پنجشنبه 8 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حرکت واحدهای ضدهوایی ترکیه به سمت مرز سوریه

در آستانه نشست اضطراری قدرت‌های جهان برای حل بحران سوریه، تنش‌ها در مرز این کشور با ترکیه رو به افزایش است. ترکیه روز پنج‌شنبه واحدهای ضدهوایی و تسلیحات سنگین نظامی خود را روانه برخی نقاط مرزی با سوریه کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ در حالی که قرار است دیپلمات‌ها در روزهای آخر هفته جاری گرد هم بیایند تا راهی برای حل‌وفصل بحران رو به گسترش سیاسی در سوریه بیابند، تنش‌های منطقه‌ای بر سر بحران سوریه نیز بالا گرفته است. روز پنج‌شنبه (۸ تیر، ۲۸ ژوئن) ترکیه اعلام کرد که واحدهای ضدهوایی خود را در مرز این کشور با سوریه مستقر کرده است.

شبکه TRT تلویزیون دولتی ترکیه تصاویری از حرکت واحدهای نظامی و تسلیحات ضد هوایی و موشک‌اندازهای این کشور در مسیر مرز ۹۰۰ کیلومتری با سوریه را پخش کرد. این مناطق مرزی در نقاطی است که هزاران شهروند سوری برای رهایی از سرکوب و کشتار گسترده نیروهای وابسته به حکومت بشار اسد در این کشور، به آنجا پناهنده شده‌اند.

این تصمیمات بی‌سابقه سیاسی و نظامی ترکیه دو روز پس از آن اتخاذ شده که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به دولت سوریه هشدار داد که کشورش در سیاست‌های نظامی خود در قبال سوریه تجدید نظر کرده و «هر عنصر نظامی که از سوی سوریه به مرز ترکیه نزدیک شود، به گونه‌ای که تهدیدی امنیتی محسوب شود، هدف حملات نظامی قرار خواهد گرفت.»

نزدیک به یک هفته پیش یک فروند هواپیمای جنگنده ترکیه در سواحل سوریه سقوط کرد و این موضوع آتش اختلافات دو کشور را شعله‌ور کرد. ترکیه مدعی است که این هواپیما در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده اما مقامات سوری می‌گویند این هواپیما در حال نزدیک شدن به سواحل سوریه بوده و به همین خاطر با حمله موشک‌اندازهای سوری سرنگون شده است. وزیر اطلاعات سوریه اعلام کرده بود که نظامیان این کشور، هواپیمای ترکیه را با یک هواپیمای اسرائیلی اشتباه گرفته‌اند و سوریه نمی‌خواهد که بحرانی در روابط این کشور با ترکیه پدید آید.

ترکیه از دیرباز عضو و هم‌پیمان ناتو بوده و به همین خاطر حمایت نظامی پیمان آتلانتیک شمالی را دارد. ناتو بلافاصله اقدام سوریه در سرنگون کردن هواپیمای ترکیه را محکوم کرد و آن را «اقدامی عمدی، برنامه‌ریزی‌شده و تخاصم‌جویانه» خواند. مقامات سوریه و ترکیه بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال تقابل نظامی نیستند.

تداوم تلاش‌ها برای گذار سیاسی در سوریه

روز چهارشنبه، کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل‌وفصل بحران سوریه با اشاره به خطرات به بن‌بست رسیدن طرح‌های صلح، اعلام کرد که روز شنبه (۱۰ تیر، ۳۰ ژوئن) گروهی متشکل از نمایندگان قدرت‌های موثر جهان در ژنو گرد‌هم می‌آیند تا در نشستی اضطراری راهکارهای جدیدی برای حل بحران خون‌بار سوریه ارائه کنند.

ایران، از مهم‌ترین متحدان بشار اسد، و عربستان سعودی، از مهم‌ترین حامیان مخالفان رژیم بشار اسد، در فهرست مدعوین این نشست حضور ندارند.

تنش و سرکوب و اعتراض در سوریه، همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، اواسط روز پنج‌شنبه دو انفجار مهیب در کاخ وزارت دادگستری در مرکز دمشق رخ داد. تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز جزئیات بیشتری از میزان تلفات و خسارات این حادثه منتشر نشده است.

تلویزیون دولتی سوریه این خبر را با عنوان «انفجاری تروریستی» در پارکینگ این ساختمان پوشش داده است. «تروریستی» صفتی است که دولت سوریه برای توصیف اقدامات مخالفان دولت از آن بهره می‌گیرد. گفته می‌شود قضات و وکلای دادگاه عالی سوریه از این پارکینگ استفاده می‌کردند.

به گفته مخالفان، در درگیری‌ها و نا‌آرامی‌های سوریه پس از آغاز خیزش مردمی در این کشور، تا کنون بیش از ۱۶ هزار نفر کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016