جمعه 15 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش به خبر نامه اوباما به روحانی، گفتگوی خبرگزاری مهر با ظریف

IMG18234536.jpg
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با اشاره به برنامه رئیس جمهور برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بنده در نیویورک در کنار برنامه های مجمع عمومی با تعدادی از وزرای خارجه و خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد.

محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد برنامه های سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک و دیدارها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: یکی از اخبار منتشر شده در این زمینه از اصل اشتباه بود زمانی که من از هیات دولت خارج شدم یکی از خبرنگاران از من سوال کرد که آقای ویلیام هگ درخواست کرده است که با شما مذاکره کنم و آیا شما مذاکره خواهید کرد که من پاسخ دادم بله! ظاهراً بعضی از دوستان که در حال راه رفتن مصاحبه می گیرند دیرتر رسیده باشند و پاسخ کامل را دریافت نکرده و متوجه سوال بعدی که از من شد نشده باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: به هر حال بنده در نیویورک در کنار برنامه های مجمع عمومی طبق روندی که وجود دارد با تعدادی از وزرای خارجه دیدار خواهم کرد، با خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای دکتر روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد. قبل از اجلاس نیویورک در اجلاس بیشکک نیز آقای رئیس جمهور با همتایان خود منجمله آقای پوتین و رئیس جمهور چین ملاقات خواهند داشت و لذا مجموعه ای از تماس های سطح بالای دیپلماتیک در دو هفته آینده برنامه ریزی شده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا اوباما نامه ای برای آقای روحانی ارسال کرده است؟، بیان کرد: ممکن است پیام هایی به صورت شفاهی و یا غیر از آن انحای مختلف برای آقای رئیس جمهور ارسال شده باشد پیام هایی که به صورت علنی ارسال شده باشد به صورت علنی نیز به آن پاسخ داده شده است و پیام های دیگری که احتمالاً در ملاقات ها و برداشت هایی که از دیدگاه های طرف آمریکایی در ملاقات ها برای ما مطرح شده به صورت مناسب در همان ملاقات ها پاسخ داده شده است، این مجموعه موضوعی است که پیگیری شده.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به نظر من مهم ابزارها نیست، پیام و یا ارایه برداشت و انتقال برداشت همه ابزار است. آن چه مهم است وجود یک اراده سیاسی در ایالات متحده است که نحوه برخورد خود را با جمهوری اسلامی ایران عوض کند و در واقع رهبران ایالات متحده به جای اینکه دنباله روی گروه های فشار داخلی باشند که منافع دیگران غیر از منافع آمریکا را برای خودشان در اولویت قرار می دهند باید رهبری کنند و برای پیگیری آن چه منافع بین المللی، منافع ایالات متحده و فهم مشترک درک متقابل و احترام مبتنی بر روابط یا تعاملات بر اساس منافع مشترک است تلاش کنند. در این صورت همه ابزارها می تواند در اختیار چنین خدمتی باشد و اگر این روش را پیش نگیرند همه ابزارها بی نتیجه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخصاً آقای روحانی نامه ای دریافت کرده اند، اظهار داشت: دیپلماسی یک ابعاد آشکاری دارد که بنده ابعاد آشکار آن را خیلی روشن بیان می کنم. بخش هایی از دیپلماسی ممکن است پنهان باشد و لذا نیازی نیست که در مورد ابعاد پنهان بنده اظهار نظری بکنم نفیاً و اثباتاً چون در غیر این صورت ما همه دیپلماسی را می توانستیم در رسانه انجام بدهیم.

ظریف تصریح کرد: دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد و کار رسانه یک بعد بسیار مهم است، یکی از ابعاد حیات اجتماعی در جوامع مردم سالار بعد نظارتی است و ما نیز موظفیم که شفاف پاسخ دهیم، یک بعدهای دیگری نیز در زندگی هست که باید آن ابعاد را نیز در نظر بگیریم و اجازه دهید که همه ابعاد این کار به صورت هماهنگ و منسجم و البته با نیت پاسخگویی در مقابل مردم شریف مان پیش برود. شما نقش تان را خیلی خوب ایفا می کنید و برای این کار از شما تشکر می کنم.

وی در مورد سفر های پیش روی خود به سفر هفته آینده به عراق اشاره کرد و گفت: برای ما دولت عراق و کشور عراق همسایه بسیار مهمی است و ما روابط حیاتی با عراق داریم و این سفر در راستای تداوم همفکری ها و گفتگو ها با رهبران عراق است و در واقع برای نزدیک کردن دیدگاه ها و تبادل نظر درباره موضوعات منطقه ای و دو جانبه شکل می گیرد حتماً نگرانی های مشترکی ما و برادران و خواهران عراقی مان در مورد جنگ افروزی جدید در منطقه داریم و همان طور که از مذاکرات گروه 20 نیز برداشت می شود کل دنیا نگران این مطلب هستند و تعداد انگشت شماری نگران این جنگ افروزی نیستند که آقای کری با اغراق گفته است که 10 کشور آماده همکاری با ما هستند که این نشان دهنده انزوای قطعی آمریکا و گروه های جنگ طلب در دنبال کردن جنگ و استفاده غیرقانونی از زور برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی (البته یک گروه محدودی نه همه سیاست خارجه ایالات متحده آمریکا) است.

