايجاد مي‌كند جا خالي كند. البته مسوولان محترم هم بايد تلاش شبانه‌روزي داشته باشند و ان‌شاءالله خواهند داشت تا فشارهاي گراني كم شود.

وي با بيان اين‌كه «دشمن براي اين فشارها خيز برداشته و البته اين راهبرد بي‌نتيجه است» تصريح كرد: اوباما به صراحت اعلام كرده كه ما فقط يك سال فرصت داريم تا به ايران فشار بياوريم. اين‌ها همه گردنه‌هايي است كه ما از آن در طول اين 33 سال عبور كرده‌ايم.

وي هم‌چنين در پايان سخنان خود با اشاره به فرارسيدن تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: مسوولان محترم، پدران و مادران و خود دانش‌آموزان عزيز بايد اين اوقات را مديريت كنند كه اين سه ماه با موفقيت و پربار طي شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قوه قضاييه در مسير اجراي عدالت از ملامت‌ها نهراسد

به گزارش ايسنا خاتمي در بخش ديگري از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با مورد توجه قرار دادن مناسبت‌هاي پيش رو از جمله ميلاد امام حسين(ع)، ميلاد حضرت ابوالفضل(ع)، ميلاد امام سجاد(ع)، ميلاد حضرت علي‌اكبر(ع) و امام زمان (عج) گفت: امام حسين (ع) كسي است كه دين، آزادگي و معنويت در جهان بشريت وامدار قيام اوست. به همين دليل روز ميلاد ايشان را روز پاسدار ناميده‌اند.

وي افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نهادي است همزاد با انقلاب اسلامي كه خدمات فراواني انجام داده و بحمدالله ارتش، سپاه و ديگر نيروهاي مسلح، بازوان پرتوان اين ملت بوده و هستند و به ياري خدا خواهند بود.

وي هم‌چنين با اشاره به نامگذاري روز ميلاد حضرت ابوالفضل (ع) به نام روز جانباز گفت: مردم ما به‌خصوص نسل جوان ما بدانند كه عظمت و عزت امروزمان مديون فداكاري جانبازان عزيز است و اميد كه مسوولان محترم در خدمت به اين عزيزان سنگ تمام بگذارند.

خطيب نماز جمعه نهران هم‌چنين با بيان اين‌كه «بايد امام زين‌العابدين(ع) را امام قهرمان و نه امام بيمار خواند» تصريح كرد: با توجه به همه‌ اين ميلادها بايد مردم ما همان‌طور كه در عزاي اهل بيت(ع) سنگ تمام مي‌گذارند، در شادي آن‌ها نيز سنگ تمام بگذارند.

وي هم‌چنين مسابقات بين‌المللي قرآن كريم را مورد توجه قرار دارد و ضمن اين‌كه اين پديده را پديده‌ي بزرگ فرهنگي كشورمان دانست، اظهاركرد: ان‌شاءالله با تمسك به قرآن و اهل بيت(ع)، جهان اسلام عليه دشمنان متحد شوند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود ششم تيرماه سالگرد سوءقصد به جان مقام معظم رهبري را مدنظر قرار داد و خاطرنشان كرد: اين فاجعه داغ بسيار تلخي براي ما بود اما خدا خواست كه گنجينه‌اي ارزشمند و سكاندار انقلاب اسلامي، مقام معظم رهبري براي ما باقي بمانند و تداوم‌بخش رهبري الهي امام عظيم‌الشأن باشند.

خاتمي افزود: دشمن تاثيرگذاري نقش ايشان را بعد از امام(ره) به وضوح مي‌ديد و مشاهده مي‌كرد كه ايشان توانسته است امت اسلامي را سامان دهد و ما از خدا مي‌خواهيم سايه‌ اين رهبري الهي بر سر ما هم‌چنان مستدام باشد.

وي ياد و خاطره‌ شهداي هفتم تير را نيز گرامي داشت و گفت: اگرچه دشمن فكر مي‌كرد كه با اين روند راه انقلاب را مسدود مي‌كند، اما انقلاب ما هم‌چنان به قوت خود راهش را ادامه مي‌دهد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «هفته‌ قوه قضاييه با شهيد آيت‌الله بهشتي شناخته مي‌شود و در واقع ايشان معمار و سكاندار قوه قضاييه در نظام جمهوري اسلامي ايران بوده‌اند» اظهار كرد: اقتدار نظام به اقتدار قوه قضاييه است. اقتدار قوه قضاييه نيز به اقتدار در اجراي عدالت در همه‌ي سطوح است. همه در برابر قانون مساوي هستند و اجراي حق منهاي تبعيض قائل شدن براي متجاوزان به حقوق مردم، دشمنان را سر جاي خود مي‌نشاند و دوستان انقلاب را اميدوار مي‌كند.

خاتمي ادامه داد: قوه قضاييه پرونده‌هاي مهم و كليدي را در دست رسيدگي دارد و ان‌شاءالله منجر به حكم مناسب شود و در اين‌جا از همه‌ عزيزان به‌خصوص رييس اين قوه آيت‌الله آملي لاريجاني تشكر مي‌كنيم و به آن‌ها مي‌گوييم كه كاري كه شما داريد جهاد است. شما در مسير تحقق و اجراي عدالت، استقامت و به وظيفه‌تان عمل كنيد و از ملامت‌ها نهراسيد و از انتقادهاي نابجا هم ملول و افسرده نشويد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016