یکشنبه 5 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات جديد نامه وزراي سابق به رهبر ایران از قول متکی

به گزارش روزنامه ابتکار در حالي که در دو هفته گذشته اخباري مبني بر نامه نگاري برخي از وزراي سابق دولت احمدي نژاد به رهبر معظم انقلاب منتشر شده بود و برخي گمانه زني‌ها در اين ارتباط را سبب شده بود، روز گذشته منوچهر متکي، که گفته مي‌شود يکي از امضا کنندگان اين نامه است جزئيات جديدي از اين نامه را بازگو کرد.

چندي پيش که خبر ارسال نامه اي از سوي وزراي سابق دولت به رهبر معظم انقلاب منتشر روزنامه دولتي ايران با مطرح کردن اين موضوع، آن را مربوط به جاه طلبي و شايد کينه ورزي وزراي سابق دانست!

روزنامه ايران در شماره روز دوشنبه 23 مرداد در مطلبي با تيتر «نامه پراکني از جام زهر تا تقلاي وزراي معزول» نوشت: منوچهر متکي و مصطفي پورمحمدي دو وزير سابق محمود احمدي نژاد با ارسال نامه اي به يکي از مقامات عالي رتبه نظام پيشنهاد داده اند با توجه به وضعيت حساس و بحراني کشور ستادي متشکل از رؤساي قواي سه‌گانه و برخي از عقلاي ديگر تشکيل و مديريت مسائل اجرايي را طي يک سال آينده بر عهده گيرد.

ارگان رسانه اي دولت در گزارش خود همچنين پاي چهره‌هاي سرشناس نظام را در ايجاد اينگونه نامه نگاري‌ها به ميان کشيده و مدعي شده است هدف از اين نامه نگاري‌ها اعمال فشار در راستاي به کرسي نشاندن يک خواسته غير‌قانوني است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توضيحات متکي

روز گذشته منوچهر متکي در اين باره توضيحاتي ارائه کرد. وزير سابق امورخارجه گفت: در هيچ جايي از نامه ارسالي به رهبر انقلاب از رئيس جمهور و يا خلع يد وي سخني به ميان نيامده و تفسيرهايي مانند ستاد فرا قوه‌اي که از سر بي‌اطلاعي بيان شده است واقعيت ندارد. به گزارش فارس، منوچهر متکي در جمع ائمه جماعت و روحانيون شهرري، در پاسخ به سوالي پيرامون نامه جمعي از وزراء و اعضاي سابق هيات دولت به رهبر معظم انقلاب،گفت: طي يکسال و نيم گذشته جمعي از اعضاي سابق دولت‌هاي نهم و دهم با برپايي جلساتي به بررسي مسائل مختلف و کلان کشور مي‌پردازند.

وي ادامه داد: اين جلسات هيچگونه نماد سياسي نداشته و حتي در کوران انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي پيرامون نامزدهاي جريان‌هاي مختلف سياسي موضع‌گيري نداشته است.متکي با بيان اينکه در اين جلسات مباحث کلان اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مورد گفت‌و‌گو قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: همچنين مسائل حوزه اقتصادي، تحليل و ريشه‌يابي برخي جريانات از جمله تورم، نوسانات نرخ ارز، انرژي، نظام پولي و بانکي و فضاي کسب‌ و کار و تعاملات بين‌المللي در چارچوب بيانات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري مورد بررسي کارشناسانه قرار مي‌گيرد.

عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: حاصل جلسات فوق براساس يک تصميم جمعي تحت عنوان يک نامه توسط تيمي 5 نفره از وزراي سابق به همراه راهکارهاي پيشنهادي نگارش و تدوين شد و با امضاي حدود 15 نفر از اعضاي اين جلسه براي مقام معظم رهبري ارسال شد.اين عضو کابينه دولت‌هاي نهم و دهم، تصريح کرد: در هيچ جاي نامه از رئيس جمهور و يا خلع يد وي سخني به ميان نيامده و ادعاها يا تفسيرهاي گوناگون مانند ستاد فرا قوه‌اي، عمدتا برآمده از بي‌اطلاعي اظهار نظرکنندگان است.

متکي با بيان اينکه مطابق منويات مقام معظم رهبري، حمايت از ارکان نظام و دولت تکليفي شرعي است، گفت: اعتقاد جدي جمع اين است که همگان از جمله نمايندگان محترم مجلس و قوه قضاييه به همراه دلسوزان نظام بايد در کنار و همراه دولت براي عبور از شرايطي که دشمن در صدد القاء اهداف خود است، همه ظرفيت‌هاي خويش را به کار گيرند.

متکي در حاشيه اين جلسه نيز با مزاح و کنايه اظهار داشت: گاهي وجود مدعيان دوستي مانند افراد انگشت‌شماري در روزنامه ايران، انسان را از داشتن دشمن بي‌نياز مي‌کند.چندي پيش نيز محسن رضايي درباره اين نامه توضيحاتي ارائه کرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته بود: آقايان در نامه‌اي تاکيد کرده بودند که ستاد فراقوه‌اي تشکيل شود و اين ستاد اختيارات زيادي را داشته باشد حتي رئيس جمهور مي‌تواند همچنان مسئوليت اين ستاد پيشنهادي را بر عهده بگيرد.

به گزارش مهر، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام که در چهارمين نشست رسانه و چشم انداز سخن مي‌گفت،در پاسخ به اين سوالي در باره موضوع نامه وزيران سابق به رهبري مبني بر تشکيل ستاد فراقوه‌اي و علت نوشتن اين نامه گفت: آقايان در نامه‌اي تاکيد کرده بودند که ستاد فراقوه‌اي تشکيل شود و اين ستاد اختيارات زيادي را داشته باشد.

البته رسانه‌ها و طرفداران دولت در اين زمينه بزرگنمايي کردند و گفتند که رئيس جمهور ديگر جايگاهي ندارد بلکه اصلا در اين نامه به اين موضوع اشاره‌اي نشده بود و حتي رئيس جمهور مي‌تواند همچنان مسئوليت اين ستاد پيشنهادي را بر عهده بگيرد. نامه فقط در اين حد بود و چيز ديگري در آن اشاره نشده بود.

واكنش پيشين متكي

منوچهر متکي روز گذشته در حالي پيرامون اين نامه به صراحت سخن گفت که دوازده روز پيش پاسخ مبهمي سئوالي در اين باره داد.وزير سابق امورخارجه که به منظور تحليل تحولات منطقه در نشست ضيافت انديشه که به همت نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها برگزار مي‌شد در شهر مشهد حضور پيدا کرده بود در خصوص اين موضوع گفته بود: مطالب منتشرشده در روزنامه ايران درباره وزراي سابق دولت مصداق اين سخن است که خسن و خسين هر سه دختران معاويه هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016