سه شنبه 17 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: آمريکا و رژيم صهيونيستی مسئول کشته شدن زائران ايرانی هستند

• اين جنايت‌ها چيزی نيست که ملت ايران از آن صرف‌نظر کند
• صد‌ها هزار نفر را در عراق، افغانستان و فلسطين و امروز در سوريه می‌کشند تا پرستيژ قدرت جهانی خود را حفظ کنند.

ايلنا: رئيس مجلس شورای اسلامی رژيم آمريکا و برخی کشورهای منطقه‌ای را مسئول جان زائران ايرانی ربوده شده در سوريه دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايلنا، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در نطق پيش از دستور امروز خود با بيان اينکه در آستانه شب قدر قرار داريم، گفت که شب قدر شبی است که سوره قدر دلالت بر اهميت آن دارد که اين سوره شب قدر را از هزار شب بالا‌تر می‌داند، چون در آن شب ملائکه و روح نازل می‌شوند.

رييس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس، با اشاره به رفتار اميرمومنان علی (ع) با دشمنان خود، گفت: اين رفتار را با رفتار سياست‌بازان معاويه‌ صفت دنيای امروز مقايسه کنيد که برای قدرت، جنگ‌افروزی می‌کنند، صد‌ها هزار نفر را در عراق، افغانستان و فلسطين و امروز در سوريه می‌کشند تا پرستيژ قدرت جهانی خود را حفظ کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی، رژيم آمريکا و برخی کشورهای منطقه را مسئول کشته شدن زائران ايرانی در سوريه دانست و گفت که آن‌ها به موقع جواب خود را دريافت خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس شورای اسلامی ضمن تبريک روز خبرنگار به اصحاب رسانه‌های گروهی و خصوصا خبرنگاران مجلس، گفت: لازم است از مساعی خبرنگاران در ايجاد ارتباط اطلاعاتی بين مردم و نهادهای کشور سپاسگزاری کنم و به روح شهدای بزرگوار خبرنگار درود می‌فرستيم.

وی با ابراز تاسف از اعمال برخی قدرت‌های منطقه افزود: برخی از اين دولت‌ها به نام اسلام، آدم‌کشی به راه انداخته‌اند و حتی با زائرين ايرانی در سوريه هم با خشونت برخورد کرده‌اند، اين جنايت‌ها چيزی نيست که ملت ايران از آن صرف‌نظر کند.

وی با اشاره به رواياتی در خصوص شب‌های قدر گفت: رواياتی داريم مبنی بر اينکه شب قدر از هزار ماه جهاد بهتر است و فرشتگان در شب قدر فرود می‌آيند و در زمين پخش می‌شوند و در مجالس مومنين گذشته بر آنان سلام می‌کنند و برای دعاهای آنان آمين می‌گويند تا سپيده دم طلوع کند. از امام صادق (ع) نيز نقل است که فرمود تقدير در شب نوزدهم، ابرام در شب بيست و يکم و امضا در شب بيست و سوم انجام می‌گيرد.

رييس مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود در نطق پيش از دستور جلسه علنی صبح امروز مجلس، به فرا رسيدن شب‌های قدر اشاره کرد و افزود: ‌ در اين شب ملائکه و روح نازل می‌شوند، ظاهرا مراد از قدر، تقدير و اندازه‌گيری است يعنی شب قدر، شب اندازه‌گيری است و خدای تعال در چنين شب‌هايی حوادث يک سال آينده را تقدير می‌کند؛ زندگی، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چيزهای ديگری از اين قبيل را مقدر می‌سازد.

لاريجانی با اشاره به روايتی از امام باقر (ع) نيز تصريح کرد: از ايشان در باب معنای شب قدرکه بهتر از هزار ماه است سوال شد، ايشان فرمودند عمل صالح از نماز، زکات و انواع خيرات، در اين شب بهتر است از همين اعمال در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد و اگر خدای تعال جزای اعمال خير مومنين را مضاعف نمی‌کرد، مومنين به جايی نمی‌رسيدند.

