سه شنبه 10 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهار ناتوانی دولتی ها در جلسه مجمع تشخيص


مرجان سيادت - جرس: "در اين جلسه، قرار بود طبق روال عادی، ادامه بررسی و تدوين سياست‌های کلی اجتماعی نظام پيگيری شود، ولی به دليل اهميت و فوريت شرايط موجود، بررسی مسائل تحريم‌های اقتصادی تقدم يافت و با حضور رئيس جمهور به همراه وزرای اقتصادی و دارايی، نفت، تجارت و صنعت و رئيس کل بانک مرکزی، مباحث اقتصادی و تدابيردولت برای فائق آمدن بر مسائل اقتصادی و خنثی کردن آثار تحريم‌های اعمال شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت."

خبر فوق را سايت مجمع تشخيص مصلحت نظام از آخرين جلسه اين نهاد حکومتی پيش از ماه رمضان منتشر کرد. نشستی که تنها دستور کار آن در رسانه ها انعکاس يافت و از جزييات مذاکرات يا اظهارات اعضای کابينه خبری منتشر نشد.
با اين حال خبرنگار جرس با دستيابی به صورتجلسه مذاکرات نشست مجمع تشخيص مصلحت نظام، موفق به اطلاع از محور صحبت های ميهمانان اين جلسه در جمع اعضای مجمع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين جلسه که در تاريخ شنبه ۱۷ تيرماه ۹۱ برگزار شد، دستور جلسه آن در ابتدا بررسی سياست های کلی اجتماعی نظام بود اما احمدی نژاد روز پنجشنبه (۱۵ تير) به صورت تلفنی از محسن رضايی درخواست می کند که دستور جلسه به موضوع تحريم ها تغيير پيدا کند تا با وزرای مربوطه به مجمع بيايند و توضيحاتی در اين خصوص ارايه دهند.
روز شنبه اعضای مجمع تشخيص متوجه می شوند علاوه بر احمدی نژاد پس از سال ها تعدادی از وزيران کابينه به همراه رييس کل بانک مرکزی به مجمع آمده اند. رستم قاسمی وزير نفت، شمس الدين حسينی وزير اقتصاد و دارايی، مهدی غضنفری وزير صنعت، معدن و تجارت و محمود بهمتی رييس کل بانک مرکزی چهار عضو کابينه بودند که به همراه احمدی نژاد در اين جلسه حاضر شدند. پس از برگزاری تشريفات ابتدايی و خوش آمدگويی رييس مجمع تشخيص و ارايه توضيحاتی از سوی محسن رضايی درباره علت تغيير دستور جلسه، از احمدی نژاد درخواست می شود تا صبحت های خود را آغاز کند.
محمود احمدی نژاد بدون مقدمه سراغ وضعيت اقتصادی کشور می رود و می گويد: "وضعيت طوری شده که بنده تصميم گرفتم به اتفاق همکارانم در دولت خدمت اعضای مجمع برسيم تا گزارشی از زبان مسوولان اقتصادی دولت درباره تحريم ها و اثرات آن بر اقتصاد کشور بدهيم. از آقای قاسمی درخواست می کنم صحبت های خود را آغاز کنند."
سردار رستم قاسمی وزير نفت دولت دهم که پيش از آن رييس قرارگاه خاتم الانبيا سپاه پاسداران بود، با تنگ تر شدن حلقه تحريم ها پس از ميرکاظمی وزير نفت شد. قاسمی در اين جلسه به ارايه آماری در خصوص نفت توليدی ايران، وضعيت پتروشيمی و توليد بنزين گفت: "پس از تحريم های نفتی اتحاديه اروپا، وضعيت فروش نفت ما دچار کاهش قابل توجهی شده است. پيش از اين يعنی حدود ۴ ماه قبل نفت توليدی ما ۲ ميليون و سيصدهزار بشکه در روز بود که هرچه به تحريم ها نزديک تر شديم فروش هم کاهش يافت و در حال حاضر نفت توليدی ماه به زير يک ميليون بشکه رسيده و پيش بينی ما اين است که به رقم ۸۰۰ هزار در روز برسد. براساس اطلاعات ما، برنامه آمريکايی اين است که به محض رسيدن نفتی توليدی به زير ۸۰۰ هزار بشکه در روز خبر پيروزی تحريم ها را اعلام کنند. اين خبر احتمالا در يکی از مناظره های انتخاباتی از سوی باراک اوباما اعلام می شود تا برای دموکرات ها دستاورد انتخاباتی هم داشته باشد. در حال حاضر مشتريان ثابت نفت ما کشورهای چين و هند هستند که متاسفانه چين، نفت را با قيمت بسيار نازل از ما خريداری می کند و به جای پول اعلام کرده پروژه های ايران را فاينانس می کنيم در حالی که اين کار کلاهبرداری است نه فاينانس. تحريم ها در بخش پتروشيمی نيز باعث شده تا توانايی ما در توليد مواد اوليه و آنچه برای توليد نفت کوره لازم است از بين برود؛ در نتيجه عدم توليد نفت کوره، توليد بنزين در پالايشگاه ها به ۱۵ درصد ظرفيت خود رسيده و نياز کشور در حال حاضر از طريق منابع ذخيره تامين می شود. بنده به اعضای کميسيون انرژی مجلس هم توضيح داده ام که فکری به حال قيمت بنزين کنند تا موارد استفاده غير کاربردی و شهروندی کاهش پيدا کند و بنزين در اختيار بخش عمومی قرار گيرد زيرا با ادامه اين وضعيت عملا نمی توانيم بنزين را با نرخ کمتر از ۲هزار و پانصد تومان آن هم با فوب خليج فارس خريداری کنيم."
