چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: آمريکا می‌خواهد در تقابل اقتصادی با ايران وارد معامله شود

• ايران هميشه از برخی از دولت‌های منطقه که دست نشانده آمريکا بودند ضربه‌هايی را خورده است


ايلنا: رييس مجلس شورای اسلامی گفت: آمريکا به دليل اينکه نتوانست در تقابل نظامی و مسائل فرهنگی بر ايران غلبه پيدا کند اکنون به دنبال اين است که با تقابل اقتصادی با ايران وارد معامله شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، علی لاريجانی در سيزدهمين همايش سراسری اتحاديه انجمن‌های اسلامی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت تابعه گفت: انجمن‌های اسلامی پس از پيروزی انقلاب نقش ممتازی در دستگاه‌های اداری کشور داشتند و اين در حالی بود که شرايط ادارات کشور وضع مناسبی نداشت، اما انجمن‌های اسلامی از سر دلسوزی توانستند اين وضعيت نابسامان را مديريت کنند.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه انجمن‌های اسلامی از اوايل انقلاب بر اين تاکيد داشتند که می‌توان با استفاده از ظرفيت‌های مناسب کشور بسياری از نيازهای کشور را مرتفع کرد، گفت: اما برخی در کشور که سهل انديش بودند همواره بيان می‌کردند که می‌توان با واردات محصولات به يک کشور توسعه يافته تبديل شويم. اما آن‌ها اين را فراموش کرده بودند که تازمانی که به دانش توليد داخلی دست پيدا نکنيم قطعا نمی‌توانيم اين حرف را بزنيم چراکه راز اصلی رسيدن به توسعه ملی توجه به توليد دانش داخلی است.

لاريجانی در ادامه با بيان اينکه رژيم‌های استبدادی همواره در طول ۳۳ سال به دنبال اين بوده‌اند که برای انقلاب اسلامی مشکلاتی را ايجاد کنند، گفت: اميدواريم در اين دوره اخير شگرد جديدی از خود نشان دهيم و با‌‌ همان ظرافت گذشته و توجه به مسائل انقلاب و هويت اسلامی خود بتوانيم گام‌های صحيحی در اين زمينه برداريم.

علی لاريجانی در ادامه سخنان خود در در همايش انجمن‌های اسلامی وزارت ارتباطات، به دوره اول که تقابل نظامی آمريکا با ايران است اشاره و بيان کرد: ازاوايل انقلاب تقابل نظامی آمريکا با ايران شروع شده است که ايران توانست در اين دوره در مقابل آمريکا پيروز و سربلند بيرون آيد، ولی غربی‌ها نتوانستند اضطراب خود را مخفی کنند به همين منظور زود به راه حل‌های نظامی ديگر روی آوردند و حتی آنان به ايجاد مسائل نظامی اکتفا نکرده، بلکه در همين دوره تقابل نظامی مسائل فرهنگی و اقتصادی را نيز عليه ايران انجام داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس شورای اسلامی درادامه صحبت‌های خود به کودتای نوژه اشاره و بيان کرد: يک گروهی از عناصر در داخل بودند که در‌‌ همان اوايل انقلاب با نظام وانقلاب اسلامی مخالفت می‌کردند، پشت انجام اين کودتا قرار گرفتند. اما بار ديگر با موهبت‌های الهی نتوانستند در اين زمينه نيز پيروز شوند و آمريکا در کودتای نوژه از ايران شکست خورد.

وی در ادامه گفت: آمريکا حتی در رابطه با ضد انقلاب‌ها در ايران نيز برنامه داشت که در اين زمينه نيز شکست را پذيرا شد.

لاريجانی در ادامه بيان کرد: غربی‌ها وقتی ديدند که از راه نظامی نمی‌توانند با ايران مواجه شوند به صدام پيغام دادند که ما از شما در مقابل حمله به ايران حمايت می‌کنيم.

وی ادامه داد: ايران هميشه از برخی از دولت‌های منطقه که دست نشانده آمريکا بودند ضربه‌هايی را خورده است و در جنگ عراق با ايران نيز همين کشورهای منطقه همه‌گونه کمکی به صدام درجنگ با ايران کردند.

