دوشنبه 26 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: بجای بستن سينما و غذاخوری، به بچه‌ها آموزش دهيم، بودجه به شدت در فشار است

رييس‌جمهور با بيان اينکه "برخی افراد وقتی که صحبت‌های اساسی در کشور زده می‌شود، آن را مسخره می‌‌کنند"، تاکيد کرد: ما بايد سنت‌هايمان را به جوانان‌مان معرفی کنيم و مثلا به جای اينکه نيروی انتظامی بيايد و فلان غذاخوری را ببندد، بايد به بچه‌هايمان اين آموزش را بدهيم که خودشان انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود در بيست و نهمين اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، افزود: به جای اينکه درِ يک سينما بسته شود، بايد به بچه‌هايمان آموزش مناسب بدهيم تا خود بچه‌ها انتخاب کنند. من معتقدم بالای ۹۹/۹ درصد انسان‌ها وقتی حقيقت ناب در برابر آنها قرار بگيرد، آن حقيقت را انتخاب می‌کنند.

وی با تاکيد بر اينکه "بچه‌های ما به دنبال پاکی، اهداف بلند و آرمان‌های بلند هستند"، اضافه کرد: چرا نبايد لباس‌های ايرانی به جوانان ما معرفی شود؟ ما بايد آداب و رسوم خود را به جوانان معرفی کنيم. نبايد اين موضوعات کم‌رنگ شود بلکه بايد پررنگ شود و نبايد سراغ کارهای سطحی برويم.

رييس‌جمهور در ادامه، به مقوله آزادی اشاره کرد و افزود: انسان هرجا احساس کند امری به او تحميل شده است، در يک فرصت و زمان مناسب در برابر آن واکنش نشان می‌دهد. ارزش‌های الهی زمانی در روح و کمال انسان اثر می‌گذارند که آزادانه انتخاب شوند و اگر با اکراه باشد اثر آن مناسب نخواهد بود، بويژه در تعليم و تربيت و نهادينه کردن ارزش‌های الهی اين موضوع بسيار مهم است. اين ارزش‌ها بايد به صورت زيبا، منطقی و با برنامه‌ريزی مناسب، دقيق و روان‌شناسانه ارائه شود تا فرزندان ما آزادانه ارزش‌های الهی را که بر اساس فطرت انسان‌ها نيز هست، انتخاب کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌چمهور با بيان اينکه "اثر تخريبی تحميل کردن ارزش‌ها بيش از اثر سازنده‌اش است"،‌ گفت:‌ در کشور و همچنين اصل دين نيز همين است. دين می‌گويد "لا اکراه ‌فی‌الدين" و اين آيه قرآن است و تفسير خود را دارد و نمی‌توان هر تفسيری در مورد آن ارائه داد، نه مثل برخی از اصول قانون اساسی که تفسير آن ضد خودش باشد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "همه عزت اسلام و توحيد در انتخاب آزادانه آن توسط انسان‌هاست"، ادامه داد: عظمت جمهوری اسلامی اين است که مردم آن آزادانه نه با رودربايستی با اين حزب و گروه يا سرنيزه و تفنگ آمدند و آزادانه رای دادند، جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و پای آن ايستادند و بهترين فرزندان خود را نيز در جهت انتخاب خود ارائه دادند.

وی با بيان اينکه "در پی اين آزادی، انتخاب‌ها درست و آگاهانه خواهد بود"، گفت: فرزندان ما بايد تمرين آزادی کنند چرا که وقتی که آزادانه و آگاهانه انتخاب می‌کنند، پای تصميم و انتخاب خود می‌ايستند و ما بايد اين را به فرزندان‌مان تعليم دهيم. در اين بحث، جای آمار دادن نيست و بايد معيارهای کيفی برای اندازه‌گيری لحاظ شود؛ البته بايد نمازخانه، ورزشگاه و کتابخانه همه‌جا داشته باشيم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اهميت موضوع راستگويی، صداقت و پاکی گفت: ‌عظمت اين موضوعات بايد توسط انسان دريافت و ترجيح اين است که توسط انسان اين موضوع‌ها انتخاب شود.

رييس‌جمهور با طرح اين پرسش که "چرا امام زمان(عج) در ظاهر غايب است؟" گفت: خدا می‌توانست با يک اشاره امام زمان (عج) را بر هستی حاکم کند ولی امام هست، ما نيستيم و بايد انتخاب کنيم و زمانی که جامعه بشری به نقطه‌ای برسد که انسان کامل را انتخاب کند آن موقع همه چيز عوض می‌شود.

