دوشنبه 16 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران نظامی بودن ۴۸ ايرانی ربوده‌شده در سوريه را تکذيب کرد

راديو زمانه ـ يک مقام وزارت امور خارجه ايران، نظامی بودن ۴۸ زائر ايرانی را که ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ در سوريه ربوده شده‌اند، تکذيب کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسين امير عبداللهيان، معاون عربی - آفريقايی وزير خارجه ايران، سخنان شورشيان مسلح سوری در مورد حضور اعضای سپاه پاسداران در ميان افراد ربوده شده را تکذيب کرد و آن را "بی‌پايه و اساس" خواند.

وی ابراز اميدواری کرد اين افراد به‌زودی آزاد شوند.

شبکه العربيه روز يکشنبه ۱۵ مردادماه فيلمی از اين افراد ربوده شده را پخش کرد.

در اين فيلم دو نظامی که به‌نظر می‌رسد از افسران ارتش آزاد سوريه هستند در برابر ۴۸ ايرانی ربوده‌شده قرار دارند و يکی از آن‌ها به توضيح در مورد دستگيری اين ايرانيان می‌پردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين نظاميان، بازداشت‌شدگان را "شبيحه ايرانی" می‌نامند. "شبيحه" به نيروهای لباس‌شخصی طرفدار حکومت بشار اسد گفته می‌شود که در سرکوب‌های مخالفان توسط حکومت اين کشور شرکت گسترده‌ای دارند.

به گفته اين فرد نظامی گروهی از ايرانيان ربوده‌شده از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران هستند و در فيلم نيز کارت‌های شناسايی چند تن از اين افراد نشان داده می‌شود.

همچنين خبرگزاری مهر به نقل از يک منبع در وزارت خارجه ايران که نامش فاش نشده، در واکنش به العربيه گزارش داد: "بهره‌گيری از چنين حربه‌ای درموضوع توقيف خودرو زائران و ربايش مؤمنين خداجو و زائران بارگاه اهل بيت، فاقد اعتبار وجاهت قانونی و ناشی از عدم تعهد و مسئوليت‌پذيری اين‌گونه رسانه‌ها است."

به گفته مقامات ايران ۴۸ زائر ايرانی روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ در مسير مقبره حضرت زينب، فرزند علی بن ابی‌طالب، نخستين امام مسلمانان شيعه، در حومه شهر دمشق، در جاده فرودگاه ربوده شدند.

در همين حال تلاش‌های ديپلماتيک ايران برای آزادی ايرانيان ربوده‌شده همچنان ادامه دارد.

علی اکبر صالحی وزير امور خارجه ايران با با شيخ حمد بن جاسم آل ثانی و احمد داود اوغلو، وزيران امور خارجه قطر و ترکيه تلفنی تماس گرفت و از آنان خواست تا برای آزادی ايرانيان ربوده‌شده در سوريه تلاش کنند.

پيش از اين نيز ۳۲ ايرانی از جمله هفت مهندس، ۲۲ زائر و سه راننده کاميون در مناطق شمالی و مرکزی سوريه ربوده شده بودند که تاکنون ۲۷ نفر از آنان طی مراحل مختلف آزاد و پنج نفر شامل دو مهندس و سه راننده همچنان در اختيار مخالفان حکومت سوريه هستند.

جمهوری اسلامی ايران پس از گسترش اعتراضات مردمی در سوريه و ربوده شدن شهروندان ايرانی در اين کشور، سفر زائران از راه زمينی، از جمله با قطار به سوريه را ممنوع اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ايران نزديک‌ترين دوست حکومت بشار اسد در منطقه به‌شمار می‌رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016