وی گفت: انديشه‌های غرب و برخی از کشورهای همسايه در حمله نظامی به ايران اين گونه شکل گرفته که ايران از نظر سياسی وضع خوبی ندارد، چراکه بنی صدر با شهيد بهشتی و قوه مقننه ستيز می‌کرد و با اين ستيزهای خود مساله ساز شده بود و به جای اينکه همه را دور هم جمع کند و اراده همگان را معطوف به حمايت و دفاع از ايران نمايد در ميان قوا به دنبال ايجاد اختلاف و دعوا بود.

لاريجانی گفت: در زمان جنگ عراق عليه ايران کشور ما از نظر نظامی مشکلاتی داشت و آمريکا و کشورهای متحد و صدام فکر می‌کردند که می‌توانند با اين مشکلات موجود در ايران، ظرف يک هفته ايران را به دست آورند.

رئيس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: کشور ما در طول انقلاب هزينه‌هايی را پرداخت کرد، اما اين پرداخت هزينه‌ها باعث شد تا حرکت نظامی مهم غرب و صدام نيز با شکست مواجه شود و اين شکست را می‌توان پس از پيروزی فاو مشاهده کرد، چراکه پيروزی فاو لرزه به اندام آن‌ها انداخت و آن‌ها فهميدند که کمک‌های غرب و کشورهای همسايه ديگر نمی‌تواند به صدام در مقابل با ايران کمک کند و بايد کمک‌ها تغيير پيدا می‌کرد.

وی در ادامه بيان کرد: در زمان جنگ تحميلی عليه ايران امام خمينی (ره) با اشاره‌ای مردم را رهبری می‌کردند. به گونه‌ای که شرايط سياسی در کشور فراهم شد که حتی نيروهای متعهدی همچون باهنر و رجائی و ديگر مسئولان سياسی کشور در صحنه حضور پيدا کردند واين رهبری‌های امام خمينی جان تازه‌ای به حوزه سياست داخلی داد و غرب نه تنها نتوانست در يک هفته بلکه ۸ سال با ايران مقابله کند و ايران را به چنگ خود درآورد، چراکه آن‌ها فهميده بودند که با يک ملت نوپا مواجه نيستند بلکه با يک ملتی مواجه هستند که رهبری با درايت دارد.

وی در ادامه بيان کرد: غرب وقتی فهميد که نمی‌تواند از ابزارهای نظامی عليه ايران استفاده کند در دور‌انی با دساسيس سياسی از ابزارهای فرهنگی و سياسی استفاده کرد تا شايد از اين طريق بتواند تزلزلی در اراده مسئولين و ملت ايجاد کند.

وی به دوره دوم خرداد اشاره کرد و گفت: در دوره دوم خرداد وضع سياسی کشور به گونه‌ای شده بود که حتی مردم بسيجيان را مسخره و از حماسه حسينی را به خشونت ياد می‌کردند. در آن برهه از زمان ايران به يک عقب گرد فکری روی آورده بود که اين عقب گرد لطماتی را برای ايران به وجود آورد.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه جامعه در زمان دوم خرداد از مساله انقلاب فاصله گرفته بود، گفت: غربی‌ها تلاش می‌کردند تا از فضای موجود استفاده کنند و مسائل غلط را به جای مسائل اصلی در ذهن جوانان جای دهند. باز در اين زمينه غرب به خصوص آمريکا اشتباه کرد، چراکه ايران فقهايی داشت که توانست با اعلام حکم‌های به جا و به موقع مردم را راهنمايی کنند و با اين درايت علما ايران اسلامی توانست از اين مرحله نيز عبور کند.

لاريجانی به آشوب‌های ۱۸ تير اشاره کرد و گفت: در ۱۸ تير به آشوب کوچکی رخ داده بود، غربی‌ها در تلاش بودند تا بنزين روی اين آتش بريزند و آتش را بزرگ جلوه کنند و برخی از طرفداران آن‌ها نيز در داخل مجلس داستان مضحک تحصن را به راه انداختند.

وی در ادامه گفت: آمريکا در تلاش بود تا مسائل فرهنگی کشور را در اين دوره به سمت نزاع و درگيری بکشاند،‌‌ همان کاری که بعد از انتخابات رياست‌جمهوری دهم در کشور به راه انداختند.