وی در ادامه، به اهميت خودباوری اشاره کرد و افزود: ما بايد خودمان را باور کنيم. محتوای کتب ما،‌ نوع تدريس و ارزيابی ما بايد معطوف به سمت تقويت و نهادينه‌سازی خودباوری در تک‌تک دانش‌آموزان‌مان باشد. ميراث عظيم فرهنگی ما بايد در کتب درسی ما جاری شود و بزرگان و انديشمندان ما معرفی شوند. ما بايد حقايق را بگوييم، چراکه گفتن اين حقايق و معرفی بزرگان و انديشمندمان موجب خودباوری می‌شود و اگر جايی ضعف نيز داريم، بايد بگوييم اما به زمان مناسب. در دوران مدرسه بايد خودباوری در بين فرزندان ما تربيت و سنت‌های ما حتی غذاهای ايرانی نيز بايد معرفی شود.

وی با بيان اينکه "همه بايد ياد بگيرند که چگونه روزی حلال به دست بياورند"، گفت: وقتی اين مسائل ياد داده شود، لازم نيست که در خيابان‌ها اينقدر خرج کنيم. بايد در تربيت‌مان و آموزش و پرورش‌مان اين چيزها را ياد داد. ما بايد مفاهيم خودمان را نهادينه کنيم و در واقع هدف آموزش و پرورش ما بايد به سمت انسان‌سازی تغيير کند. چند دهه دنبال اين بوديم که بچه‌ها را بفرستيم آن طرف خط کنکور؛ البته کنکور مهم است اما همه‌اش اين نيست.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از صحبت‌های خود، با تاکيد بر اينکه "بايد جهت‌گيری ما به سمت تحول محتوا در آموزش و پرورش باشد و تمام انديشه‌ها و همت‌های ما در اين مسير و به صورت هم‌افزا بسيج شود"، اظهار کرد: وظيفه اصلی در اين زمينه بر عهده جامعه فرهنگی ماست و بايد همه در اين راستا دست به دست هم دهيم تا نگاه عميق‌تری به موضوع آموزش و پرورش داشته باشيم. محيط آموزش و پرورش بايد محيطی شاد و پرنشاط باشد. اصلا ارزش‌های الهی برخلاف تبليغات برخی که از مسير مستقيم منحرف شده‌اند، در محيطی امکان‌پذير است که در آن انسان‌ عالم، عادل، آزاد، شجاع، آگاه و عميق باشند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اهميت اين بانشاط و اميدوار بودن انسان‌ها، ‌ادامه داد: خوشحال هستم که ورزش و تربيت بدنی در آموزش و پرورش ما از حاشيه به متن تعليم و تربيت آمده است.

وی با انتقاد از استفاده از الفاظی همچون "فوق ‌برنامه" و "اوقات فراغت" گفت: اين واژه‌ها ترجمه شده است. آيا تفريح نبايد جزو برنامه‌های اصلی انسان باشد؟ همان‌طور که انسان‌ها بايد کار کنند يا درس بخوانند، بايد تفريح کنند و در واقع اين مسائل جزئی از کار انسان است،‌ نه فوق برنامه. تربيت انسان‌هايی که در آنها از روح معنوی، اخلاق و آزادانديشی خبری نباشد و خود و حقيقت انسان را نشناسند به چه درد می‌خورد؟ اين گفتمان ادبيات نظام سرمايه‌داری است چراکه در آن انسان را فقط يک موجود صرف اقتصادی می‌دانند، در صورتی که ما معتقديم مسائلی مانند تفريح و توجه به خود انسان و انسانيت بايد در بطن برنامه قرار بگيرد و در راستايی حرکت کنيم که انسانيت انسان شکوفا شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به ماموريت سنگين آموزش و پرورش و فرهنگيان، خطاب به آنها گفت: شما مسئوليت تربيت خانواده‌ها را بر عهده داريد. شما به اين فضا توجه نکنيد که اين گروه می‌آيد و آن گروه می‌رود، يا عده‌ای به دنبال قدرت يا ثروت يا هر دو هستند و کسانی حاضر هستند برای يک پست کل کشور را فدا کنند. شما بايد به ماموريت اصلی‌تان توجه کنيد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "دولت در سخت‌ترين شرايط بعد از انقلاب قرار دارد و در چندين جبهه می‌جنگد و شبانه‌روز کار می‌کند"، گفت: برخی تلاش می‌کنند با سوء‌استفاده از اين شرايط مشکل ايجاد کنند و فکر می‌کنند که فرصت خوبی است که عقده‌های خود را خالی کنند.

