چهارشنبه 28 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه قضاييه: نمايندگان مصونيت قضايی ندارند

• عده‌ای تصور می‌کردند چون وابستگی جناحی دارند يا به اشخاصی منتسب هستند پس نبايد در صورت تخلف، با آنان برخورد و به تخلفشان رسيدگی شود اما اعلام می‌کنيم که اين تفکر غلط است.


ايلنا: رييس قوه قضاييه با تاکيد بر اين‌که نمايندگان مجلس در مقام اجرای وظايف نمايندگی خود آزادند اما اين مسئله معنايش مصونيت قضايی نيست، اظهار کرد: تفسير مصونيت قضايی از اصل ۸۶ قانون اساسی توهمی باطل است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا به نقل از گزارش اداره کل روابط عمومی و تشريفات قوه قضاييه، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی طی سخنانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضايی با تاکيد بر اينکه همگان بايد به اقتدار و رويکرد عادلانه و بدون تبعيض دستگاه قضايی احترام بگذارند و توقع نداشته باشند که به دليل انتساب به شخص يا گروهی خاص در صورت تخلف با آنان برخورد نشود، تصريح کرد: ‌ قانون را بدون اقتدار نمی‌توان اجرا کرد و در جريان مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی همگان اقتدار قوه قضاييه را مشاهده کردند.

وی با تاکيد بر اينکه رکن اصلی و اساسی اعتماد عمومی، برخورد عادلانه و بدون تبعيض با تمام مجرمان و متخلفان، بدون در نظر گرفتن وابستگی‌ها و جايگاه سياسی و اجتماعی آنان است، افزود: در جريان مبارزه با مفاسد اقتصادی، بسياری به‌ويژه در خارج از کشور و از طريق رسانه‌ها اين نظر را القا می‌کردند که قوه قضاييه توان و انگيزه برخورد با مفسدان را ندارد اما ديديم که دادگاه‌ها برگزار شد و همه مته‌مان هم به صورت علنی حرف‌های خود را مطرح کردند و ان‌شاالله دادگاه نيز تصميم معقول و عادلانه خود را خواهد گرفت.

رييس دستگاه قضايی با بيان اين‌که «توقع رسيدگی نکردن به تخلفات و جرايم به دليل وابستگی به اشخاص و گروه‌ها توقعی نادرست و غير منطقی است»، اظهار کرد: متاسفانه از دوره‌ها و ساليان قبل همواره اين تفکر وجود داشته که عده‌ای تصور می‌کردند چون وابستگی جناحی دارند يا به اشخاصی منتسب هستند پس نبايد در صورت تخلف، با آنان برخورد و به تخلفشان رسيدگی شود اما اعلام می‌کنيم که اين تفکر غلط است و در هيچ کجای قانون اساسی گفته نشده که مثلا يک نماينده مجلس دارای مصونيت قضايی است.

آملی لاريجانی با تاکيد بر اين‌که نمايندگان مجلس در مقام اجرای وظايف نمايندگی خود آزادند اما اين مسئله معنايش مصونيت قضايی نيست، اظهار کرد: تفسير مصونيت قضايی از اصل ۸۶ قانون اساسی توهمی باطل است.

وی با بيان اين‌که شورای محترم نگهبان نيز تاکنون اين اصل را تفسير کرده و چند بار بر آن تاکيد کرده است، گفت: ‌ تعبير مصونيت قضايی در اصل ۸۶ اصلا وجود ندارد و حتی محتوای آن نيز نيامده است و نماينده و غير نماينده در مسئله جرم هيچ‌ فرقی با هم ندارند و اگر جرمی مرتکب شدند حسب رويه قانونی و با رعايت تشريفات موجود در قانون بايد به دادسرا احضار شوند.

