یکشنبه 5 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هراس حکومت اسلامی از اعتراضات مردمی هم زمان با اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران! بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

هنوز روشن نیست که هفته آینده سران و نمایندگان کدام حکومت ها در شانزدهمين اجلاس سران کشورهای عضو «جنبش عدم تعهد» در تهران شرکت خواهند کرد؛ پایتخت چهره امنیتی به خود گرفته است. زیرا سران و مقامات حکومت اسلامی، هراس دارند که هم زمان با این اجلاس، اعتراضات خودجوش مردمی راه بیافتد از این رو، نیروهای انتظامی و امنیتی خود در پایتخت را به حال آماده باش درآورده اند.

اجلاس عدم تعهدها در تهران، هم زمان با تورم و گرانی و بی کاری فزاینده و کمرشکن در ایران و هم چنین هم زمان با بیست و چهارمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی برگزار می شود بنابراین، دور از انتظار نیست که جوانان، مردم معترض و آزاده، فعالین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، از جمله خانواده های زندانیان سیاسی و جان باخته گان دهه شصت و قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان 67، به خیابان ها بریزند و دست به اعتراض و تظاهرات بزنند.

حکومت اسلامی، حتی پایتخت 12 میلیونی کشور را به مدت پنج روز به حالت تعطیل درآورده است. سئوال این است که چه لزومی دارد تهران به مدت پنج تعطیل گردد و به گفته کارشناسان زیان های اقتصادی کلانی نیز به کشور وارد سازد؟!

حکومت اسلامی، هم زمان با ورود سران حکومت های غیرمتعهدها به تهران، به نوعی حالت فوق العاده نظامی - امنیتی در تهران بر قرار کرده است.

بنا به گزارشات خبرگزاری های داخلی و بین المللی، علاوه بر برپایی ایستگاه های بازرسی متعدد در نقاط مختلف شهر و میدان‌‌ ها، از جمله ساکنان محله «ولنجک» به تخلیه محل «تشویق» شده ‌اند. فرمانده نیروی انتظامی حکومت اسلامی، ادعا کرده خرابکارانی که قصد برهم زدن نظم اجلاس غیرمتعهدها را داشتند، دستگیر شدند.

ایرنا، شنبه 4 شهریور ماه 1391 برابر با 25 اوت 2012، نوشت: «رزمایش عملیات اجرایی تامین نظم و امنیت اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز شد.»

این رزمایش صبح روز شنبه با حضور سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، علی عبدالهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور و فرماندهان و روسای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با هدف آمادگی نیروهای انتظامی جهت استقبال از سران و میهمانان دعوت شده به اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت: راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تمام امكانات برای حفظ امنیت و برگزاری هرچه بهتر اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد آماده است.

سردار حسین رحیمی، افزود: «امروز نیروهای راهنمایی و رانندگی با تمام امكانات در این رزمایش اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.»

سردار احمدی مقدم، در پایان رزمایش «عملیات اجرای طرح نظم و امنیت اجلاس سران غیرمتعهد‌ها» گفته است: «روزهای سه‌ شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه مهم‌ ترین روزهای اجلاس غیرمتعهدهاست و ناجا با اقتدار در صحنه حضور خواهد داشت و با اقتدار کامل امنیت اجلاس را تامین خواهد کرد‌. »

احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نیروی انتظامی حکومت اسلامی نیز که در این رزمایش حضور داشته، از به كارگيری ۱۱۰ هزار پلیس و ۸۵۰ تيم امنيتی انتظامی برای پوشش حفاظتی شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران خبر داده است.

احمدرضا رادان، گفته است برای این منظور در تهران چهار حلقه امنيتی و ۳۶۰ ايستگاه ایست بازرسی در نظر گرفته شده است. به گفته او، علاوه بر این موارد ۲۹۰۰ خودرو و ۲۵۰۰ موتور، ماموريت تامين نظم و امنيت اجلاس را بر عهده دارند.

در همین زمینه و به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، ساکنان منطقه ولنجک واقع در دامنه کوه‌ های شمال تهران که به محل برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها نزدیک هستند گفته ‌اند که مقامات آنان را تشویق کرده ‌اند که محل را تخلیه کنند.

