شنبه 7 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برخی كشورها تحت تاثیر تحریم های ضد ایرانی از فعالیت های تجاری با تهران بازمانده اند


تهران - سفیر ایتالیا در تهران با اظهار تاسف از اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: كشورهایی كه از قابلیت های بالایی برای انجام صادرات به ایران برخوردارند، تحت تاثیر تحریم های ضدایرانی قرار گرفته و از انجام فعالیت های تجاری با ایران محروم مانده اند.
1391/05/07 - 12:50

'آلبرتو برادانینی' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا تصریح كرد: تحریم ها ظاهرا برای هدف قرار دادن ایران وضع و اعمال شده اند اما درعین حال كشورهایی كه فناوری ها و كالاهایی برای صادرات و ارائه به ایران دارند نیز، تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفته اند.

سفیر ایتالیا در تهران حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال گذشته میلادی را حدود هفت میلیارد یورو عنوان كرد و افزود: دو میلیارد یورو از این رقم، سهم صادرات ایتالیا به ایران و پنج میلیارد یورو نیز سهم صادرات ایران به ایتالیا است.

برادانینی افزود: در شش ماه نخست سال 2012 مبادلات تجاری دو كشور بطور جزیی كاهش یافت و كه این كاهش مربوط به كاسته شدن بخش كوچكی از صادرات ایتالیا به ایران بود اما در میزان صادرات ایران به ایتالیا هیچ خللی ایجاد نشد.

** زمینه ها وظرفیت های افزایش مبادلات تجاری ایران و ایتالیا

دیپلمات ارشد ایتالیایی در تهران با تاكید بر اینكه زمینه ها و ظرفیت های قابل توجهی برای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا وجود دارد، گفت: ایتالیا یكی از صادر كنندگان عمده ماشین آلات صنعتی و فناوری های گوناگون در جهان است و ایران نیز به عنوان سومین تامین كننده نفت مورد نیاز ایتالیا محسوب می شود؛ ضمن اینكه صادرات ایران به ایتالیا تنها به نفت محدود نمی شود.

برادانینی ایران و ایتالیا را دو كشور مكمل هم در زمینه مبادلات و همكاری تجاری و بازرگانی دانست و گفت: ایران جزو معدود كشورهایی است كه از ذخایر طبیعی نفت، گاز و معادن متنوع و غنی برخوردار است كه می تواند بهره برداری مطلوب تری از ذخایر عظیم انرژی خود داشته باشد.

سفیر ایتالیا در ایران گفت كه با توجه به پیدایش انرژی های نوین در جهان، ارزش انرژی های فسیلی تا 10 سال آینده در بازارهای جهانی كاهش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: وجود فضای بین المللی نه چندان مطلوب علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شده است كه ایران امروز نتواند به نحو مطلوب از ذخایر انرژی خود بهره برداری كند و یكی از راه های فائق آمدن بر مشكلات این است روابط تهران با غرب بهبود یابد.

از سفیر ایتالیا در تهران سوال شد: چه عاملی سبب شده است تا چنین فضایی علیه جمهوری اسلامی ایران شكل گیرد و عوامل اصلی پشت صحنه فضای سنگین بین المللی علیه تهران چه كسانی هستند؟

وی به جای پاسخ به این سوال به ارائه راه حل پرداخت و گفت: تنها راه فائق آمدن بر این مشكلات، گفت و گو و انجام مذاكرات سازنده است.

این دیپلمات كمنه كار ایتالیایی تاكید كرد: منافع عالی ایران و غرب ایجاب می كند كه بر این مشكلات فائق آیند.

برادانینی بدون این كه سوالی در مورد موضوع هسته ای ایران از او پرسیده شود، اظهار داشت: منظور من از مشكلات ایران و جهان غرب، صرفا مساله هسته ای نیست بلكه از نظر من موضوع حقوق بشر از اهمیت بیشتری نسبت به مساله هسته ای برخوردار است.

این دیپلمات غربی بدون آنكه پاسخ روشنی به این سوال كه چه عواملی در پشت پرده ایجاد فضای سنگین بین المللی علیه ایران حضور دارند، دهد سعی كرد به مسایل مربوط به حقوق بشر بپردازد.

در این هنگام، خبرنگار ایرنا نظر وی را درباره نحوه برخورد پلیس انگلیس با دانشجویان معترض این كشور در سال گذشته جویا شد و از آقای برادانینی خواست تا این اینگونه رفتارهای غربی را از منظر حقوق بشر تجزیه و تحلیل كند.

نماینده دولت ایتالیا در تهران در پاسخ به این سوال به جای پرداختن به موضوع برخورد پلیس انگلیس با دانشجویان معترض، به موضوع حقوق بشر در ایتالیا اشاره كرد و كشورش را یكی از قانونمندترین كشورها دانست كه احترام بسیاری به موضوع حقوق بشر قائل است.

** پیشنهاد سفیر درخصوص موضوعات دستوركار اجلاس غیرمتعهدها

سفیر ایتالیا در تهران درباره اجلاس سران جنبش عدم تعهد نیز كه قرار است دهه اول شهریور ماه در تهران برگزار شود، پیشنهادهایی را در زمینه محورهای این اجلاس مطرح كرد و گفت: امروز نگرانی های جامعه بین المللی بسیار زیاد است و شاید چند مورد از این نگرانی ها را می توان در دستور كار اجلاس تهران قرار داد.

