یکشنبه 4 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"هواپيمای ترکيه در حريم هوايی بين‌المللی سرنگون شده است"

راديو زمانه ـ احمد داوداوغلو، وزير امور خارجه ترکيه اعلام کرد جنگنده هوايی ترکيه که روز جمعه توسط سوريه سرنگون شد هنگامی که مورد هدف قرار گرفت در قلمرو هوايی بين‌المللی قرار داشت و نه در خاک سوريه.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد داوداوغلو، وزير امور خارجه ترکيه امروز در شبکه تلويزيونی تی‌آرتی ترکيه گفت: "بر اساس نتايجی که ما به‌دست آورده‌ايم هواپيمای کشور ما هنگامی که سرنگون شده در حريم هوايی بين‌المللی و در ۱۳ مايل دريايی سوريه قرار داشته است."

روز جمعه ۲۲ ژوئن (دوم خردادماه) اعلام شد يک هواپيمای نظامی ترکيه که وارد قلمرو هوايی سوريه شده بود، توسط نيروهای نظامی سوريه سرنگون شده ‌است.

گفته می‌شد اين هواپيما در دريای مديترانه و در هشت مايلی شهر لاذقيه در سوريه سقوط کرده ‌است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين رويداد به تنش‌ها ميان دو کشور همسايه ترکيه و سوريه دامن زده ‌است که تا پيش از قيام مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد متحد اصلی يکديگر محسوب می‌شدند اما ترکيه رفته‌رفته مخالف سرسخت حکومت سوريه و رفتار خشونت‌آميز آن با معترضان سوريه‌ای شد.

برپايه سخنان امروز وزير امور خارجه ترکيه، فانتوم اف ـ چهار ترکيه به تنهای در پرواز بود و "هيچ مأموريتی، از جمله جمع‌آوری اطلاعات در فضای سوريه نداشت."

با اين حال داوداوغلو تأييد کرد که اين جنگنده برای لحظاتی حريم هوايی سوريه را نقض کرده بود.

وی گفـت: "اين هواپيما به‌هنگام نقض قلمرو هوايی سوريه هيچ نشانه‌ای از درگيری با نيروهای سوريه را گزارش نکرده و تنها پس از گذشت ۱۵ دقيقه از نقض حريم هوايی سوريه مورد هدف قرار گرفته است."

داوداوغلو افزود رادارهای ترکيه از دو خلبان هواپيما خواسته‌اند قلمرو هوايی سوريه را ترک کنند اما هيچ هشداری از سوی سوريه داده نشده است.

وزير امور خارجه ترکيه گفت: "سوری‌ها به خوبی می‌دانستند که اين يک هواپيمای جنگی ترک است و از ماهيت مأموريت آن نيز آگاه بودند."

احمد داوداوغلو مأموريت اين هواپيمای جنگی "غيرمسلح" را آموزش و آزمايش يک سيستم رادار در آب‌های مديترانه عنوان کرد.

وزير امور خارجه ترکيه امروز با تماس تلفنی همکاران خود در کشورهای ايران، روسيه، بريتانيا و فرانسه و همچنين کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی پارلمان اروپا را در جريان سرنگونی هواپيمای اين کشور توسط سوريه قرار داد.

عبدالله گل، رئيس جمهوری ترکيه که روز گذشته گفته بود ترکيه "اقدامات لازم" را عليه سوريه انجام خواهد داد، امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از عمليات مشترک ترکيه و سوريه برای يافتن دو خلبان هواپيما و همچنين تماس تلفنی با مقامات سوريه خبر داد.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز آنکارا و دمشق را به خويشتنداری و حل مسئله از راه‌های ديپلماتيک فراخواند.

ادامه درگيری‌های خونين روزانه در سوريه

از سوی ديگر خشونت‌ها در سوريه همچون روزها و ماه‌های گذشته همچنان ادامه دارد.

تا ظهر امروز خبرگزاری فرانسه گزارش داد ۱۶ سرباز ارتش سوريه در نبرد با شورشيان در حلب کشته شدند.

ديده‌بان حقوق بشر در سوريه که اين خبر را گزارش داده گفته است تقريبأ هر روز در شهرهای اطراف حلب، دومين شهر بزرگ سوريه، هزاران نفر عليه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات می‌زنند.

همچنين گزارش شده است که بامداد امروز در حمص دو تن از شورشيان مخالف حکومت در نبرد با نيروهای حکومتی و همچنين يک شهروند غيرنظامی نيز جان خود را از دست دادند.

در نبرد بلندی‌های لاذقيه نيز يکی از مخالفان کشته شده است و سازمان کمک رسانی هلال احمر عرب نيز يکی از داوطلبان خود را به نام بشار اليوسف در ديرالزور از دست داد.

بنا به بيانيه‌ای که هلال احمر عرب منتشر کرده، بشار اليوسف ۲۳ ساله بر اثر شليک گلوله به مغزش کشته شده است.

رامی عبدالرحمان، رئيس ديده‌بان حقوق بشر در سوريه که مقر آن در لندن است درگيری‌های کنونی در سوريه را موجی از خشونت ناميد که "هيچ کس هيچ کنترلی بر آن ندارد."

عبدالرحمان با اشاره به "عدم تصميم‌گيری جامعه جهانی"، گفت: "ديگر کشته شدن صد نفر در روز به موضوعی عادی تبديل شده است."

به گفته ديده‌بان حقوق بشر در سوريه در خشونت‌های روز گذشته سوريه نيز ۱۱۶ نفر کشته شدند که ۷۷ نفر از آنان را غيرنظاميان تشکيل می‌دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016