شنبه 31 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سقوط بی سابقه ارزش پول ايران در عراق

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir): ارزش پول ايران تنها در مقابل ارزهای معتبر از جمله دلار و يورو .. پايين نيامده است، بلکه در برابر دينار عراق هم با سقوط حيرت انگيزی مواجه شد و به نصف آن تنزل يافته است.

به گزارش خبرنگار سرويس اقتصادی انتخاب، نزول ارزش اسکناس ايران موجب رفتار سرد و بعضا توهين آميز کسبه عراقی با زائران ايرانی شده است.

برخی از فروشندگان عراقی نه تنها در در قبال عرضه کالا از ايرانيان، دلار مطالبه می کنند، بلکه با تمسخر در مورد پول ايرانی سخن می گويند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين رفتارهای توهين آميز به حدی افزايش يافته است که برخی از همين کسبه عراقی که چندين سال پيش بدست آوردن اسکناس های ايرانی يکی از آمال و آرزوهايشان به شمار می رفت ، امروز پس از ارائه ، آن را به کناری پرت می کنند و خواستار هر نوع ارزی به غير از ريال ايران می شوند.

هم اکنون با مراجعه با صرافی های عراقی ضمن آنکه بايد چهره و رفتار سرد آنها را تحمل کنيد ، با ارائه يک تراول چک ۵۰ هزار تومانی که آن را هم با اکراه می پذيرند، تنها ۲۵ هزار دينار عراقی دريافت می کنيد.

در اينجا به مقايسه ارزش پول دو کشور در چندين سال اخير می پردازيم:

سال ۸۱ : هر ۱۰ هزار دينار عراقی با ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۸۴ : هر۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دينار عراقی با ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۸۷ : هر ۳۰۰۰ دينار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۸۹ : هر ۲۰۰۰ دينار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.
سال ۹۰ : هر ۱۰۰۰ دينار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.

آقای وزير اقتصاد که دائما از رتبه اقتصادی ايران در جهان سخن می گويد ، آمار و ارقام پيشرفت اقتصادی کشور را ارائه می دهند و اقتصاد ايران را جزو بيست کشور برتر دنيا می دانند ، برای اين مسئله چه توضيحی دارند؟

آيا مسولين فکر کرده اند که چرا بايد در حالی که ۱۰ سال پيش، پول ايران ۱۰برابر پول عراق ارزش داشته است اينک وضع به گونه ای برسد که ارزش پول ما به اندازه نصف واحد پول عراق تنزل يابد!؟

از سوی ديگر، هزاران زائر ايرانی که هر هفته به عراق می روند، همگی ممکن است از اين گونه محاسبات نکرده و بدين ترتيب عملاً دچار ضرر و زيان شديدی شوند.

به واقع چرا مسئولين اقتصادی کشور و سازمان حج وزيارت اين مساله را به هموطنان ما اطلاع رسانی نمی کنند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016