سه شنبه 18 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: به لحاظ بودجه تحت فشاريم

ايسنا ـ رييس‌جمهور با اعلام اينکه به لحاظ بودجه تحت فشاريم، از صفر شدن يا کاهش ۲۵ درصدی بودجه تعدادی از موسسات و دستگاه‌ها تامين می‌شوند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در نشست دوره ششم مجلس دانش‌آموزی، اظهار کرد: از کودکی از ما می‌پرسيدند که می‌خواهيد چکاره شويد؟ از نظر من مهمتر از اين سوال اين است که ما می‌خواهيم چکارکنيم؟ وکيل، کارگر، وزير و غيره قالب زندگی هستند، نه محتوای زندگی.

وی با تاکيد بر اينکه سوال اساسی در برابر انسان اين است که چکار می‌خواهيد بکنيد؟ افزود: ما نمی‌دانيم که چه زمانی خلق شديم، درعالم زر همه بودند و اغلب کسی چيزی به ياد ندارد، زيرا در آن عالم اختياری نداشتيم. در اين دنيا هم اختياری نداريم. خداوند ما را برای يک زندگی جاودان خلق کرده است. تنها فرصتی که قدرت انتخاب داريم، اين دنيا است. بالاترين هديه خداوند پس از خلق انسان، عمر اين دنيا است. همه اتفاقات برای انسان در فاصله عمر اين دنيا روی می‌دهد. بنابراين قالب‌ها را کنار بگذاريد، زيرا قالب‌ها نشان دهنده زندگی حقيقی انسان نيستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور با طرح اين سوال که قدر و منزلت انسان تا کجا بالا می‌رود؟ و سقف پرواز انسان در عالم هستی کجاست؟ خاطرنشان کرد: سقف پرواز انسان بی‌نهايت است. خداوند ما را خلق کرده و استعداد خدايی زندگی کردن را در اين دنيا به ما داده است. خدايی نه به معنای امپراطوری و قلدری، بلکه به اين معنا که تجلی خداوند در زمين باشيم.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که انسان می‌تواند تجلی علم، رفعت و عزت خدا باشد، گفت: هيچ سقفی برای پرواز انسان وجود ندارد، زيرا سير کمال انسان انتها ندارد. تک تک انسان‌ها مهم هستند و می‌توانند زندگی زيبا داشته باشند.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: چقدر بد است که سعادت را به برخورداری مادی تفسير کنيم. شايد برخورداری مادی ابزار و وسيله باشد، اما سعادت هرگز معادل برخورداری نيست. چرا آنکس که بيشتر مصرف می‌کند مورد احترام است، آنکس که مدرن آدم می‌کشد، در دنيا جلوی پايش بلند می‌شوند آيا اين سعادت است که همه چيز در هم شده و معلوم نيست زنان و مردان چکاره‌اند؟ آيا اين سعادت است که هيچ‌کس امنيت و آرامش ندارد؟ اينها سعادت نيست و کسانی که اين راه را رفته‌اند اشتباه است.

وی افزود: همه دوست دارند سعادتمند شوند و جاودانه بمانند، اما خيال می‌کنند با برخورداری مادی و سر و صدا جاودانه می‌مانند. حرف من اين نيست که جامعه انسانی نبايد در بالاترين سطح رفاه زندگی کند، اما اينها نشانه زندگی جاودانه نيست و اتفاقات بيرونی تابع درونيات انسان است.

احمدی‌نژادبا بيان اين‌که قالب زندگی مهم نبوده، بلکه محتوا حائز اهميت است، به زندگی ابن‌سينا اشاره کرد و گفت: ابن‌سينا در چه شرايطی زندگی می‌کرد؟ ابن سينا در يک دوره تلاطم زندگی کرد و به موفقيت‌های بسيار رسيد. کتاب قانون وی اکنون يک مطب پزشکی است.

رئيس‌جمهور بيان کرد: بايد خودمان را در بالاترين قله‌های ممکن باور کنيم و در آن زمان، شرايط مالی مورد نياز نيز فراهم می‌شود، زيرا شرايط مالی تابع باور انسان‌ها است. اگر شما تصميم بگيريد در علم و دانش در دنيا رتبه نخست را کسب کنيد بدانيد که شرايط آن فراهم می‌شود. اکنون از نظر سرعت رشد علمی در دنيا اول هستيم، چرا اين اتفاق افتاد؟ زيرا انديشمندان ما خود را درسطح دنيا باور کردند، فردی که آرمان‌های بزرگ را انتخاب می‌کند اموری را که مردم عادی مانع می‌دانند، به حساب نمی‌آورد.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با طرح اين سوال که شان و جايگاه شايسته ملت ايران کجاست؟ خاطرنشان کرد: همه ملت بايد خودشان را در قله‌ها باور کنند، ما می‌خواهيم به قله‌ها برسيم، بنابراين بايد الگويی داشته باشيم، خداوند الگو را معرفی کرده و به ما می‌گويد قله کمال شما حقيقتی به نام انسان کامل است و انسان کامل بايد در جامعه انسان کامل زندگی کند.