وی با اشاره به برکات شب‌های قدر خاطر نشان کرد: در برکات اين شب همين بس که حضرت موسی (ع) به خداوند عرض کرد نزديک‌ شدن به تو را خواهانم. خداوند فرمود نزديکی من از آن کسی است که شب قدر بيدار باشد، عرض کرد رحمت تو را خواهانم، فرمود رحمت من از آن کسی است که شب قدر به فقرا رحم کند، عرض کرد جواز عبور از صراط را خواهانم، فرمود از آن کسی است که در شب قدر صدقه بدهد. اين‌ها نمونه‌هايی از رحمت الهی است که در اين شب به سوی مومنين گسيل می‌شود.

رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روايت است که در اين شب دعای کسی رد نمی‌شود، مگر دعای عاق والدين، قطع کننده رحم و کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مومنی در دلش باشد. خدوند تبارک و تعالی را به مقام ولی خود، امام بر حق امير المومنين علی (ع) قسم می‌دهيم که در اين ايام‌الله سعادت دارين را برای مومنين و ملت عزيز تقدير نمايد.

لاريجانی با اشاره به مناسبت نوزدهم رمضان شب ضربت خوردن امير المومنين علی (ع) گفت: امام (ع) کلامی دارد که مفتاح مکتب علوی است، ابن‌ملجم از سخت‌ترين دشمنان علی بود و علی (ع) خود می‌دانست که اين مرد فرد خطرناکی است. ديگران گاهی می‌گفتند که او آدم خطرناکی است کلکش را بکن، امام علی (ع) می‌فرمود قصاص قبل از جنايت بکنم؟ اگر او قاتل من است، من قاتل خودم را نمی‌توانم بکشم. فرمود من می‌خواهم او زنده بماند و سعادت او را دوست می‌دارم. او می‌خواهد مرا بکشد، من به او محبت و علاقه دارم، اما او با من دشمن است.

وی در ادامه به حکايتی اشاره کرد و گفت: مردی از دوستان اميرالمومنين با فضيلت با ايمان، متاسفانه دچار لغزشی شد که بايد حد بر او جاری می‌شد، اميرمومنان پنجه راستش را بريد آن را به دست چپ گرفت، قطرات خون می‌چکيد و می‌رفت، ابن‌الکرا خارجی آشوبگر خواست از اين جريان به نفع حزب خود و عليه علی (ع) استفاده کند با قيافه‌ای ترحم‌آميز جلو رفت و گفت دستش را چه کسی بريد، گفت پنجه‌ام را سيد جانشين پيامبران، پيشوای سفيدرويان قيامت، ذی‌الحق‌ترين مردم نسبت به مومنان، علی‌ابن ابيطالب امام هدايت، پيشتاز بهشت‌های نعمت، مبارز شجاعان، انتقا‌م‌گيرندگان از جهالت‌پيشگان، بخشنده زکات، رهبر راه رشد و کمال، گوينده گفتار راستين و صواب، شجاع مکی و بزرگوار باوفا. ابن‌الکراء گفت وای بر تو دستت را می‌برد و اين‌چنين ثنايش می‌گويی، گفت چرا ثنايش نگويم و حال اينکه دوستی‌اش با گوشت و خونم در آميخته است. به خدا سوگند که نبريد دستم را جز به حقی که خداوند قرار داده است.

رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه رفتار امام علی (ع) با دشمنان خود يادآور شد: اين جوانمردی و محبت نسبت به آدميان پايهٔ حکومت علوی است که حتی با دشمن خويش بنا را بر حقيقت، راستی و دوستی می‌گذارد يا هدايت يابند. چنين مرامی باعث شد که دوستان علی (ع) احساس کنند با همهٔ حقيقت مواجه‌اند. جاذبه شخصيت فوق‌العاده او، همبستگی ايمانی در پيروان را به اوج برادری و مودت رساند.