بنا به این گزارش، شامگاه جمعه ۳ شهریور نیز چهره شهر تهران شبیه به یک منطقه امنیتی شده و نیروهای انتظامی در میدان ‌های اصلی شهر اتوموبیل‌ ها را متوقف و داخل آن‌ ها را بازرسی کرده‌ اند.

حکومت اسلامی، برای این که فقر تحمیلی خود بر جامعه را پرده پوشی کند طرح جمع آوری کودکان خیابانی و متکدیان، کارتن‌ خواب ‌ها و بی‌ خانمان‌ ها را به مرحله اجرا درآورده است.

در این راستا سخن گوی شهرداری تهران، از تدوین طرح ویژه ‌ای برای «جمع ‌آوری متکدیان» به منظور آماده‌ سازی فضای پایتخت برای برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد خبر داد.

سید محمدهادی ایازی، با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی با معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور، اظهار کرد: بر اساس نتایج این جلسه مقرر شده که کمیته مشترکی برای پاک سازی چهره شهر از آسیب ‌های اجتماعی متکدیان و بی ‌خانمان‌ ها تشکیل شود که در این کمیته شهرداری تهران نیز در کنار دیگر دستگاه ‌های مسئول حضور دارد.

او، خاطر نشان کرد: در این کمیته طرح ویژه ‌ای به منظور پیگیری جدی ‌تر مساله متکدیان، کارتن‌ خواب ‌ها و بی‌ خانمان‌ ها و جمع ‌آوری آن ها از سطح شهر تا هنگام فرا رسیدن ایام برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در شهریور ماه، تدوین و به اجرا گذاشته خواهد شد و البته متکدیان تنها چیزی نیست که دولت سعی کرده از چشمان میهمانان دور کند و ترافیک تهران نیز جزء چیزهایی است که حتی با پنج روز تعطیل کردن تهران که حتی شامل نمایندگان مجلس نیز شده است، راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است که محدودیت های خاص ترافیکی در چند روز برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران برقرار است.
حکومت اسلامی، هم چنین برای برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران، بودجه کلانی اختصاص داده است. ولخرجی های حکومت اسلامی، تنها به تزئین فرودگاه مهرآباد و خیابان ها و محل اجلاس و زیست مهمانانش محدود نمی شود، بلکه بسیاری از رسانه های حکومتی، از خرج های میلیاردی برای خرید خودروهای مرسدس بنز اس-600 گارد برای حمل و نقل مهمانان اجلاس، این مهمانی بزرگ دیپلماتیک خبر داده اند.

رسانه های داخلی ایران عنوان کردند به منظور تامین امنیت شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در ایران،200 مرسدس بنز s600 گارد در اختیار ناوگان حمل و نقل آن قرار گرفته است.

به گزارش «مجله ماشین»، به نقل از یک منبع آگاه: با توجه به این که، حفظ جان سران سیاسی کشورهای مختلف، از جمله مهم ترین دل مشغولی های مسئولین حفاظتی است، ساخت و تولید خودروهای خاص، که قابلیت مقاومت در برابر انواع حملات و خطرات احتمالی را داشته باشند، به عنوان بخشی غیرقابل انکار در این پروسه، همواره مورد توجه بوده است.

مرسدس بنز s600 گارد بالاترین استانداردهای ایمنی را در برابر انواع سلاح های نظامی، نارنجک های دستی، و بمب تامین می کند، است.

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که اسمش بارها در دادگاه اختلاس سه میلیارد دلاری از بانک ها رفته، گفته است: «حضور 120 کشور در اجلاس تهران ثابت خواهد کرد که ایران بر خلاف خواست آمریکا منزوی نیست و غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم عنوان کرد برگزاری این اجلاس در تهران نشان می دهد كه ما به تحريم ها بی ‌اعتنايی كرده و تحريم ها بر اوضاع كشور اثری نداشته است.» بنابراین، تهدید جان سران غیرمتعهدها را تهدید نیم کند، بلکه حکومت اسلامی با این تبلیغات و ولخرجی های کلان می خواهد به رقبای خودش نشان دهد که حکومت اسلامی در انزوا نیست.

