دوشنبه 17 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: باندبازان، نخبگان را خانه‌نشين کردند

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها، نخبگان و سرمايه‌های کشور اعم از دانشگاهی و غيردانشگاهی را سرمايه‌های اساسی و اصلی پيشرفت و توسعه کشور خواند و با ابراز تأسف از افراطی‌گری و مديريت برخی افراد تندرو و ناکارآمد در کشور گفت: پس از پيروزی انقلاب به تدريج بنيان‌های خوبی به لحاظ انسانی و مادی در کشور شکل گرفت و در عين کمبود سرمايه و امکانات، توليد و اقتصاد احيا و خودکفايی قابل قبولی محقق شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس سياسی «انتخاب» ؛ آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، نخبگان و فرهيختگان دانشگاهی در کنار دو قشر مديران و روحانيت اصيل را هدف کيد و دشمنی مغرضان و قدرت‌طلبان منحرف خواند و تصريح کرد: اگرچه افراطيون و باندبازان نتوانستند دلسوزان کشور اعم از مديران کارآمد و علمای دلسوز و نيز دانشگاهيان فرهيخته را نابود کنند، اما آنان را متفرق و خانه‌نشين کردند و وضع کنونی جامعه، تا حدود زيادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است.
عضو مجلس خبرگان رهبری جرأت و شهامت پذيرش اشتباه و اصلاح ناکارآمدی‌ها را قدم اول اصلاح امور و برگشت به مسير درست خواند و گفت: در کنار بيان افتخارات بزرگ نظام اسلامی، بايد برخی کوتاهی‌ها هم به مردم گفته شود و از آنان مدد بجوييم تا با اتحاد و همدلی و حضور فعال همه دلسوزن و وفاداران به انقلاب و نظام اسلامی، مشارکت ملی را افزايش دهند.
ايشان افزود: تنها با حضور و مشارکت فعال همه اقشار مردم است که توطئه‌های داخلی و خارجی خنثی و راه پيشرفت و توسعه کشور هموار خواهد شد.
هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسش گروه‌ها، افراد و اقشار گوناگون کشور در ديدارهای متعدد در مورد انتخابات رياست جمهوری، به وجود و حضور افراد پرانرژی، توانمند، خوش‌فکر و کارآمد برای اداره کشور در ميان نيروهای موجود و دلسوز کشور اشاره و تصريح کرد: مهمتر از تعيين شخصی لايق برای مديريت اجرايی کشور، اصلاح روندهای مديريتی و تضمين مسير صحيح انتخاب و مشارکت و حضور فعال مردم در تعيين سرنوشت خود ضروری است و در اين راه من نيز در حد توان از هيچ کمکی دريغ نخواهم داشت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام «وحدت ملی» را نه به معنای ادغام نيروها و سهم‌خواهی‌های گروهی، بلکه به عنوان فراهم کردن زمينه حضور همه وفاداران به انقلاب و قانون اساسی خواند و گفت: اگر زمينه مشارکت فعال و عادلانه و برابر همه سلايق فراهم شود، آنچه با انتخاب قانونی و آزاد مردم به دست می‌آيد، مورد پذيرش و حمايت همه خواهد بود و پس از آن ناکارآمدی‌ها کاهش و روند پيشرفت و توسعه هموار خواهد گرديد.
آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به وجود استعدادها و امکانات خدادادی و فراوان کشور اعم از مادی، انسانی، فرهنگی و جغرافيايی اشاره کرد و با اشاره به متوقف شدن قانون هدفمندی يارانه‌ها، ناتوانی در اجرای صحيح اين قانون را علت اين امر خواند و گفت: اگر هدفمندی يارانه‌ها مطابق قانون و درست اجرا می‌شد می‌توانست در کنار سياست خارجی فعال و براساس همکاری متقابل بين‌المللی زمينه‌های رشد و شکوفايی اقتصادی و توليدی کشور را به خوبی فراهم و خطرات خارجی نيز مرتفع کند.
در ابتدای اين ديدار دکتر علی‌محمد حاضری دبير کل انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها نتيجه و حاصل مباحث کارشناسانه اين تشکل را به قرار زير بيان کرد:
- نگرانی از وضعيت کشور و فشارهای طاقت‌فرسا بر مردم
- لزوم شفاف‌سازی مواضع نخبگان و شخصيت‌ها و اطرافيانشان
- بخشی از ناکارآمدی‌ها حاصل بی‌توجهی به واقعيات جهانی و دستاوردهای علمی بشريت است.
- ضرورت اصلاح روندها و رويکردها برای پيشگيری از خسارات بيشتر و جبران‌ناپذير.
- اصلاح روندها و رويکردها به اصلاح باورها و اعتماد ملی نياز دارد.
همچنين دکتر رهامی استاد حقوق دانشگاه تهران و دکتر سيدمحمد حسينی استاد دانشگاه شهيد بهشتی به تشريح ديدگاه‌های خود پيرامون اوضاع اجتماعی، سياسی و فرهنگی جامعه پرداخته و با تأکيد بر لزوم پيشگيری از فروپاشی اجتماعی و فرهنگی کشور حضور فعال دلسوزان و سلايق گوناگون جامعه در انتخابات آينده را يکی از راههای خروج کشور از وضع کنونی و افزايش مشارکت مردم عنوان کردند.
دکتر حسينی همچنين بر تبديل نقش فردی علما و روحانيون به نقش و همکاری جمعی همانند دوران انقلاب اسلامی برای اصلاح امور تأکيد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016