پنجشنبه 12 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولتيماتوم به سازمان مجاهدين خلق برای تخليه اردوگاه اشرف

مهرنوش پورضيايی - بی بی سی، واشنگتن - بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد از سازمان مجاهدين خلق خواسته اردوگاه اشرف در عراق را تخليه کنند.

هشت ماه پيش و پس از امضای تفاهم نامه ای ميان دولت عراق و سازمان ملل متحد، سازمان مجاهدين خلق با تخليه اشرف موافقت کرد اما در حال حاضر نزديک به سه ماه است که حاضر به منتقل کردن ۱۲۰۰ نفر اعضای باقيمانده خود در اين اردوگاه نيست.

پايگاه اشرف در ۶۵ کيلومتری شمال بغداد، نزديک به سه دهه مرکز سياسی- نظامی اين سازمان بوده است.

اين دومين بار ده روز گذشته است که يک مقام سازمان ملل متحد از مجاهدين خلق می خواهد هر چه سريعتر اردوگاه اشرف را تخليه کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا کنون دو هزار نفر از ساکنان اشرف به اردوگاه حريه رفته اند اما توقف سه ماهه روند انتقال به حريه و گذشتن بيش از ده روز از ضرب الاجل تخليه اشرف برای دولت عراق کافی بوده تا رسما اعلام کند از اين پس مختار است هر گونه صلاح بداند اشرف را تخليه کند.

موضع گيری دولت عراق ابتدا واکنش وزارت خارجه آمريکا و پس از آن دبير کل سازمان ملل متحد را به دنبال داشته است. دو طرفی که برای حل بحران اشرف با مقامات اين کشور به مذاکره نشستند.

حفاظ امنيتی اشرف در مخاطره
حالا به نظر می رسد با تمام شدن صبر عراق، آمريکا و سازمان ملل که بارها از بغداد خواسته اند بردباری نشان بدهد راه ديگری برای قانع کردن دولت عراق ندارند و در عين حال نگران تکرار خشونت های سال گذشته بين ساکنان اشرف و نيروهای عراقند.

فالح الفياض، مشاور امنيت ملی عراق روز دوشنبه گفته بود اخراج ساکنان اشرف لزوما به معنی استفاده از زور يا اسلحه نيست ولی در مقابل بن بستی که به گفته او از سوی سازمان مجاهدين ايجاد شده هر طور که صلاح ببيند اشرف را تخليه می کند.

وزارت خارجه آمريکا در واکنش به اين موضع گيری با انتشار بيانيه ای از دولت عراق خواسته از راه گفتگو کار خود را با مجاهدين پيش ببرد و تاکيد کرده تنها راه حل قابل قبول در بحران اردوگاه اشرف استفاده از شيوه مسالمت آميز است.

لحن بيانيه روز سه شنبه وزارت خارجه آمريکا آنجا که سازمان مجاهدين خلق را خطاب قرار می دهد تندتر است.

در اين بيانيه ادعاهای سازمان مجاهدين درباره شرايط بد اردوگاه حريه بی اساس و غيرقابل قبول خوانده شده و آمده تمرد اين سازمان از تخليه اشرف وعده تحت الحفظ بودن ساکنان اين اردوگاه از جانب سازمان ملل را به مخاطره می اندازد.

سازمان مجاهدين داوری چه کسی را می پذيرد؟شاهين قبادی از سخنگويان سازمان مجاهدين خلق در پاريس در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشيتدپرس دولت عراق را متهم کرده که در خصوص عملکردش درباره اشرف از ايران دستور می گيرد و و ادعا کرده دولت عراق به دنبال درگيری ديگری در اين اردوگاه است.

حتی مارتين کوبلر رييس هيات سازمان ملل که حدود ده روز پيش از عملکرد دولت عراق تقدير و از تعلل سازمان مجاهدين در موضوع اشرف انتقاد کرده بود از سوی اين سازمان متهم شده با دولت ايران و عراق دست به يکی کرده و می خواهد ساکنان اشرف را به کشتن بدهد.

اين دومين بار در دو هفته گذشته است که دبيرکل سازمان ملل متحد از مجاهدين خلق می خواهد بدون هيچ تاخيری "قوانين کشور عراق را کاملا رعايت کنند" و اشرف را تخليه کنند. بان کی مون در عين حال به عراق توصيه کرده که به تعهدات حقوق بشری اش پايبند بماند.

حالا بايد ديد آيا بالاترين مقام سازمان ملل متحد نيز هدف انتقادات تند اين سازمان مجاهدين خلق قرار خواهد گرفت و يا اينکه پا به ميان گذاشتن بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد باعث تسريع در تخليه اشرف خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016