احمدی‌نژاد گفت: جمهوری اسلامی به اين دليل برپا شده که هم انسان‌ها و هم ملت‌ها به سمت قله کمال حرکت کنند، بنابراين بايد دست به دست هم دهيم و خود را در بالاترين سطح باور داشته باشيم.

رئيس‌جمهور راه رسيدن به قله را با عبور از جاده عدالت ممکن دانست و گفت: انسان بايد در اين مسير با خدا رابطه زيبا داشته باشد، زيرا خداوند عاشق‌ترين عاشق به انسان است.

وی خطاب به دانش‌آموزان حاضر در اين نشست توصيه کردکه دفترچه اختصاصی برای خود تهيه کنند و هر زمان که خواستند وارد موضوعی شوند، بررسی کنند که تاثير آن در کمال انسان چقدر است؟

وی ادامه داد: سقف پرواز انسان مشخص نيست و قله‌ای که بايد به سمت آن حرکت کنيم، انسان کامل است. در اين مسير ملت ايران بايد در بالاترين سطح عالم بايستد.

احمدی‌نژاد گفت: ۳۲ سال قبل صدام با چندين لشگر قوی با کمک دولت‌های شرق و غرب با انواع بمب‌ها به ايران حمله کرد. به دليل اين‌که تازه در کشور انقلاب شده بود، سازمان اداری نداشتيم وصدام گفته بود که ما سه روزه تهران را اشغال می‌کنيم.

برخی گفتند همه چيز تمام است، اما امام (ره) به تلويزيون آمد و گفت اتفاقی نيفتاده و دزدی آمده و سنگی انداخته که جوانان ايرانی آن را بيرون می‌کنند. بنابراين موانع و مشکلات در مسير کمال يک ملت چيزی نيست، مشروط بر اين‌که آن ملت خود را باور داشته باشند.

رئيس‌جمهور خطاب به جوانان ايران اسلامی گفت: آينده را شما می‌سازيد نه اقتصاد، روابط بين‌الملل و دولت آمريکا. من ايمان دارم که جوانان امروز ايران خود را در بالاترين سطح عالم باور دارند.

به گزارش ايسنا، برخی از نمايندگان مجلس دانش‌آموزی به بودجه سازمان دانش‌آموزی اشاره و خواستار افزايش آن شدند که رئيس‌جمهور در سخنان گفت: اکنون به لحاظ بودجه تحت فشاريم. بودجه خيلی جاها صفر شده يا کاهش ۲۵درصدی داشته است. در اين شرايط می‌توان فهميد که خيلی‌ها چکاره هستند، اما بودجه مجلس دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی را تامين می‌کنيم.

وی با خنده گفت که اگر لازم باشد از حقوق وزير و سايرين کم می‌کنيم و بودجه شما را می‌دهيم.

در ادامه نمايندگان مجلس دانش‌آموزی خواستار افزايش تعداد نشست‌های اين مجلس در سال شدند که رئيس‌جمهور افزايش تعداد نشست‌های مجلس دانش‌آموزی از دو نشست در سال به سه نشست را اعلام کرد و گفت: جلسه ديگر به صورت مشترک با دولت برگزار می‌شود.

برخی ديگر از نمايندگان مجلس دانش‌آموزی پيشنهاد سفرهايی را برای نمايندگان مطرح کردند که رئيس‌جمهور به وزير آموزش و پرورش پيشنهاد کرد: اردوهايی برای بازديد پروژه‌های اصلی کشور در استان‌های مختلف برپا شود.

احمدی‌نژاد يادآور شد: پيش از اين آرزويی داشتيم تا در مجلس شورای اسلامی عملی شود، اما اکنون می‌تواند الگويی برای مجلس دانش‌آموزی باشد. چقدر خوب است که دانش‌آموزان با لباس‌های محلی منطقه خود در اين نشست‌ها حاضر شوند.

وی اعلام کرد که بودجه لباس‌های محلی و اردوها برای بازديد از پروژه‌های اصلی را دولت تامين می‌کند.

به گزارش ايسنا، يکی از نمايندگان مجلس دانش‌آموزی به افزايش سال نمايندگی اشاره کرد که رئيس‌جمهور گفت: پيش از اين خيلی‌ها اين درخواست را داشتند، اما محقق نشد.

يکی ديگر از نمايندگان مجلس دانش‌آموزی خواستار جلسه‌ای مشترک با دانش‌آموزان کشورهای جنبش غيرمتعهدها شد که رئيس‌جمهور از اين پيشنهاد استقبال کرد.

در پايان اين مراسم نمايندگان مجلس دانش‌آموزی با رئيس‌جمهور عکس يادگاری گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016