دوشنبه 24 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح مکتوب و غیر رسمی ایران برای حل موضوع سوریه

ˈعلی اکبر صالحیˈ وزیر خارجه ایران، از ارایه طرح مکتوب و غیر رسمی ایران به ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، صالحی یکشنبه شب در نشست خبری مشترک با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه افزود: پیش از این، یک بار در قاهره و یک بار نیز در نیویورک به تفصیل درباره سوریه با آقای اخضر ابراهیمی تبادل نظر و رایزنی کرده بودم.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: زمانی که در سازمان ملل و در دومین جلسه وزیران خارجه کمیته چهارجانبه پیشنهادی از سوی ˈمحمد مُرسیˈ رییس جمهوری مصر قرار داشتیم، قول دادم که افکار و نظرات کشورم را به صورت مکتوب در اختیار کشورهای مصر، عربستان سعودی و ترکیه و آقای ابراهیمی قرار دهم که این کار را انجام شد.

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را به صورت غیررسمی و مکتوب ارائه و نظرات خود را به طور تفصیلی برای حل بحران سوریه در این پیشنهاد ارائه کرده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: نسخه ای از این پیشنهاد در اختیار دولت سوریه قرار گرفته است.

صالحی اظهار داشت: انتظار داریم با تجربه ای که آقای ˈاخضر ابراهیمیˈ در حل بحران های بین المللی دارد با همکاری و همیاری کشورهای منطقه و کشورهای موثر، برون رفتی مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه بیابند.

وی ابراز امیدواری کرد، بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز و توسط مردم سوریه حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به درخواست های مردم سوریه تصریح کرد:ما خواسته های مردم سوریه را قبول داریم و آنها مانند مردم دیگر کشورها آزاد بوده و حق برگزاری انتخابات، انتخابات نمایندگان مجلس و قانون اساسی مبتنی بر آزادی خود را دارند.

وی اقدامات صورت گرفته از سوی دولت سوریه برای پاسخگویی به مطالبات مردم این کشور را یادآور شد و گفت: دولت سوریه بارها اعلام کرده است که آمادگی دارد افداماتی را در این راستا انجام دهد و اقداماتی را نیز صورت داده است و باز هم اعلام کرده در اقداماتی که پیش از این انجام شده می تواند تجدید نظر کند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: نظر ما و آقای ابراهیمی این است که پیش از هر اقدامی باید خشونت ها و کشتار در سوریه متوقف شودن متاسفانه هر روز تعدادی از خواهران و برادران ما در سوریه کشته می شوند که این موضوع نه به مصلحت سوریه و نه به مصلحت کشورهای منطقه و جامعه بین المللی است.

وی با بیان اینکه همه باید دست در دست هم دهیم تا درگیری ها و خونریزی های بیشتر در سوریه متوقف شود، خاطر نشان کرد: عرصه سیاست های دیگر در اولویت های بعد از این قرار دارد.

صالحی افزود: آقای اخضر ابراهیمی در سفری که به کشورهای منطقه داشته اند در حال جمع آوری آرا ونظرات مختلف هستند تا پیشنهادی را در این رابطه ارائه کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای همکاری با اخضر ابراهیمی را دارد، تصریح کرد: از آنجایی که سازمان ملل در این مورد به خصوص دارای ویژگی هایی است و آقای ابراهیمی را در این مسوولیت قرار داده، در جایگاه بی طرفانه ای قرار دارد و اگر هر کشور و یا مجموعه ای از کشورها بخواهند در این موضوع ورود کنند، بحث بی طرفی شان زیر سوال می رود.

صالحی خاطر نشان کرد: آقای اخضر ابراهیمی و سازمان ملل می توانند گام های موثری را برای حل بحران سوریه بردارند و ما نیز آمادگی کامل برای همکاری با آنها را داریم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016