لاريجانی به نمونه ديگری از عشق به علی (ع) اشاره و تصريح کرد: اين محبت مکتب علوی است که چنين پيروانی را تربيت می‌کند که در تاريخ نمونه‌ای يکتاست و نظير آن را در هيچ مکتبی نمی‌توان يافت. نمونه ديگر اين عشق علوی را در قرون بعد نيز شاهد هستيم يعنی شعله‌های تعلق‌خاطر به امام علی (ع) مربوط به زمان حيات او نبود، ۲۰۰ سال بعد از شهادت ايشان در دوران خلافت متوکل عباسی برای تعليم فرزندانش يکی از علما و بزرگان ادب عرب ابن سکيت را مامور کرد، او در تعليم فرزندان متوکل توفيق يافت. از او پرسيد اين دو فرزند من پيش تو محبوب‌ترند يا حسن و حسين فرزندان علی؟ ابن سکيت از اين جمله برآشفت و خونش به جوش آمد و گفت به خدا قسم قنبر غلام علی (ع) به مراتب از اين دو و از پدرانشان نزد من محبوب‌ترند. متوکل فی‌المجلس دستور داد زبان او را از پشت گردنش درآورند.

رييس قوه مقننه با بيان اينکه انسان کامل بودن علی در فاصله ضربت خوردن با وفات ايشان و در لحظاتی که مواجه با مرگ شده، ظاهر می‌شود، گفت: اولين عکس‌العمل علی (ع) در مواجهه با مرگ چه بود؟ ضربت که به فرق مبارکش وارد شد دو جمله از او شنيده شد؛ يکی اينکه اين مرد را بگيريد و ديگری فزت و رب‌الکعبه. قسم به خدای کعبه که رستگار شدم.

وی با اشاره به لحظات پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع) افزود: ‌ايشان را آوردند و در بستر خواباندند، طبيبی تحصيل‌کرده جندی‌شاپور بود و در کوفه می‌زيست. با وسايل آن زمان کشف کرد که زهر وارد خون حضرت شده است. عرض کرد يا اميرالمومنين اگر وصيتی داريد بفرماييد، شگفتی‌های علی (ع) و معجزه‌های انسانی او در اينجا ظهور می‌کند. امام در اثر نفوذ زهر‌گاه بيهوش می‌شد و‌گاه به هوش می‌آمد و در آن حال وصايايی را به اطرافيان کردند.

وی مدارا با اسير را از ديگر ويژگی‌های امام علی (ع) عنوان و خاطر نشان کرد: او سراغ اسيرش را می‌گيرد و می‌پرسد آيا به اسيرتان غذا و آب داده‌ايد و به او رسيدگی کرده‌ايد. کاسه‌ای شير برای مولا می‌آورند مقداری می‌نوشد و می‌گويد باقی را به اين مرد بدهيد تا بنوشد و گرسنه نماند، رفتارش با دشمن اينگونه بود.

همچنين رييس مجلس در بيانيه‌ای قهرمانی و نايب قهرمانی اميد نوروزی و نواب نصير شلال در رقابت‌های المپيک را تبريک گفت.

در اين بيانيه آمده است: يک بار ديگر عرصه رقابت‌های المپيک شاهد قهرمانی جوانان ايران اسلامی بود و فرزندان دلاور کشورمان، ‌ «اميد نوروزی» با کسب مقام قهرمانی در رشته کشتی فرنگی و «نواب نصير شلال» با کسب نايب قهرمانی در رشته وزنه برداری دل مردم را شاد و مسرور ساختند.

اينجانب از سوی خود و نمايندگان مجلس شورای اسلامی کسب موفقيت‌های درخشان و شکوه‌مند را به اين قهرمانان، خانواده‌های آنان، جامعه ورزشی کشور و ملت سرافراز ايران تبريک می‌گويم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016