وی در ادامه، با بيان اينکه ‌آنچه يک ملت را زنده نگه می‌دارد، جريان زلال تعليم و تربيت است و وقتی انسان‌های بزرگ ساخته شود، عزت و استقلال کشور ما نيز با تحقق اين موضوع تحقق می‌شود"،‌ خطاب به حاضران گفت: دولت در حد توان خود از شما حمايت می‌کند. امسال بودجه به شدت در فشار است و شما علت را می‌دانيد. دشمنان بايد بدانند که ملت ايران خيلی بزرگ است؛ بزرگتر از آنچه که آنها تصور می‌کنند و اين ملت از موانع عبور خواهد کرد.

احمدی‌نژاد خطاب به فرهنگيان گفت: دولت با کمال ميل آمادگی دارد کمک کند و نيازهای اصلی آموزش و پرورش را در اولويت قرار دهد ولی شما نيز بايد در هزينه کردن رعايت کنيد و در جای خود هزينه کنيد. آقای وزير شخصی فعال هستند، خدمات خوبی را ارائه دادند و بايد در اين زمينه نيز مراقبت کنند. تمام دستگاه‌ها در کشور بايد اين اقدام را انجام دهند.

رييس‌جمهور افزود: انتظار من اين است که با تغيير و تحولی که در نظام آموزشی ما رخ می‌دهد، الگويی فراهم شود و در واقع همت کنيم ظرف چهار ـ پنج سال الگوی کامل به تمام دنيا در اين ارتباط عرضه کنيم و باور من اين است که اين موضوع شدنی است و فرهنگيان کشور قادر هستند که يک آموزش و پرورش الگو و نمونه را به تمام دنيا معرفی کنند.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهميت موضوع آزادی گفت: فرزندان ما بايد تمرين آزادی کنند، چراکه آزادی است که موجب می‌شود انسان‌ها انتخاب کمال‌دهنده و آگاهانه داشته باشند و در مورد ارزش‌های الهی نيز اينگونه است. ارز‌ش‌های الهی زمانی در روح و کمال انسان‌ها اثر می‌گذارد که انسان‌ها آزادانه و با آگاهی آن را انتخاب کرده باشند.

رييس‌جمهور به اهميت طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش و توجه به محتوا در راستای پيگيری آرمان‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: خدا را شکر می‌کنم که دغدغه اصلی جامعه فرهنگی ما پرداختن به محتوای تعليم و تربيت است؛ گرچه ما هنوز در ايجاد فضاها و امکانات دغدغه‌هايی داريم اما دغدغه اصلی جامعه فرهنگی ما، پرداختن به محتواست.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش از مهم‌ترين و پرافتخارترين کارهاست که جامعه فرهنگی ما در آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده است"، تصريح کرد: تصويب اين طرح نقطه عطفی جهت عبور از عقب‌ماندگی‌ها در تامين نيازهای اوليه و ورود به عرصه ماموريت اصلی آموزش و پرورش است و من اين نقطه عطف را تبريک می‌گويم. يک فرصت تاريخی فراهم شده است تا به ماموريت اصلی آموزش و پرورش بپردازيم و به نظر من اين سند به عنوان منشور آموزش و پرورش بايد به عنوان دستور کار و مکتب آموزش و پرورش در تمام سطوح و رده‌ها حتی برای دهه‌‌های آينده معرفی و تحليل شود.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "بايد اين سند در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگيرد و يک ذهنيت مشترک بر روی آن در تمام سطوح آموزش و پرورش ايجاد شود"، افزود: تمام نيروهای آموزش و پرورش بايد با يک ذهنيت مشترک در مورد اين سند حرکت و فعاليت کنند. مهمترين نکته اين سند آن است که توجه دستگاه عظيم آموزش و پرورش به موضوع انسان و انسان‌سازی معطوف می‌شود، چراکه ماموريت اصلی آموزش و پرورش، انسان‌سازی است و دستور کار اصلی آن، انسان و توجه به انسانيت است.