وزیر امور خارجه گفت: لذا این نگرانی که دنیا دارد ما در منطقه شاید بیش از بقیه کشورها داشته باشیم چرا که این آتش افروزی ها در همسایگی ما رخ می دهد و این هم از موضوعات بسیار مهمی است که سفر بنده را در این ابتدای کار به عراق ضروری کرده است.

وی تاکید کرد: ما در پایان هفته نیز در خدمت ریاست محترم جمهوری برای حضور در جلسه سازمان همکاری شانگهای به بیشکک خواهیم رفت.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران درباره انتقال پرونده هسته ای به وزارت امورخارجه گفت: پیشرفت مذاکرات هسته ای بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد. ما در وزارت امورخارجه توان کارشناسی داریم البته حتما با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاههای ذیربط این کار را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: همانطور که ریاست محترم جمهوری اعلام کردند ما خواهان حل موضوع هستیم و بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای حل موضوع داشته باشد کار به راحتی قابل پیشرفت است و من این مسئله را در تماس تلفنی صبح امروز با خانم اشتون نیز مطرح کردم.

ظریف با اشاره به اینکه اشتون صبح امروز با وی تماس گرفته است اظهار داشت: در صحبت امروز با خانم اشتون تاکید کردم اگر این اراده سیاسی روشن شود و آمادگی لازم برای حل مسئله به این شکل که حقوق ایران رعایت شود وجود داشته باشد و آنها آماده باشند ما هم آماده ایم که این اقدام را انجام دهیم.

وزیرامورخارجه کشورمان درباره گفتگوی تلفنی با اشتون گفت: قرار شد من و خانم اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنیم و برای نحوه پیگیری کار صحبت کنیم.

ظریف درباره کمیته تشکیل شده برای پیگیری پرونده هسته ای اظهار داشت: ما در داخل وزارت امورخارجه یک هماهنگی را شروع کرده ایم اما حتما باید دستگاههای ذیربط نیز نمایندگان خود را تعیین بکنند تا ما بتوانیم به یاری خدا کار را پیش ببریم.

وی درباره برنامه های خود برای پیگیری پرونده هسته ای اظهار داشت: ما اصول مذاکرات را اعلام کرده ایم. مذاکرات باید بر مبنای سه اصل کلی باشد موضوع برابر، احترام متقابل و منابع مشترک. سیاست دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با دنیا بر اساس این سه اصل است.

ظریف افزود: در حوزه هسته ای دو اصل مشخص داریم، احترام به حقوق مردم ایران در مورد فناوری هسته ای که شامل همه حوزه فناوری هسته ای از جمله غنی سازی می شود و همچنین رفع نگرانی که ما معتقدیم رفع نگرانی اگر در حوزه بین المللی وجود داشته باشد به نفع ما است به این دلیل که سیاست جمهوری اسلامی از طریق تکیه بر سلاح های هسته ای تامین نمی شود و درواقع ما معتقدیم برای امنیت ملی جمهوری اسلامی مضر است و لذا ما منافع خود را در این می بینیم که اگر سوءتفاهمی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است مرتفع شود و از این طریق به یک فهم مشترک در دنیا برسیم.

وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد: ما باید به اینجا برسیم که دنیا نمی تواند با فشار و تحریم حق مردم ایران را پایمال کند و از طرف دیگر نیز ما هیچ ترسی نداریم که دنیا فکر کند که سیاست ما در حوزه هسته ای غیر از سیاست صرفا پیگیری صلح آمیز برنامه هسته ای است و از این طریق ما معتقدیم که تحریم های ظالمانه ای که علیه مردم ایران شده است و در واقع بر اساس شعارهایی که تاکنون داده اند تنها هدفش فشار بر مردم است و انتخابات اخیر نیز نشان داد که هیچ تاثیری بر اراده مردم ایران نخواهد داشت؛ این تحریم ها رفع شود و ما امیدواریم با پیگیری مذاکرات سازنده محملی برای ادامه این تحریم ها نداشته باشند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم هم اکنون نیز این تحریم ها غیر قانونی است ولی با مذاکرات سازنده هرگونه بهانه ای را از کسانی که تلاش کردند به مردم ایران فشار بیاورند گرفته خواهد شد و محملی برای ادامه تحریم ها نخواهد بود به شرط آنکه اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016