پس از رستم قاسمی نوبت به محمود بهمنی رييس کل بانک مرکزی می رسد تا گزارش خود را بيان کند. محمود بهمنی در اين جلسه به شيوه دور زدن تحريم ها اشاره می کند: "ما تا پيش از اين ارز مورد نياز برای خريد کالاهای تحريمی و انتقال آنها را به وسيله افراد مورد اعتماد خودمان انجام می داديم اما متاسفانه در حال حاضر بيش از ۴۷ پرونده مفتوح در خصوص متواری شدن اين افراد با پول های بيت المال به خارج از کشور داريم که رقم آن به چند ميليارد دلار می رسد. پس از افزايش اين پرونده ها تصميم گرفتيم با عامل های خارجی وارد معامله شويم و به نام آنها يا بانک تاسيس کنيم يا شرکت خارجی. اين تکنيک اگرچه در ابتدا موفق بود اما رفته رفته سازمان های اطلاعاتی آن کشورها در تعامل با سازمانهای اطلاعاتی غربی توانستند تعداد زيادی از اين افراد يا شرکت ها را شناسايی کنند و آسيب جدی به نقل و انتقال کالاهای تحريمی يا انتقال پول کنند. بنده بسيار خرسند هستم که توانستم در اين جلسه حرف های خودم را بزنم. قبلا هم خدمت آقای رييس جمهور عرض کردم ما همه اين موارد را می دانيم اما در کشور کسی نيست که آنها را بداند و وضعيت دولت را درک کند. به هرحال من اکنون احساس می کنم تخليه شده ام و باری از دوشم برداشته است چرا که جای ديگری نيست که بتوانم اينگونه سخن بگويم حتی اين حرف ها را با اعضای خانواده ام نيز مطرح نکرده ام مبادا جايی منتشر شود." در اين هنگام اشک از چشمان بهمنی جاری و فضا به شدت ساکت می شود.
شمس الدين حسينی وزير اقتصاد و دارايی دولت دهم به محض اينکه می خواهد صحبت های خود را در اين جلسه آغاز کند "عباس واعظ طبسی" با حالتی برافرخته خطاب به وی می گويد "آقای حسينی! روزانه بيش از هزار نامه مردمی در شکايت از گرانی ها به دفتر من در مشهد ارسال می شود که از پاسخگويی به آنها عاجزم. دولت هم که می گويد نرخ تورم ۲۲ درصد است؛ اين چه نرخ تورمی است که مرغ آن کيلويی ۷ هزار تومان شده و ۲۲ درصد است؟ فرمول محاسبات شما چيست؟"
حسينی پاسخ می دهد: "حاج آقا نرخ تورم اعلامی با واقعی از زمين تا آسمان تفاوت دارد. بنده ديروز هم خدمت آقای احمدی نژاد بودم و گفتم نرخ واقعی ۱۲۶ درصد است که ايشان هم دستور دادند با توجه به جو روانی همچنان رقم های زير ۲۴درصد را اعلام کنيم. البته نه اينکه دولت بخواهد کتمان واقعيت کند بلکه نظر مقام رهبری اين بوده که در شرايط فعلی آمار واقعی اعلام نشود تا از اين شرايط عبور کنيم."
مهدی غضنفری وزير صنعت و تجارت هم با بيان اينکه وقت جلسه رو به اتمام است، تنها به بيان جزيياتی از افزايش حجم واردات برای کنترل بازار می پردازد.
پس از پايان اظهارات کوتاه غضنفری، مجيد انصاری به انتقاد از اظهارات اعضای اتقصادی کابينه می پردازد و خطاب به احمدی نژاد اعلام می کند: "بنده دقيقا در نوروز ۸۵ حضور شما رسيدم و همين فضا را پيش بينی کردم اما فقط شنونده بوديد و هيچ اقدام عملی انجام نداديد."
احمدی نژاد هم پاسخ می دهد: "آقای انصاری شما که بهتر می دانيد بنده در مساله تحريم ها تصميم گيرنده نيستم. همين حرف ها را خدمت مقام معظم رهبری گفتم اما ناگهان استراتژی اقتصاد مقاومتی درآمد. بخش زيادی از اين بدبختی ها نتيجه تصميم های نادرست سياست خارجی است. وقتی تصميم گير جای ديگری باشد و هر نفر يک تصميم بگيرد همين است که می بينيد."
در اين هنگام سرلشگر حسن فيروزآبادی فرمانده ستادکل نيروهای مسلح ميکروفن خود را روشن می کند و به احمدی نژاد می گويد: "وقتی از دولت شما جريان انحرافی بيرون می آيد توقع داريد تصميم گير نهايی هم خودتان باشيد؟ در قانون آمده تعيين سياست خارجی بر عهده رهبری است."
احمدی نژاد پاسخ می دهد: "جريان انحرافی را کرده ايد پتکی بر سر دولت. پس دولت چکاره است آقای فيروزآبادی؟ انشالله موفق باشيد."
هاشمی رفسنجانی هم در پايان با بيان اينکه وقت جلسه به پايان رسيده اظهار اميدواری کرد تا کارگزاران نظام با اتحاد و همدلی از درخت انقلاب صيانت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016