پنجشنبه 13 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لوموند: گسترش بازداشت ها در ایران نشانه جنگ پشت پرده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

جرس: روزنامه لوموند در شماره روز دوم اکتبر 2012 خود در گزارشی به موضوع بازداشت های اخیر در ایران و ارتباط آن با انتخابات آینده ریاست جمهوری پرداخت.

این روزنامه از این بازداشت ها به عنوان "جنگ پشت پرده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2013" یاد کرده است.

متن گزارش لوموند که توسط مسعود نورمحمدی ترجمه شده، به شرح زیر است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز های اخیر بازداشت های سیاسی در ایران افزایش یافته است، اما این بار در غیاب اصلاح طلبان، این بازداشت ها شامل حلقه محافظه کاران حاضر در قدرت سیاسی این کشور شده است. شنبه 22 سپتامبر، فائزه هاشمی رفسنجانی دختر رئیس جمهور اسبق ایران، در منزل خود دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی، پدر فائزه تا به امروز نقش بسیار مهمی در حیات سیاسی ایران بر عهده داشته است. فائزه که به جنبش اعتراضی مردم ایران در ژوئن 2009 بسیار نزدیک بوده است به 6 ماه زندان محکوم شد ولی تا کنون حکم وی به اجرا گذاشته نشده بود.

روز 24 سپتامبر، مهدی هاشمی، برادر فائزه نیز تنها یک روز پس از ورود خود به ایران دستگیر شد. وی که در سه سال گذشته در لندن زندگی کرده است به تحریک مردم ایران در اعتراضات خیابانی پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد به ریاست جمهوری متهم شده است.

به عقیده منتقدان ایرانی، مشارکت فرزندان هاشمی رفسنجانی در جنبش سبز و اعتراضات خیابانی پس از انتخابات سال 2009 دلیل واقعی این دستگیری ها نیست، بلکه این اتفاقات یک "پیغام واضح" خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، سیاست پیشه پیر سیاست ایران است. هاشمی که از 1989 تا 1997 رئیس جمهور ایران بوده است پس از شکست در مقابل محمود احمدی نژاد در سال 2005 جاه طلبی های خود را کنار گذاشته بود.

پس از سرکوب مردم در سال 2009 رژیم وجهه عمومی خود را به طور کامل از دست داد اما با وجود فاصله گرفتن هاشمی از رژیم، وی همچنان به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی ماند.

هاشمی در هفته های اخیر مجددا به صحنه سیاسی ایران بازگشته است، سخنان او بیش از پیش در مطبوعات ایران منتشر می شود. وی در جریان برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد نیز در کنار آیت الله خامنه ای، رهبر ایران حضور داشت.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2013، حضور هاشمی موجب نگرانی و ترس برخی از گروه های سیاسی ایران شده است، چرا که هاشمی رفسنجانی فردی است که زمینه های بازسازی ایران را پس از فوت آیت الله خمینی و جنگ هشت ساله با عراق فراهم کرده است. در حال حاضر با اعمال تحریم های بسیار شدید اقتصادی، ایرانی ها شاهد سقوط شدید ارزش ریال و ورشکستگی اقتصاد خود هستند. در این وضعیت، هاشمی و یا یکی از نزدیکان وی می توانند باعث خروج ایران از بحران شوند، اما با دستگیری فرزندان هاشمی رفسنجانی، به وی هشدار داده می شود که باید فاصله خود از راس هرم قدرت در ایران حفظ کند.

قربانی دیگر این تسویه حساب ها محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور تندرو ایران است که دومین دوره ریاست جمهوری اش در سال 2013 به پایان خواهد رسید و نمی تواند بار دیگر در این انتخابات شرکت کند. احمدی نژاد تمایل خود را از اینکه اسفندیار رحیم مشایی، دست راست وی، به عنوان رئیس جمهور آینده ایران انتخاب شود، پنهان نمی کند. مردی که به دلیل عقاید خاص خود در مورد مذهب شیعه در نزد روحانیون و به ویژه رهبر ایران منفور است.

در حالی که احمدی نژاد برای آخرین بار در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد از بازداشت علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه ای خود و رئیس خبرگزاری دولتی ایرنا در روز چهارشنبه 26 سپتامبر مطلع شد.

جوانفکر در ژانویه 2012 به دلیل توهین به رهبری به شش ماه حبس محکوم شده بود. این بازداشت نیز پیغام کاملا روشنی داشت: احمدی نژاد نباید به جایگزینی فردی نزدیک به خود برای ریاست جمهوری 2013 فکر کند.

از سوی دیگر توقیف روزنامه شرق نیز اولین نشانه مشهود جنگ زیرزمینی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 است. موفقیت تیم احمدی نژاد در این انتخابات بسیار محتمل است البته با علم به این موضوع که اصلاح طلبان از بازی خارج شده اند و دو رهبر اصلی آنها یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حصر خانگی به سر می برند.

برنارد هورکاد متخصص در امور ایران معتقد است: "رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 در میان عده کمی از گروه های سیاسی نزدیک به قدرت وجود دارد که این عده نیز با تایید رهبر ایران قادر به فعالیت خواهند بود. این رفتار برای حذف گزینه های احتمالی تا زمان برگزاری انتخابات، ادامه خواهد یافت."

اقتدار رهبر ایران پس از اعتراضات سال 2009 به شدت ضعیف شده است.

در طی هفته گذشته محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به شدت به فساد و ضعف مدیریت دولت احمدی نژاد اعتراض کرده است. غلامعلی حداد عادل، پدر زن مجتبی خامنه ای نیز تمایل خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را پنهان نمی کند. سعید جلیلی نماینده ویژه رهبر ایران در مذاکرات هسته ای نیز یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود.

در حال حاضر هر یک از کاندیداهای احتمالی به تخریب سایرین مشغول شده است تا شاید بتواند در لحظات آخر، در میان گزینه های مورد نظر رهبری برای انتخابات حضور داشته باشد. با این وجود نتیجه این انتخابات، تحت تاثیر نتایج مذاکرات هسته ای و جنگ سوریه نیز خواهد بود. جنگی که میان ایران از یک سو و قطر، عربستان سعودی و ترکیه از سوی دیگر، در حال ادامه یافتن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016