شنبه 14 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: آمريکا و متحدانش به دنبال حذف حق وتوی روسيه و چين هستند

سخنگوی وزارت خارجه از فشار آمريکا و متحدانش برای حدف حق وتوی روسيه و چين در شورای امنيت سازمان ملل خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چين، رامين مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بازديد از موسسه مطالعات بين المللی شانگهای با کارشناسان اين موسسه و همچنين پژوهشگران آکادمی علوم اجتماعی شانگهای ديدار و گفتگو کرد.

اين گفتگوها که در قالب کارشناسی پيش رفت، محورهای مختلفی از جمله مسايل منطقه خاورميانه و جهان را پوشش داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمان‌پرست در ابتدای صحبت هايش به اين موضوع تاکيد کرد که منطقه خاورميانه هميشه مورد توجه آمريکا بوده و ريشه آن هم در مسايل اقتصادی و سياسی است.

وی افزود: وجود منابع انرژی فراوان در منطقه خاورميانه باعث شده است که آمريکا حاکمانی را در منطقه به قدرت رساند که منافعش را تامين می کنند. از ديد آمريکا هر کشوری که بر منابع انرژی منطقه تسلط داشته باشد، جايگاه برتر اقتصادی منطقه را در دست می گيرد.

سخنگوی وزارت خارجه ايران دليل سياسی‌ای را که به واسطه آن آمريکا سعی در حضور در منطقه خاورميانه دارد، اينگونه تشريح کرد: حفظ موجوديت و امنيت رژيم نامشروع صهيونيستی در منطقه خاورميانه برای آمريکا و متحدانش از اولويت های اصلی بوده است و به همين دليل در مساله بروز بيداری اسلامی در منطقه، آمريکا و متحدانش احساس خطر کردند؛ چراکه نگرانند اين اتفاقات منافع اسرائيل را به خطر بيندازد. آنها همچنين سعی کردند در ساختار داخلی کشورهايی که در خط مقدم مقاومت عليه جنايات رژيم صهيونيستی هستند، شکاف ايجاد و آن مقاومت را تضعيف کنند.

به گفته رئيس مرکز ديپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه ايران، تلاش های غرب در ايجاد ناامنی در اين کشورها به پروژه ايجاد جنگ و درگيری در سوريه منتهی شد.

وی افزود: يکی ديگر از دلايل ايجاد بی ثباتی در سوريه و منطقه، ناامن کردن مسيرهای دسترسی قدرت های نوظهور اقتصادی به انرژی است.

مهمان پرست همچنين اشاره کرد: شيوه دخالت آمريکا در مسايل داخلی کشورها تغيير کرده و آنها به جای ورود به جنگ های پرهزينه و طولاتی مدت از ايجاد جنگ های داخلی در کشورهای مدنظرشان حمايت می کنند. اجرايی شدن سياست های آمريکا در خاورميانه خطر بزرگی است و کشورهای مستقل و موثر لازم است نقش تاريخی خود را به خوبی ايفا کرده و اجازه ندهند سياست های آمريکا در خاورميانه اجرا شود.

در ادامه اين نشست کارشناسان چينی سوالات خود را با محور جايگاه اقتصادی آمريکا در جهان، دستيابی ايران به انرژی صلح آميز هسته ای، تحريم های غرب عليه کشورمان، مساله رژيم صهيونيستی و تعاملش با آمريکا و ... مطرح کردند.

مهمان پرست نيز در پاسخ به آنها گفت: وقتی روسيه و چين قطعنامه شورای امنيت را وتو کردند اظهارنظرهای تندی از طرف آمريکا و متحدان غربی عليه آنها مطرح شد و در ادامه اين انتقادها عنوان می کنند که چين و روسيه نبايد از اختيارات نامحدود در شورای امنيت برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پايان در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه شما به سياست خارجه اسرائيل چه نمره ای می‌دهيد؟ گفت: آمريکايی ها که مدافع رژيم صهيونيستی هستند به سياست خارجی اسرائيل نمره قبولی نمی دهند و اسرائيل برای آمريکا و متحدانش تبديل به يک مشکل در منطقه شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016