رئيس مجلس شورای اسلامی بيان کرد: ملت هوشيار با رهبری مقام معظم رهبری بار ديگر توانستند از اين مرحله نيز عبور کنند و غرب را با شکست ديگری عليه خود مواجه سازند.

لاريجانی گفت: دراين فراز و فرودهای مقابل ايران آمريکا دست بر مسائل هسته‌ای ايران گذاشت، چراکه ايران توانسته بود در صنايع نظامی و ساير صنايع بخصوص صنايع انرژی هسته‌ای به پيشرفت‌هايی دست پيدا کند و ايران پس از اين همه دوره گذر توانسته بود گام بلندی در صنعت بردارد و در جهان از اين نظر بدرخشد.

وی گفت: نخبگان و جوانان شجاعی ايران توانستند تهديدات نظامی را که فرصتی برای پيشرفت در تکنولوژی تبديل کنند.

علی‌ لاريجانی در ادامه سخنان خود در همايش انجمن‌های اسلامی وزارت ارتباطات به مساله حقوق بشر ايران اشاره کرد و گفت: در دوره سوم مقابله آمريکا با ايران، دوره تنازع بين المللی اين کشور با ايران است. چراکه اين کشور در تلاش بود تا مسائل حقوق بشر را به مسائل مهم تبديل کند ودر اين زمينه سرکردگانش در ايران اطلاعات غلطی را به آن‌ها می‌دادند تا بتواند در جهان جلوه نمايی کند.

وی ادامه داد: امروزه وقتی که رئيس سيا به سوريه برای گفتگو با مخالفين بشاراسد می‌رود و يااينکه در بحرين کشور دوست آمريکا بر مردم بحرين جنايت می‌کند حرفی از حقوق بشر نمی‌زند و در مقابل اقدامات ضد حقوق بشری آنان سکوت می‌کند.

وی در ادامه گفت: آمريکا نسبت به همه کشورهای ديکتاتور وابسته به خود در مقابل مسائل حقوق بشرشان سکوت می‌کند اما در رابطه با ايران دنبال مساله سازی است.

رييس مجلس گفت: مساله هسته‌ای مجموعه دوم تقابل آن‌ها با ايران است و در اين راستا تلاش می‌کنند تا بحث‌هايی را مطرح کنند که مساله هسته‌ای را در ادامه مسير با مانع مواجه شود اين در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی فتوا داده‌اند که مساله هسته‌ای ايران مساله‌ای است صلح اميز.

لاريجانی خاطرنشان کرد: در جريان ۱۱ سپتامبر رهبران کشور آمريکا با ايران در رابطه با مساله هسته‌ای صحبت کردند که ايران دو هفته‌ای نيروگاه‌های خود را تعطيل کند اما اين دو هفته به دو سال تبديل شد و در پايان نيز بيان کردند که ايران بايد برای هميشه انجام مسائل هسته‌ای را تعطيل کند.

رئيس مجلس شورای اسلامی بيان کرد: آمريکا در صدد است تا ايران در انرژی صلح آميز هسته‌ای تنها نيروگاه داشته باشد نه اينکه به دانش سوخت هسته‌ای دسترسی پيدا کند و در اين زمينه بيان می‌کند که سوخت هسته‌ای را ما به شما خواهيم داد و اين در حالی است که در زمان شاه آمريکا، آلما ن، فرانسه و ديگر کشور‌ها قراردادی بسته بودند که انرژی هسته‌ای ايران را کامل کنند که به هيچ يک از تعهدات خود پايبند نبودند.

لاريجانی گفت: مشکل اصلی آمريکا و کشورهای غربی با ايران اين است که می‌گويند اگر ايران به دانش هسته‌ای دست پيدا کند قطعا قدرت بزرگ منطقه خواهد شد و توازن منطقه را برهم خواهد زد و اين مساله‌ای نيست که بخواهند با ايجاد مانع و مشکل با ايران وارد مذاکره شوند بلکه راه حل اين موضوع گفتگو و مذاکره است.
وی افزود: آمريکا به دليل اينکه نتوانست در تقابل نظامی جنگ نظامی و مسائل فرهنگی بر ايران غلبه پيدا کند اکنون به دنبال اين است که با تقابل اقتصادی با ايران وارد معامله شود.

