یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ژاپن، انرژی خورشيدی جايگزين انرژی هسته ای؟

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - جنجال بر سر آينده انرژی هسته ای در ژاپن همچنان ادامه دارد. از زمان بروز حادثه در مرکز هسته ای فوکوشيما، فعاليت تمامی راکتورها متوقف شده است، جز در مرکز اوهی، که راکتورهای شماره سه و چهار فعاليت خود را از ژوييه گذشته از سر گرفتند؛ پس از آنکه يوشيهيکو نودا، نخست وزير ژاپن با اطمينان از ايمنی راکتورها در اين باره تصميم گرفت.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب ؛ در همين حال برخی از زمين شناسان نسبت به خطرات اين تصميم هشدار داده بودند.

به باور آنها مرکز اوهی در مسير يک گسل زمين لرزه قرار گرفته است. مقامات مسئول در امور هسته ای ژاپن از يک متخصص خواسته اند تا نظر خود را درباره قطعيت فعاليت اين گسل بيان کند. متخصصان اين حوزه هنوز به توافقی در اين زمينه نرسيده اند و نگرانی ها همچنان از شروع به کار اين مرکز در ساحل شرقی ژاپن ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هشتاد کيلومتری اوهی، ۴۲ تن از ساکنان محلی چاره ای برای اين موضوع انديشيده اند. حاصل کار آنها، ايجاد نيروگاهی است که انرژی خورشيدی مورد نياز در طول روز را توليد می کند. البته آنها بايد باطری هايی برای ذخيره انرژی بخرند. در همين حال، آنها انرژی مازادشان را به شرکتهای توليد الکتريسته می فروشند.

ياسوهيرو خوسودا درباره جايگزينی انرژی تجديد پذير چنين می گويد: "درباره انرژی هسته ای، از يک سو فاجعه روی داده و در عين اين مرکز را می بينيم که کار می کند. قطعا راه های جايگزين وجود دارد و بايد در مورد آنها فکر کنيم. به نظرم بايد روشی را پيش گرفت که ديگر به انرژی هسته ای متکی نباشيم.”

نيروگاه توليد انرژی خورشيدی در کنار شاليزارها قرار گرفته است؛ اطمينان خاطری برای روستاييانی که بيش از ۶۰ سال در اينجا سکونت دارند.

تارسارو يامادا، از اهالی روستا چنين می گويد: "فعاليت دوباره راکتورهای اوهی با توجه به آنچه در فوکوشيما روی داده، نگران کننده است. در صورت امکان، شخصا فکر می کنم بهتر است از توليد انرژی های هسته ای کاهش داد و آن را به تدريج قطع کرد و به جای آن از انرژی های تجديدپذير استفاده کرد.”

به رغم اعتراضات صورت گرفته، دو راکتور شروع به کار کردند. به اين دليل که پس از فاجعه فوکوشيما، توانستند آزمايش سنجش مقاومت در برابر بلايای طبيعی را پشت سر گذارند. دولت ژاپن نيز تقويت زيرساخت هايش را در برابر زمين لرزه و سونامی وعده داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016