یکشنبه 15 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار دبير کميسيون اقتصادی مجلس درباره بالا بردن نرخ ارز

خبرگزاری آريا - دبير کميسيون اقتصادی مجلس معتقد است بايد سياستهای ارزی اصلاح شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آريا، باز هم بانک مرکزی در راستای سياستهای پی در پی ارزی خود می خواهد اينبار نرخ ارز مرجع را افزايش دهد و در همين زمينه محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی با بيان اينکه تغيير نرخ ارز مرجع از۱۲۲۶ تومان به قيمت ديگری قطعی است اعلام کرد:تاريخ دقيق اعلام نرخ جديد ارز را نمی توانيم اعلام کنيم.
به گفته بهمنی تا ۱۰ روز آينده نرخ جديد مرجع ارز اعلام خواهد شد.
در همين رابطه ابراهيم نکو دبير کميسيون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آريا با بيان اينکه دربازارهای متعادل نبايد بين نرخ ارز مرجع و نرخ بازار آزاد شکاف زيادی وجود داشته باشد، اظهار داشت:اين شکاف زياد نشانگر اين مطلب است که کنترل از دست آقايان در رفته است و توانايی کنترل را ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نماينده مجلس شوراس اسلامی افزود: برای اينکه اين موضوع حل شود بايد نرخ ارز مرجع يک مقدار بالاتر رود يا نرخ در بازار آزاد پايين تر آيد تا اين دو نرخ به هم نزديک تر شوند.
نکو با بيان اينکه درشرايط فعلی مقداری کنترل بازار ارز از دست بانک مرکزی در رفته است ، تصريح کرد: در حال حاضر نبايد نرخ ارز مرجع بالارود، مطمئن باشيد اگر نرخ ارز مرجع دوباره افزايش پيدا کند،باز هم همين شکاف بين نرخ ارز مرجع و نرخ بازار آزاد ادامه پيدا می کند و نرخ ارز آزاد نيز افزايش می يابد و در حال حاضر اقدام به اين کار مناسب نيست.
به گفته وی در نهايت بعد از اينکه دولت وبانک مرکزی يک سياست درست ارزی را عرضه کردند،بعد از آن اقدام به تک نرخی شدن ارز کنند.
دبير کميسيون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با حذف ارز دانشجويی ، گفت: در حال حاضر اين کار عملياتی نمی شود. به دليل اين که دانشجويان خارج از کشور در حال تحصيل هستند و برای کشور سود آوری دارند و اگر ما از اينها ارز دولتی را بگيريم بايد از بازار آزاد ارز تهيه کنند و متضرر خواهند شد.
وی افزود: اگر روند اينگونه ادامه پيدا کند آنها قادر به ادامه تحصيل خود نخواهند بود.
نکو با تاکيد بر اينکه مابايد به جای افزايش نرخ ارز به فکر تقويت پول ملی باشيم و اين تقويت پول ملی ارزش واقعی را به آن برخواهد گرداند ، افزود: آن موقع است که نرخ ارز مرجع می تواند ۱۰۰۰ تومان يا پايين تر از آن باشد، اما به علت يکسری سياست های غلط ارزش پول ملی پايين آمده است.
دبير کميسيون اقتصاد مجلس شورای اسلامی اذعان داشت:اينکه ما بگويم نرخ ارز مرجع را مثلا به ۱۵۰۰ تومان افزايش دهيم باز ارزش پول ملی خود را پايين می آوريم، اما با سياست های درست ارزی بايد به سمت نظام تک نرخی شدن ارز حرکت کنيم و به اين آشفتگی بازار ارز که گرفتار آن شده است پايان دهيم.
نکو ادامه داد: ولی اگر دوباره در آينده نرخ ارز مرجع را بالا ببرند برای بازار ارز مخرب است و دست سودجويان و افرادی که مخل بازار هستند را باز هم باز می گذارد.
دبير کميسيون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در مورد پيامد های اين افزايش نرخ ارز مرجع گفت: در حال حاضر اگر اين کار صورت بگيرد در زمينه برخی کالاها و خدمات يک سونامی افزايش بی رويه قيمتها و همچنين تورم افسارگسيخته ای را شاهد خواهيم بود
نکو با تاکيد بر اين مطلب که افزايش نرخ ارز مرجع قطعا به ضرر کشور خواهد بود.، اظهار داشت: در حال حاضر افزايش نرخ ارز مرجع صورت نگيرد و با يک کار کارشناسی شده و استفاده از نظرات کارشناسان می توان در زمان ديگری اين کار را انجام داد.
وی با اشاره به اينکه اگر اين کار انجام شود باز بازار ارز آشفته تر از اين می شود، ادامه داد: درست يا غلط بودن افزايش نرخ ارز منوط به اين امر است که بايد با يک کار
کارشناسی شده اين کار انجام شود ،حتی اگر برای چند ماه طول بکشد،
دبير کميسيون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در پايان تصريح کرد: در حال حاضر نرخ ارز مرجع نبايد افزايش پيدا کند و اگر با يک کار کارشناسی شده اين کار درآينده انجام شود ،قطعا به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016