وی گفت: ما بايد با تدبير به موقع و به جا از منابع داخلی استفاده کنيم و رويکرد ايران را به سمت توليد داخلی سوق دهيم و در اين زمينه نيز بار ديگر تهديد‌ها را به يک فرصت تبديل کنيم.

لاريجانی با بيان اينکه با واردات نمی‌توانيم شغل در کشور ايجاد کنيم گفت: واردات محصولات نهايی همچون ميوه و ديگر کالاهای مورد نياز مردم نه تنها در کشور شغل ايجاد نمی‌کند بلکه سود را به جيب آن‌ها واريز خواهد کرد ما بهتر است به جای واردات محصولات نهايی تکنولوژی وارد کشور کنيم و يا با کمک نخبگان و جوانان شجاع تکنولوژی‌ها را در کشور بسازيم تا بتوانيم در عرصه توان توليد داخلی نيز حرفی برای گفتن در منطقه و جهان داشته باشيم و مشکلات فضای کسب و کار را حل کنيم.

لاريجانی اضافه کرد: ما بايد نشان دهيم که تيزهوشانی در کشور داريم که می‌توانند تهديدات را به فرصت‌ها تبديل کنند و در اين زمينه کمک کنيم تا جوانان ما به سمت توليدداخلی روی آورند و اگر در اين زمينه اشتباهی نيز کردند آن‌ها را‌‌ رها نکنيم بلکه با پشتيبانی و حمايت از آن‌ها اجازه دهيم تا بار ديگر برنامه‌ای که ريخته‌اند را اجرايی کنند و نتيجه بگيرند.

وی گفت: مطمئنم که جوانان ما، ايرانی خواهند ساخت که فرصت کم قدرت داخلی را به فرصت پرقدرت تبديل خواهند کرد و در اين زمينه ظرفيت‌های زيادی به وجود خواهند آورد.

لاريجانی خاطرنشان کرد: بايد کاری کنيم که فضای کسب و کار در کشور تسهيل شود و ممکن است که در اين مسير مشکلاتی نيزداشته باشيم اما تا زمانی که توليد داخلی حل نشود قطعا بايد بدانيم که فضای کسب و اشتغال حل نخواهد شد.

رييس مجلس در ادامه سخنرانی خود در همايش انجمن اسلامی ارتباطات و فناوری بيان کرد: تا زمانی که تحمل افراد در کشور بالا نرود و حلم و بردباری در اين زمينه به حد اعلا نرسد نمی‌توانيم مشکلات موجود در سر راه رسيدن به توليد ملی را از ميان برداريم.

وی همچنين در زمينه فرهنگی نيز بيان کرد: ما بايد از نظر فرهنگی به علمای اسلامی خود رجوع کنيم چرا که آن‌ها برای رسيدن به اين درجه طريقت موجود را طی کرده‌اند و برای رسيدن به رشد و نمو و سعادت کشور به اين افراد نياز داريم.

وی گفت: مراجع و فق‌ها ستون دين هستند و توجه به آن‌ها از ما صيانت خواهد کرد.

لاريجانی در ادامه با بيان اينکه آمريکا از اسلامی سياسی که ملت ايران آن را برای خود برگزيده‌اند هراس دارد گفت: آمريکا از اينکه ايران بهترين الگوی اسلام را برای خود برگزيده است هراس دارد چراکه می‌داند ايران اسلامی با اين الگو مردم سالاری را رواج داده و اجازه داده است که مردم در سرنوشت کشور خود دخالت داشته باشند.

وی گفت: آمريکا از اين می‌ترسد که ملت ايران با انقلاب اسلامی خود اين اسلام سياسی را به ديگر کشور‌ها ترويج کند و برای اين منظور برنامه‌هايی را در نظر گرفته است که يکی از اين برنامه‌ها برداشتن ولايت فقيه از مرکز اسلام سياسی است.

لاريجانی تصريح کرد: آمريکا به دنبال اين است که روحيه جهادی ملت ايران را تضعيف کند و در اين مسير به دنبال مدل دمکراسی جديدی است که با استفاده از آن بتواند ولايت فقيه را تضعيف و وجهه آنان را تخريب کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016