دوشنبه 2 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی خبر داد: پيشنهاد ايران برای تشکيل کميته برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سوريه


مجلس - رييس مجلس به کشورهای حامی تروريست‌های سوری در منطقه هشدار داد که جنگ در سوريه، اسرائيل را آتش می‌زند.

به گزارش خبرآنلاين، علی لاريجانی در گفت و گو با شبکه خبری العالم با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای دخالت نظامی در سوريه خارج از چارچوب شورای امنيت، و موضع ايران در صورت بروز چنين اتفاقی، گفت: فکر می‌کنم که اين کار برای آنها خيلی گران تمام شود. اگر خارج از چارچوب شورای امنيت کشوری بخواهد در سوريه دخالت کند، اين امر به معنای آن است که همه کشورها مجوز دارند اين کار را انجام دهند. کسانی که اين اشتباه را انجام دهند، خودشان را در ميان آتش انداخته اند.

وی مسأله سوريه و عراق را با يکديگر متفاوت دانست و گفت: در عراق تقريباً تفاهمی صورت گرفت؛ درست است که روسيه و آلمان ابتدا خيلی نظر مساعدی نداشتند، ولی پس از آن به اين طرح پيوستند.

اهم سخنان رييس مجلس را در گفت وگو با العالم مطالعه فرماييد:

- دخالت نظامی به جای ايجاد آرامش برای مردم سوريه، اين کشور را به ميدان نبرد قدرت‌ها تبديل خواهد کرد و خسارت عمده متحمل مردم سوريه می‌شود. ضمنا اين آتش به اطراف هم سرايت می‌کند و طرف‌های منطقه‌ای فکر نکنند که می‌توانند در آن شرايط مرزهايی آرام با سوريه داشته باشند.

- عملی شدن تهديدهای رژيم صهيونيستی برای حمله به سوريه را بعيد می دانم. اينکه اسرائيلی ها تا اين اندازه بی عقل باشند که دراين شرايط در سوريه دخالت کنند، بعيد است؛ زيرا در صورت حمله اسرائيل کاملاً مشخص است که وظيفه همه مسلمانان چيست. احتمال جنگ زياد نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- احتمال اينکه يک جنگ فراگير وجود داشته باشد از نظر منطقی وجود دارد، ولی اين احتمال زياد نيست؛ زيرا زمينه گسترش چنين جنگی در صورت بروز آن زياد است و رژيم های پوشالی مانند رژيم صهيونيستی هم در اين آتش گرفتار خواهند شد. لذا همان کسانی که اکنون خواستار دخالت نظامی در سوريه هستند، نگاه بسيار حسرت آميزی به نتايج و پيامدهای چنين اقدامی دارند.

ديدگاه متفاوت جمهوری اسلامی ايران درباره بحران سوريه

- ديدگاه‌های مختلف درباره بحران سوريه در آغاز حوادث اين کشور، وجود داشت؛ در ابتدا يکی از نظريه ها اين بود که موجی که در دنيای اسلام به وجود آمده در سوريه نيز درحال تکرار است و هيچ عامل خارجی در آن نقش ندارد؛ يعنی مردم سوريه مانند مردم مصر خواستار اصلاحات بودند. نظر گروه ديگری از سياستمداران اين بود که کلا اين ماجرا خارجی است و آمريکايی ها و برخی کشورهای ديگر در حال هدايت آن هستند و اين بحران بعد داخلی ندارد و طرفهای خارجی درحال پول دادن و تحريک مردم هستند.

- نظر جمهوری اسلامی ايران از همان آغاز متفاوت بود، ما معتقد بوده‌ايم که بايد اصلاحاتی داخل سوريه انجام شود. ولی اين اصلاحات دموکراتيک است و با سرنيزه صورت نمی گيرد. معتقديم که از همان آغاز عده‌ای غير از مردم سوريه، مانند آمريکا و برخی کشورهای منطقه که خودشان در داخل وضعيت دموکراتيکی ندارند، پول زيادی در اين زمينه صرف کرده و به دنبال اهداف خاصی هستند.

- اوضاع سوريه با مصر و تونس، متفاوت است؛ سوريه در جنگ های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه متفاوت عمل کرد. سوريه جزء محور مقاومت است که البته نياز به اصلاحات نيز دارد. اما کشورهايی که به دنبال براندازی در سوريه هستند به دنبال اصلاحات واقعی نيستند، بلکه قصد دارند با سوء استفاده از فرصت، محور مقاومت را تخريب کنند.

آشکار شدن توطئه های خارجی عليه سوريه

- با گذشت بيش از يک سال شرايط سوريه مشخص تر شده است، بعد از اين مدت شرايط روشن تر شد، در آن موقع عده ای به ما ايراد می گرفتند که مردم سوريه نيز مانند مردم مصر هستند.

- ما نمی گفتيم که سوريه به اصلاحات نياز ندارد و تأکيد می کرديم که با اين حال نمی توان به روی توطئه های خارجی چشم بست. اکنون پس از يک سال اين توطئه ها روشن تر شده است.

- فشار اسرائيل، آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان در اين پرونده و شادمانی اسرائيلی ها از اوضاع سوريه، نشان می‌دهد که موضع ايران درخصوص مسأله سوريه دقيق بوده است، يعنی ايران همه جوانب را در نظر گرفته است.

