دوشنبه 26 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات بزرگ ضد انرژی اتمی در توکيو

راديو زمانه ـ ۱۶ ماه پس از فاجعه اتمی فوکوشيما، ده‌ها هزار نفر از مخالفان انرژی اتمی در ژاپن امروز برای توقف فعاليت نيروگاه‌های اتمی اين کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز دوشنبه ۱۶ ژوئيه (۲۶ تيرماه) هزاران نفر از مردم ژاپن در گروه‌های کوچک با شعارهايی عليه ادامه استفاده از انرژی اتمی، در توکيو پايتخت اين کشور گرد آمده و سپس به سوی پارک خانوادگی يويوگی حرکت کردند.

در اين حرکت اعتراضی غرفه‌هايی از مناطق مختلف برپا شده بود که در آن‌ها بحث‌هايی در مورد انرژی اتمی برگزار می‌شد و هم‌زمان اسنادی در اين رابطه به نمايش گذاشته می‌شد.

خوانندگانی از نسل‌های مختلف نيز با اجرای برنامه هنری چهره متنوعی به اين گردهمايی بخشيده بودند.

سازمان‌دهندگان اين تظاهرات هدف خود را گردآوری صدهزار نفر اعلام کرده بودند در حالی که امروز از حضور ۱۷۰ هزار نفر سخن می‌گفتند. پليس ژاپن تعداد شرکت‌کنندگان را ۷۵ هزار نفر تخمين زد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين‌که از چند ماه پيش هر جمعه دسته‌های هزاران نفری از مخالفان انرژی اتمی در توکيو اقدام به برگزاری تجمع می‌کنند، تظاهرات امروز يکی از بزرگ‌ترين اعتراضات به انرژی اتمی پس از فاجعه فوکوشيما به‌شمار می‌رود.

کونيکو ماتسوبارا، از منطقه می‌ياگی که بيشترين آسيب را از سونامی ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ديد، در اين تظاهرات گفت: "دولت به اقتصاد بيش از سلامتی شهروندان می‌انديشد. تا زمانی که مقامات صدای ما را بشنوند بايد به اطلاع‌رسانی مردم ادامه داد."

آکيکو ايشی‌کاوا، يکی ديگر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات امروز به خبرگزاری فرانسه گفت: "من می‌خواهم ژاپنی پاکيزه را به فرزندان و نوادگانم بسپارم."

ضربه روحی فاجعه فوکوشيما که منجر به ترک محل زندگی صدها هزار نفر و ايجاد مناطق غيرقابل سکونت برای چندين دهه شد، مردم ژاپن را بر آن داشت تا به استفاده از انرژی اتمی با ترديد بيشتری نگاه کنند.

پس از فاجعه فوکوشيما فعاليت ۵۰ نيروگاه اتمی ژاپن به‌منظور بازرسی امنيت آن‌ها متوقف شد و تنها ۱۵ تيرماه (پنجم ژوئيه) نيروگاه اوهی در غرب اين کشور آغاز به‌کار کرد که در همان روز نيز مخالفان انرژی اتمی عليه اين اقدام دست به تظاهرات زدند.

ساتوشی کوباياشی، پدر دو کودک که آن‌ها را نيز با خود به تظاهرات امروز آورده بود گفت: "يک حادثه اتمی نتايج غيرقابل جبرانی دارد و مرزی نمی‌شناسد. به همين خاطر استفاده از اين انرژی بايد متوقف شود."

جنبش "بدرود انرژی اتمی!" که از فعالان قديمی مخالف انرژی اتمی از جمله ريوچی ساکاموتو، آهنگساز و کنزابورو اوئه، نويسنده و برنده نوبل ادبی در سال ۱۹۹۴ تشکيل شده است، اين تظاهرات را سازماندهی کرده بود.

سازمان‌دهندگان گفته‌اند فشار بر دولت را برای کنار گذاشتن انرژی اتمی کاهش نخواهند داد.

پنجم ژوئيه، نتايج بررسی‌ کميسيون ويژه مجلس ژاپن، شامل ۱۰ عضو جامعه مدنی اين کشور از ميان زلزله‌شناسان، وکلا، پزشکان، روزنامه‌نگاران و استادان دانشگاه، درباره فاجعه اتمی فوکوشيما اعلام شد و در آن تأکيد گرديد که اين فاجعه نه ناشی از زلزله و سونامی بزرگ که بر اثر "اشتباه انسانی" رخ داد.

بنا به اين گزارش "حادثه فوکوشيما نتيجه تبانی دولت، نهادهای نظارتی و شرکت برق تپکو، و فقدان هدايت و راهبرد آن‌ها بود."

در اين گزارش که در ۶۴۱ صفحه تنظيم شده بود، آمد: "آن‌ها به حق ملی حفاظت از حوادث اتمی خيانت کردند. به همين خاطر ما به اين نتيجه رسيديم که اين رويداد آشکارا «توسط انسان» رخ داده است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016