وی نحوه توزیع صحیح وعادلانه ثروت میان جوامع بشری و كشورها و همچنین توزیع عادلانه ثروت میان طبقات مختلف یك كشور را از جمله موضوعات مهمی دانست كه می تواند به عنوان یكی از محورهای قابل طرح در اجلاس غیر متعهدها در تهران باشد.

برادانینی گفت: توزیع ثروت بین طبقات یك جامعه باید به گونه ای باشد كه سبب بر هم خوردن توان و ثبات نشود و با اعمال صحیح قانون و اجرای درست سیاست های اجتماعی می توان به توزیع عادلانه ثروت دست یافت.

این دیپلمات ایتالیایی 'تلاش برای تقویت دمكراسی' را یكی دیگر از پیشنهادهای خود برای طرح در اجلاس غیرمتعهدها در تهران عنوان كرد و اظهار داشت: در سطح سیاسی نیز باید تلاش شود تا روند دمكراسی در جوامع و كشورهای گوناگون هرچه بیشتر توسعه یابد تا بتوان جوامع آزادتر و مطلوب تری ایجاد كرد.

وی تاكید كرد: ملت ها باید براختلافات خود فائق آیند و این شعار را سردهند كه 'جنگ هرگز'.

*** حضور نیروهای ایتالیایی در افغانستان

در ادامه این گفت و گو، ازسفیر ایتالیا درباره نظر مردم كشورش درباره حضور حدود دو هزار سرباز ایتالیایی در افغانستان و هزینه هایی كه بر دولت و مردم تحمیل می كند، سوال شد.

وی پاسخ داد: اگر نیروهایی ایتالیایی در افغانستان هستند، به دلیل قطعنامه سازمان ملل است و حضور این نیروها در افغانستان در راستای حفظ صلح و تامین امنیت جان و مال مردم است.

برادانینی افزود: حكومت ایتالیا یك نظام دمكراسی است و اكثریت نمایندگان پارلمان و سنا به عنوان نمایندگان مردم پشتیبان حضور نظامی ایتالیا در افغانستان هستند.

سفیر ایتالیا در تهران ادامه داد: شما از من نظر مردم ایتالیا را در باره حضور نیروهای نظامی این كشور در افغانستان پرسیدید. من هم از شما سوال می كنم كه آیا ایران برای فناوری هسته ای رفراندوم برگزار كرده است كه نظر مردم را در باره آن بدانید؟

خبرنگار ایرنا پاسخ داد: حضور مردم در راهپیمایی های با شكوه و صفوف فشرده نماز جمعه درحالی كه شعار 'انرژی هسته ای حق مسلم ما است' سر می دهند و ایجاد زنجیره های عظیم انسانی در اطراف سایت های هسته ای برای دفاع از آن در برابر تهدیدات دشمنان ، نظر روشن و صریح مردم ایران درباره ضرورت و اهمیت برخورداری كشورشان از فناوری صلح آمیز هسته ای را بیان می كند.

خبرنگار ایرنا ادامه داد: شما نظر نمایندگان سنا و پارلمان ایتالیا را نظر همه مردم آن كشور دانستید و گفتند كه نمایندگان سنا و پارلمان از حضور نظامیان ایتالیایی در افغانستان پشتیبانی می كنند؛ من هم به آگاهی شما می رسانم كه نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف به تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای كرده اند و دولت نیز در حال حركت در مسیر اجرای این مصوبه است و تا كنون تنها حدود یكهزار مگاوات از این مقدار در مدار قرار گرفته است؛ بنابراین آگاهی یافتن از نظر مردم و مجلس ایران در باره موضوع هسته ای كار سختی نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*** ایرانی ها در ایتالیا از احترام بالایی برخوردارند

سفیر ایتالیا در تهران در ادامه این گفت و گو با بیان این مطلب كه ایران و ایتالیا گهواره بزرگ تاریخ و تمدن محسوب می شوند و هر دو از تاریخ و تمدنی غنی برخوردارند، اضافه كرد: ایران با توجه به برخورداری از تاریخ و تمدن كهن و ریشه دار می تواند نقشی پررنگ تر از نقش امروز خود در عرصه بین المللی داشته باشد و عامل موثرتری در برقراری و تقویت صلح و ثبات در جامعه بین الملل باشد.

این دیپلمات اروپایی درباره وضعیت اتباع ایرانی در ایتالیا نیز گفت: اتباع ایرانی در ایتالیا از احترام بالایی برخوردارند و جامعه ایتالیا از آنها قدردانی می كند چرا كه بسیاری از ایرانی ها افرادی تحصیلكرده، متخصص و مفید برای جامعه ایتالیا هستند.

برادانینی در پاسخ به این سوال كه آیا از اتباع ایرانی، كسی در زندان های ایتالیا وجود دارد؟ گفت: یا اصلا هیچ تبعه ایرانی در ایتالیا در بازداشت نیست یا اگر هم هست آمار آن به حدی پایین است كه در آمار رسمی قید نمی شود و من در طول ماموریت خود در تهران در حدود 4 سال اخیر، تقریبا هیچ پرونده ای با موضوع زندانیان ایرانی درایتالیا روی میز كارم نداشته ام.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016