جمعه 3 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات وین؛ اختلافات اساسی همچنان 'پابرجاست'

تازه ترین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز، جمعه، ۲۴ اوت (سوم شهریور) در وین پایان یافت.

به گزارش رعنا رحیم پور، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی، هرمان ناکارتس، رئیس هیات مذاکره‌کننده با ایران در پایان این مذاکرات به خبرنگاران گفت: "اختلافات اساسی همچنان پابرجاست که مانع رسیدن به توافق شده است."

آقای ناکارتس پیش از آغاز مذاکرات به خبرنگاران گفته بود که این هیات به دنبال "رسیدن به توافقی بر سر رویکردی سازمان‌یافته به منظور مرتفع کردن تمام موضوعاتی است که تاکنون حل‌نشده مانده‌اند."

او که معاون دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اضافه کرده بود که در این نشست درباره موضع ایران در قبال درخواست آژانس برای دسترسی به سایت پارچین هم گفت‌وگو خواهد شد.

آقای ناکارتس گفته است که قرار است او جزئیات مذاکرات را به یوکیانو آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتقل کند و سپس گزارش نهایی آژانس منتشر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فراهم شدن امکان دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت پارچین در تهران از محورهای اصلی مذاکرات امروز اعلام شد.

خبرنگار بی بی سی می گوید که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان مذاکرات گفت که برنامه ای برای مذاکره بعدی در نظر گرفته نشده است. با این حال آقای سلطانیه ضمن مثبت برشمردن فضای کلی این مذاکرات گفت که "پیشرفتهایی حاصل شده است."

آقای سلطانیه نیز گفته است که اختلافات اصلی همچنان باقی مانده است.

او پیش از آغاز مذاکرات گفته بود: "این واقعیت که ما مذاکرات با آژانس را ادامه می‌دهیم نشان می‌دهد که مصمم هستیم به نتیجه‌ای مثبت برسیم."

دور پیشین مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۹ خرداد ماه در وین برگزار شد.

همزمان با برگزاری نشست امروز مذاکره‌کنندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نخست وزیر اسرائیل گفته است که ایران "به سرعت در حال پیشرفت برای دست یافتن به تسلیحات هسته‌ای" است.

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که ایران در یکی از تاسیسات زیرزمینی خود سانتریفوژهای بیشتری نصب کرده است.

با این حال، گزارش شده که ایران هنوز استفاده از این سانتریفیوژها را برای غنی‌سازی اورانیوم آغاز نکرده است.


دسترسی به پارچین

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را با اهدافی نظامی دنبال می‌کند.

ایران همواره چنین اتهاماتی را رد کرده است.

ولی فعالیت‌هایی که گفته می‌شود آثار آنها در تصاویر ماهواره‌ای مربوط به تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران ثبت شده‌اند، زمینه‌ساز ابراز نگرانی منتقدان برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

ظن آن می‌رود که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده باشد.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه امسال اعلام کرد که این آژانس گزارش‌ها و تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.

دیپلمات‌های غربی نیز دو روز پیش به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد پاکسازی منطقه نظامی پارچین در ایران، مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

ایران با رد ادعاهای مربوط به انجام آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در سایت پارچین اعلام کرده است که بازدید از این منطقه در چارچوب توافق‌های دوجانبه با آژانس نیست و این کشور تحت شرایطی خاص می‌تواند به بازرسان اجازه بازدید از پارچین بدهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016