رييس دستگاه قضايی با اعلام اين‌که توهين، افترا و دشنام از وظايف نمايندگی و البته وظايف رسانه‌ها و هيچ شخص و گروهی نيست، خاطرنشان کرد: نبايد هيچ شخص، گروه، رسانه و فرد حقيقی و حقوقی به خود اجازه دهد که به ديگران توهين کند و افترا ببندد و آن وقت تصور کند و توقع داشته باشد که قوه قضاييه به آن رسيدگی نکند.

آملی لاريجانی تصريح کرد: متاسفانه حتی شنيده شده است که برخی می‌گويند چرا دستگاه قضايی با افراد حزب‌اللهی برخورد می‌کند. اين حرف هم حرف نادرستی است. توقع ما از افراد حزب‌اللهی اين است که بيشتر از هر شخصی به قانون ملتزم باشند و به خود اجازه توهين ندهند و توقع نداشته باشند که به تخلف و جرم آنان رسيدگی نشود يا در صورت صدور حکم، آرای آنان اجرا نشود.

وی با بيان اين‌که برنامه قوه قضاييه به هيچ وجه کوتاه آمدن از معيار و شاخص خود يعنی عمل به قانون نيست، تصريح کرد: رسيدگی‌ها و برخوردهای قضايی شامل تمام افراد حتی افراد شاغل در قوه قضاييه با طی تشريفات قانونی نيز خواهد بود و توقع ما از همگان اين است که از دستگاه قضايی توقعات فراقانونی نداشته باشند. ما حتی اگر شخصا نخواهيم با کسی برخورد کنيم، اما حسب وظيفه قانونی خود، بايد در مقابل تمام تخلفات و جرايم، بدون تبعيض بايستيم.

رييس دستگاه قضايی در ادامه سخنان خود به تحريم‌های گسترده کشورهای غربی به ويژه آمريکا عليه ملت ايران اشاره کرد و با تاکيد بر اين‌که ملت و مسئولان ايران در طول بيش از ۳۰ سال گذشته همواره مورد تهديد و تحريم دشمنان بوده و همواره اين توطئه را خنثی کرده‌اند، افزود: دنيای امروز طوری نيست که آمريکا گمان کند اگر کشوری را تحريم کرد راه ديگری برای زندگی وجود ندارد.

آملی لاريجانی تاکيد کرد: ملتی که بر پايه ارزش‌های الهی و انسانی و برای برپايی حکومت اسلامی قيام کرده و انواع توطئه‌ها و تحريم‌ها و جنگ تحميلی را پشت سر گذاشته با اين تحريم‌ها مسير حق خود را عوض نخواهد کرد و با اقتدار راهش را ادامه خواهد داد.

وی خواستار همکاری تمام قوا برای پشت‌ سر گذاشتن توطئه‌ اخير دشمنان شد و گفت: قطعا مسئولان اجرايی و دولت محترم تمام تلاش خود را برای کم کردن مشکلات مردم به کار می‌گيرند و اميدواريم با مديريت صحيح و تشخيص اولويت‌ها از تمام ظرفيت‌ها برای کاهش مشکلات استفاده شود.

رييس قوه قضاييه در ابتدای سخنان خود با تبريک حلول ماه مبارک رمضان اين ماه شريف را يکی از عنايت‌های الهی برای نزديکی بيشتر انسان به حق‌تعالی دانست و تصريح کرد: ‌ خداوند متعال که همه چيز در اختيار اوست فرموده است که مرا بخوانيد تا شما را اجابت کنم. اميدواريم که همه ما به اين يقين برسيم که در وعده الهی هيچ تخلفی نيست.

آملی لاريجانی يادآور شد: ماه مبارک رمضان زمان بسيار مناسبی برای زدودن پرده‌های غفلت و رسيدن به قرب الهی و استجابت دعاهاست.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی رييس‌ کل بانک مرکزی و وزير اقتصاد از دولت گزارش‌هايی از روند و شرايط اقتصادی کشور و برنامه‌های ويژه مقابله با توطئه‌ها و تحريم‌های اقتصادی دشمنان ارائه کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016