چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توليد نفت ايران به پايين‌ترين سطح طی دو دهه اخير رسيد

رويترز نوشت تحريم‌ها ايران را مجبور به اتخاذ تصميمی ناگهانی و تعطيلی چاه‌های نفتی در ميدان‌های عظيم نفتی‌اش کرده است. بر همين اساس، تهران توليد نفت خود را به پايين‌ترين سطح در دو دهه اخير رسانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبی – العربيه. نت فارسی - همزمان با آغاز تحريم های غرب عليه ايران ، اين کشور مجبور شده است برخی از تاسيسات و چاهای توليد نفت خود را تعطيل کند و به اين ترتيب سطح توليد نفت اين کشور به پايين ترين سطح خود در دو دهه گذشته برسد.

کاهش فروش و به دنبال آن کاهش توليد نفت روزانه ايران را از ميلياردها دلار سرمايه محروم می کند.

تا قبل از عملی شدن سلسله تحريم های اروپايی عليه ايران در ماه ژوئن گذشته ايران تلاش می کرد سطح توليد و فروش نفت خود را مانند گذشته حفظ کند. اين کشور توانست با صادرات حدود ۳ ميليون بشکه در روز، در شرايط تحريم ها نيز به صادرات خود ادامه دهد اما اکنون با گسترش تحريم ها توسط کشورهای غربی و پيروی برخی همپيمانان آنان از تحريم های يکجانبه ، سطح توليد و فروش نفت ايران به ۵۰% تنزل کرده است.

اين درحالی است که اين کشور از کمبود مخازن نفت خام نيزرنج می برد و اين مسئله و نيز تحريم ها و محدوديت بازار فروش باعث شده است توليد نفت ايران به پايين ترين سطح خود برسد.

يک مقام مسئول در وزارت نفت ايران که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رويترز گفته است: "ما اکنون در وضعيتی هستيم که ناچاريم از توليد نفت خود بکاهيم و فعاليت های توليدی خود را تا مدتی متوقف کنيم . اما تسليم نمی شويم."

بر اساس گزارش رويترز دولت ايران ضعف های خود را نشان نمی دهد يا حداقل به نتايج منفی تحريم ها بر وضعيت صنايع نفتی و اقتصاد خود اعتراف نمی کند. مثلا فروش نفت ايران درماه مارس گذشته در سطح گسترده ای کاهش يافت اما ايران در اين زمينه هيچ اظهار نظری نکرد تا اينکه در ماه ژوئن به کاهش صادرات و فروش نفت ، رسما اعتراف کرد.

کاهش توليد نفت در ايران با کاهش فروش و صادرات رابطه مستقيم دارد زيرا تا زمانی که ايران نمی تواند نفت را بفروشد نمی تواند هزينه توليد را تامين کند در نتيجه مجبور می شود که از توليد نفت باز بايستد.

اما آنچه مسلم است کسی نمی داند تا چند درصد از فعاليت های توليدی در صنعت نفت ايران دچار وقفه شده است زيرا به دليل تاثير مستقيم اين اخبار و اطلاعات بر قيمت ها در بازار ايران جمهوری اسلامی به شدت اين اخبار و اطلاعات را سانسور می کند.

براساس اين گزارش مقام وزارت نفت ايران هيچگونه پاسخی در رابطه با درصد کاهش توليد و تعداد چاهای نفتی که بسته شده است به رويترز نداده است.

رويترز در گزارش خود می نويسد عدم برخورداری از امکانات ذخيره سازی و نيز کاهش فروش نفت يکی از مهمترين دلايل کاهش توليد نفت ايران در سال گذشته بوده است.

يک کارشناس غربی درباره کاهش توليد نفت ايران می گويد تحريم های نفتی وسياست های نامتناسب ايران درجهان باعث شده است که خيلی از کشورها با شک وترديد با ايران وارد معامله تجاری در زمينه نفت شوند.

ماه گذشته مقامات ايران به کاهش ۳۰ درصدی صادرات نفتی خود اعتراف کردند.

محمد علی عمادی يکی از مسئولان وزارت نفت گفته است تحريم ها هيچگونه تاثيری بر کاهش صادرات نداشته است بلکه اين کاهش به دليل سياست نگهداری وحفظ ذخاير نفتی صورت گرفته است.

اما هنگامی که از جزئيات نگهداری و حفظ ذخائر نفتی از او سوال شد وی پاسخی در اين زمينه نداد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016