- چرا اسرائيل آمريکا و انگليس در مسأله سوريه تا اين حد احساس خوشحالی می کنند، درحالی که آنها در قضيه مصر نگران بودند؛ اين درحالی بود که در مصر سلاحی وجود نداشت و مردم در ميدان التحرير تظاهرات می کردند، ولی در خيابان های سوريه می‌بينيم که آر پی جی و سلاح های کشنده و مرگبار وجود دارد.

تقسيم بندی تروريسم خوب و بد از نظر آمريکا

- نوع رفتار و واکنش کشورها به انفجار تروريستی دمشق بسيار جالب است؛ آمريکا، انگليس و کشورهای غربی هيچکدام تروريستها را محکوم نکردند؛ همه آنها اظهار خوشحالی کرده و گفتند که ديگر زمان رفتن بشار اسد است، و بايد در شورای امنيت کاری صورت بگيرد.

- مواضع و اظهارات مسئولان غربی نشان می دهد که اين حادثه تروريستی از قبل طراحی شده بود به صورتيکه همه تروريستها در دمشق جمع شوند و در چند نقطه پايتخت ناآرامی به وجود بياورند، و پس از انجام اين عمليات تروريستی پرونده سوريه را روی ميز شورای امنيت قرار دهند، و بگويند که وضع به هم ريخته است و کار اين کشور تمام است.

- مواضع آمريکا و هم پيمانانش درخصوص حادثه تروريستی دمشق را از نظر حقوق بشر يک فاجعه است. از نظر آمريکا ترور و تروريسم خوب و بد وجود دارد و همه کارهای تروريستی بد نيست؛ بنابراين جنس عمليات تروريستی دمشق چون به مذاق آنها سازگار بود، عمليات خوبی بود.

- هنگامی که در تهران رجايی و باهنر را ترور کردند، آمريکايی ها بدشان نيامد؛ ما حوادث بسياری را در عراق و پاکستان وافغانسان ديديم که آنها (امريکاييها) پشت صحنه آن بودند.

- وقتی تروريست ها منافع آمريکا را هدف قرار دهند آنها خيلی عصبانی می شوند، ولی اگر مردم را تکه تکه کنند مانند ميانمار که ده ها هزار مسلمان درحال قتل عام هستند، هيچ سخنی نمی گويند.

پيشنهاد ايران برای تشکيل کميته برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سوريه

- می‌توان کميته‌ای را در سوريه تشکيل داد که از طريق آن ظرف مدت مشخصی انتخابات مجلس با مشارکت همه گروه ها و حتی مخالفان برگزار شود، و در همين فاصله انتخابات رياست جمهوری انجام شود. دولت سوريه با اين مسائل مخالفتی ندارد ولی فرصتی برای اين مسائل نيست.

- وقتی با راکت و آر پی جی وارد شهر می شوند و شهروندان را گروگان می گيرند، فرصتی برای اصلاحات سياسی به وجود نمی آيد؛ برای هر کشوری ابتدا بايد امنيت فراهم شود و پس از آن اصلاحات سياسی صورت گيرد.

- پس از يک سال و نيم اکنون مشخص شده است که آنها (مخالفان نظام سوريه) به دنبال هدف ديگری بودند، آنها به دنبال خواست مردم سوريه نيستند؛ ما معتقديم که اگر در سوريه امنيت ايجاد شود اصلاحات سياسی صورت خواهد گرفت.

- فکر می کنم اين گروه ها که برخی از آنها برای تشکيل شورا از کشورهايی پول می گيرند، صحنه سياسی سوريه را ساده گرفته اند. يعنی تصور می کنند که تغيير کار ساده ای است و شرايط برای آنها فراهم می شود؛ درحاليکه ما فکر می کنيم اينطور نيست و وضعيت سوريه با نبود قدرتی که اراده اصلاح داشته باشد، امکان درگيری های داخلی را افزايش می دهد.

- مخالفان سوريه می گويند که بايد حتما با سلاح و سرنيزه اين کشور را تغيير دهند. کسانی که می دانيم در پشت صحنه دارند با اسرائيل "فالوده" می خورند.اين کشورها در منطقه قيافه اسلامی گرفته اند، ولی در جنگ ۳۳ روزه پشت سر اسرائيل بودند و به اسرائيل اطلاعات می دادند يا اينکه هم رزم آمريکا و انگليس شده و اسرائيل را خوشحال کردند؛ اين اطلاعات بايد روزی منتشر شود.

- درباره دشمن بودن اسرائيل با جهان اسلام شکی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شکی نيست که همه کشورهای اسلامی اسرائيل را دشمن می دانند. وقتی اسرائيل از حادثه ای خيلی احساس خوشحالی می کند، آيا نبايد شکی برای ما ايجاد شود. نمی گويم که اين مسأله را مبنا قرار دهيم، ولی بايد شکی ايجاد شود؛ چرا بايد بعضی کشورهای اسلامی را در کنار اسرائيل، آمريکا و انگليس ببينيم.

- اوضاع مخالفان سوريه ثابت نيست؛ معارضه در سوريه وضع ثابتی ندراد و از گروره های مختلفی تشکيل شده است. وقتی از معارضه صحبت می کنيد يک سازمان واحدی را نمی‌توانيد در نظر بگيريد.

- آقای کوفی عنان اگر بتواند بين گروه های مختلف و دولت مذاکرات سياسی برگزار کند، حتما ايران در اين زمينه کمک کننده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016