اگر حکومت اسلامی، بخشی از این ولخرجی های خود را به زلزله زدگان آذربایجان اختصاص می داد الان ده هزار نفری که در چادرها بدون کم ترین امکانات زندگی فلاکت باری دارند باید رد خانه های پیش ساخته زندگی می کردند!

اما قرار نیست حکومت اسلامی درآمدهای کشور را برای رفاه مردم هزینه کند. قرار است مبالغ کلانی به میلیتاریسم اختصاص دهد؛ جیب های خود اطرافیانش را پر کنند؛ دزدی و رشوه خواری کنند؛ اگر در ته صندوق دولت چیزی ماند به مسایل دیگری چون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و جاده سازی و غیره که همواره با کمبود بودجه مواجهند اختصاص دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سران کشورهای مهم منطقه مانند عربستان که دو هفته پیش احمدی نژاد به این کشور سفر کرده و ترکیه که مهم ترین متحد ایران بود اما اخیرا در رابطه با تحولات سوریه میان شان شکرآب شده است، در اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت نخواهند کرد.

اعلام شده است که پادشاه عربستان سعودی دعوت حکومت اسلامی را برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها، رد کرده است. احمدی ‌نژاد در سفر اخیر خود به مکه، پادشاه عربستان را رسما برای حضور در اجلاس غیرمتعهد‌ها به ایران دعوت کرد، اما این کشور حتی وزیر خارجه‌ خود را نیز به این اجلاس نمی فرستد.

عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه نیز گفته در اجلاس تهران حضور نخواهد یافت. به گزارش سایت تابناک، روزنامه «تودی زمان»، چاپ ترکیه خبر داده که با وجود دعوت رسمی حکومت تهران از رییس جمهور این کشور برای شرکت در اجلاس غیرمتعهد‌ها، ترکیه نه در سطح رییس ‌جمهور و نه در سطح وزیر در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

روزنامه تودی زمان، دلیل این امر را سرد شدن روابط حکومت ترکیه و حکومت اسلامی ایران بر سر موضوع سوریه اعلام کرده است.

نخستین تلاش برای ایجاد نزدیکی و همکاری میان کشورهایی که بعد‌ها به غیرمتعد‌ها معروف شدند، در سال ۱۹۵۵ در کنفرانس «باندونگ» در اندونزی انجام شد. جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و سوکارنو، روسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس، ایده شکیل چنین سازمانی را مطرح کردند.

در ۱۹۶۱ نخستین اجلاس سران عدم تعهدها با حضور مارشال «تیتو»، رهبر یوگسلاوی، «قوام نکرومه» رهبر غنا، «جمال عبدالناصر» رییس جمهور مصر، «جواهر لعل نهرو» نخست وزیر هند و «احمد سوکارنو» رهبر استقلال اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

با توجه به همین سابقه، اگر تشکیل این جنبش در آغاز، جنبه های مثبت داشت و در مقابل کشورهای قدرت مند شکل گرفته بود اکنون بخش اعظم حکومت های عضو این جنبش، از دیکتاتورترین و مرتجع ترین حکومت های جهان به شمار می آیند. بنابراین، هیچ جنبه مترقی در افکار و سیاست های سران این جنبش، دیده نمی شود.

اساس اهمیت مهم اجلاس این جنبش برای حکومت اسلامی، تبلیغات علیه رقبای منطقه ای و جهانی اش است. بنابراین، هیچ کس انتظار ندارد که این جنبش و سیاست هایش برای جامعه بشری راه گشا باشد.

در چنین شرایطی و با توجه به این که توجه رسانه های داخلی و بین المللی، به وقایع تهران جلب شده است اگر جوانان پرشور بی کار و مبارز، دانش آموزان و دانش جویان، فعالین جنبش های اجتماعی، خانواده های زندانیان سیاسی و داغ دیدگان کشتار های دهه شصت به ویژه قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، حتی اگر کوتاه و موضعی هم باشد در ساعت های به خیابان ها بریزند و از جمله خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و لغو شکجه و اعدام و سنگسار شوند بلافاصله اخبار و گزارشات آن در سطح وسیعی در داخل ایران و جهان انعکاس خواهد یافت و رسوایی بزرگی برای حکومت اسلامی به بار خواهد آورد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016