وی با بيان اينکه "نسل‌های پی‌در‌پی برای تربيت شدن و حرکت در راستای انسانيت، در اختيار آموزش‌وپرورش قرار داده می‌شوند"، خاطرنشان کرد: در واقع هنر آموزش و پرورش اين است که مسيری را باز و جاده‌ای را ترسيم کند که فرزندان اين ملت در عبور از اين جاده‌ها فرصت شکوفايی تمام استعدادهای خود را پيدا کنند. مهمترين برجستگی و مطالبه فطری انسان، احساس کرامت است و انسانی که احساس کرامت نکند، له شده است و امکان شکوفايی در آن وجود ندارد و مانند دانه‌ای است که در خاک خفه شده است.

رييس‌جمهور ادامه داد: هر فردی که به اين سيستم وارد می‌شود بايد بزرگ شمرده شود، چراکه هديه و امانت الهی و يک انسان است و می‌تواند به درجه خليفةاللهی برسد و تمام اسماء الهی در فطرت او به وديعه گذاشته شده است و می‌تواند جلوه اسماء خداوند باشد و راه اين موضوع، احساس کرامت است. فرزندان ما بايد احساس کرامت و بزرگی کنند. در کتب درسی و روش‌های آموزش و پرورش و کارهای تربيتی، کوچک‌ترين کلمه و حرفی که کرامت اين هدايای الهی را مخدوش کند، بايد حذف شود. ادبيات، نگاه،‌ کلام، ارزيابی‌ها و ‌امتحان‌های ما بايد به‌گونه‌ای باشد که همه در اين نظام آموزش احساس کرامت کنند.

وی با بيان اينکه "انسان تحقير شده، انسانی مرده است"، ادامه داد: انسانی که احساس کرامت کند به پستی تن نمی‌دهد و تمام مشکلات، درجا‌زدن‌ها و سقوط‌ها از ناحيه انسان‌های تحقير شده است. بايد زمينه‌ای فراهم شود تا فرزندان ما طعم شيرين انسان بودن را بچشند و اين امری شدنی است. خميرمايه اصلی معلمی، کرامت و عزت نفس است. جامعه فرهنگی ما در سخت‌ترين شرايط اقتصادی کشور در چندين دهه متوالی ايستاد و اجازه نداد که عزت نفسش مخدوش شود. عزت نفس بايد در بالاترين درجه و شدت به نسل‌های متوالی منتقل شود تا آنها احساس کرامت کنند.

رييس‌جمهور ادامه داد: عنصر ديگری که توسط نظام تربيتی ما بايد در روح و جان فرزندان ملت ما نهادينه شود، عدالت است. محيط آموزش و پرورش ما بايد سرشار از عدالت باشد و در واقع عدالت شرط محيطی لازم برای شکوفايی انسان است.

احمدی‌نژاد به اهميت عدالت اجتماعی، موضوع عدالت در روابط انسان‌ها، آموزش و پرورش و رفتارها اشاره کرد و گفت: در واقع اين عدالت است که بستر و محيط مناسب برای شکوفايی انسان‌هاست. ظلم، حقيقت انسان‌ها را له می‌کند و فرصت شکوفا شدن را از انسان‌ها می‌گيرد. در نقطه مقابل ظلم نيز، عدالت است. بچه‌های ما طی ۱۰ و ۱۲ سالی که در اختيار آموزش و پرورش هستند بايد تمرين عدالت کنند و عشق به عدالت در جان بچه‌های ما نهادينه شود. محيط ما بايد آنقدر عادلانه باشد که به کودکان و فرزندان ما اين فرصت داده شود تا استعدادهای خود را شکوفا کنند.

وی ادامه داد: اينکه دانش‌آموزانمان را به دو، سه يا چهار رشته محدود کنيم، ظلم است. در کتب درسی، در نوع نگاه معلمان و حتی در لبخند آنها نيز بايد عدالت مورد توجه قرار بگيرد. عنصر ديگر برای شکوفايی و کمال انسان، آزادی است، چراکه آزادی از شعارهای اصلی انقلاب ما بوده است.

به گزارش ايسنا، پيش از صحبت‌های رييس‌جمهور، حاجی‌بابايی ـ وزير آموزش و پروش ـ به ارائه گزارشی از عملکرد اين وزارتخانه و برنامه‌های آتی پرداخت.

در اين مراسم همچنين، با حضور احمدی‌نژاد و وزير آموزش و پرورش، از کتاب‌های جديدالتاليف مقطع دوم و ششم ابتدايی رونمايی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016