چهارشنبه 25 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا: اسرائيل هنوز درباره حمله به ايران تصميم نگرفته است

لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا گفت ايالات متحده معتقد است که اسرائيل در خصوص حمله احتمالی به ايران هنوز تصميم نگرفته است. او همچنین درباره مداخله ایران در سوریه هشدار داد که ایران در حال تشکیل یک نیروی شبه نظامی در این کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا - به گزارش خبرگزاری رويترز، لئون پانه تا که دو هفته پيش به اسرائيل سفر کرده بود در وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، به خبرنگاران گفت: گزينه نظامی بهتر است به عنوان آخرين چاره مد نظر باشد.

وی اضافه کرده است که هنوز زمان برای تحریم ها و فشار های ديپلماتيک بر ايران وجود دارد.

اين در حالی است که مقام های اسرائيلی طی روز های اخير در خصوص احتمال حمله به ايران هشدار داده اند. مايکل اورن، سفير اسرائيل در واشينگتن نيز روز دوشنبه به شبکه تلويزيونی «سی ان ان» گفته بود: پنجره و فرصت زمانی قبل از توسل به اقدام نظامی در حال «کوچک و کوچکتر شدن» است.

به گزارش رويترز، وزير دفاع آمريکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات مقام های اسرائيلی در اين زمينه، گفت:«من باور ندارم که آنها در اين زمان در خصوص اين که آيا به ايران حمله کنند يا نه، تصميمی گرفته باشند.»

لئون پانه تا در ادامه گفت:«از نقطه نظر ديپلماتيک در خصوص اين مساله این که الان ما کجا هستيم، واقعيت اين است ما هنوز فکر می کنيم همچنان فرصت برای مذاکره وجود دارد.»

در همین زمینه، ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت که حمله اسرائیل به ایران نمی تواند برنامه هسته ای این کشور را از بین ببرد، بلکه فقط می تواند آن را به تاخیر بیندازد.

کشورهای غربی و اسرائيل ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ايش در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح های هسته ای است . ايران با رد اين اتهام می گويد ماهيت برنامه هسته ايش صلح آميز و برای توليد انرژی است.

در همين زمينه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، نیز روز دوشنبه بار ديگر تاکيد کرد که زمان و فرصت برای حل مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جی کارني گفته بود :«ما همچنان باور داريم که هنوز زمان و فضا برای ديپلماسی وجود دارد ، اين فرصت نيز برای ايران وجود دارد که از چنين اين فرآيندی استفاده کند.»

طبق اين گزارش، جی کارنی در اشاره ای که ظاهرا به مذاکرات دولت باراک اوباما با دولت بنيامين نتانياهو تعبير شده، گفته است: واشينگتن به «شرکايش» به طور شفاف و صريح تاکيد کرده است که هنوز زمان برای پيگيری مسير ديپلماتيک از طريق رويکرد دو مسيره به همراه تشديد تحريم ها وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اختلاف نظر دولت های آمريکا و اسرائيل بر سر برنامه هسته ای ايران باعث شده است اين دولت ها به طور علنی موضعگيری کنند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه گفته بود «خطر هسته ای شدن ايران بزرگ تر از هر تهديد ديگری برای اسرائيل است»

مقام های اسرائيلی خواهان جلوگيری از دست يابی ايران به «قابليت ساخت» سلاح هسته ای هستند و از سوی ديگر آمريکا همواره تاکيد کرده است که اجازه نخواهد داد ايران به قابليت ساخت سلاح های اتمی دست يابد.

به گزارش بی بی سی لئون پانه‌تا همچنین درباره مداخله ایران در سوریه هشدار داد و گفت ایران در حال تشکیل یک نیروی شبه نظامی در این کشور است.

لئون پانه‌تا درباره تلاش‌های ایران در سوریه، هشدار داد که رشد مداخله ایران در امور این کشور به وخیم تر شدن اوضاع در آنجا منجر خواهد شد.

آقای پانه‌تا در ادامه گفت: "مشخص است که آنها از جهات مختلف مشغول نقش آفرینی بیشتری در سوریه هستند."

او ادامه داد: "نشانه هایی وجود دارد که آنها در حال تشکیل و تلاش برای آموزش یک نیروی شبه نظامی در داخل سوریه هستند که بتواند برای رژیم این کشور بجنگد."

به گفته ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که او نیز در این کنفرانس حضور داشت، بیشتر اعضای این نیروی شبه نظامی که به گفته او جیش الشعبی، ارتش مردمی، نام دارد، از شیعیان و علوی های سوریه هستند.

آقای دمپسی گفت الگوی تشکیل این نیروی شبه نظامی همانند جیش المهدی در عراق است.

آقای دمپسی گفت ارتش سوریه بیشتر از ۱۸ ماه است که درگیر مقابله با مخالفان است و به همین خاطر است که ایران در پی تشکیل نیروی شبه نظامی در این کشور است تا "بخشی از فشار وارد شده به ارتش این کشور را کاهش دهد."

آقای دمپسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور القاعده در سوریه، این گروه را مجموعه ای فرصت طلب دانست که سعی دارد به داخل این کشور نفوذ کند.

به گفته مارتین دمپسی القاعده آن طور که ایران متحد حکومت سوریه است، در کنار مخالفان حکومت بشار اسد قرار ندارد.

لئون پانه‌تا همچنان در بخش دیگری از سخنانش حضور ایران را در سوریه خطرناک عنوان کرد و از این کشور خواست که در این کشور مداخله نکند.

او گفت: "مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند، نه ایران."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016