دوشنبه 6 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پگاه آهنگرانی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد

pegahAhangaraniArst.jpg
راديو زمانه ـ پگاه آهنگرانی، بازیگر سرشناس سینمای ایران به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از منیژه حکمت، مادر پگاه آهنگرانی گزارش داد که این بازیگر سرشناس سینمای ایران در دادگاه بدوی به ریاست قاضی «مقیسه» به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

خانم حکمت به ایسنا گفته است: «پگاه آهنگرانی قریب به سه سال است که از طرف دادسرای امنیت تهران ممنوع‌الخروج است و به‌رغم دعوت از سوی جشنواره‌های مختلف، موفق به حضور در آن‌ها نشده. برای مثال، هم‌اینک فیلم “دربند” که این بازیگر برای بازی در آن موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده، بدون وی در جشنواره شیکاگو حضور دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منیژه حکمت، کارگردان و تهیه‌کننده سینما پیش از آنکه خبر محکومیت پگاه آهنگرانی را رسانه‌‌ای کند در صفحه فیسبوکش، در نوشته کوتاهی با عنوان «پگاه بازداشت نشده است» نوشته بود: «نجابت زیاد کثافت به‌همراه دارد، به‌علت شرایط سعى کردم آرام باشم، ولى سکوت ما را حمل بر مجرم دانستن کرده‌اند.»

و در ادامه خواهان پاسخگویی مسئولان شده و نوشته بود: «برادران! نجابت ما را دیدید و شرم نکردید (…) مردم قضاوت خواهند کرد. امیدوارم جواب قانع‌کننده‌اى درباره دستگیرى دو سال و نیم گذشته و ادامه ماجرا داشته باشید.»

خانم حکمت در گفت و‌گو با ایسنا اظهار امیدواری کرد که محدودیت‌های اعمال‌شده بر پگاه آهنگرانی کاسته شود و در رأی صادر شده تجدید نظر شود.

پگاه آهنگرانی شامگاه ۱۹ تیرماه ۱۳۹۰ توسط پنج نفر که احتمال داده می‌شد از مأموران حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بودند در منزل شخصی‌اش دستگیر شد و ۲۲ تیرماه به اطلاعات سپاه تحویل داده شد.

خانم آهنگرانی در آن زمان در تماس کوتاهی به مادرش گفته بود که نه می‌داند کجاست و نه می‌داند جرمش چیست. پس از مدتی هم که خبری از خانم آهنگرانی نرسید، خانواده‌اش به رسانه‌ها اعلام کردند که او ناپدید شده است.

یک سایت وابسته به نهادهای امنیتی در ایران در واکنش به خبر محکومیت پگاه آهنگرانی، این هنرمند ایرانی را به «بی‌توجهی به اعتقادات دینی» متهم کرد.

پگاه آهنگرانی در کنار بازیگری فیلم‌های مستند نیز می‌سازد. او در مستند «ده‌نمکی‌ها» به زندگی مسعود ده‌نمکی، از رهبران انصار حزب‌الله که چند سالی است به فیلم‌سازی روی آورده، می‌پردازد. این فیلم دو سال پیش از تلویزیون فارسی‌زبان بی‌بی‌سی پخش شد. پگاه آهنگرانی به تنی چند از دوستانش گفته بود که به این دلیل توسط وزارت اطلاعات مورد بازخواست قرار گرفته است.

یک سایت وابسته به نهادهای امنیتی در ایران هم در واکنش به خبر محکومیت پگاه آهنگرانی، این هنرمند ایرانی را به «بی‌توجهی به اعتقادات دینی» متهم کرد و نوشت: «سخنان و تصاویر غیراخلاقی او که خود در فضای عمومی اینترنت منتشر کرده، گواهی بر این واقعیت تلخ است که وی به اعتقادات اسلامی و دینی بی‌توجه بوده و به قوانین و ارزش‌های دینی کشور دهن‌کجی می‌کند.»

در ۲۱ خرداد ماه، ۱۴۰ هنرمند ایرانی با انتشار بیانیه‌ای از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده بودند. پگاه آهنگرانی هم یکی از این هنرمندان بود.

پگاه آهنگرانی در سال ۱۳۸۷ در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندیدای نقش دوم زن برای بازی فیلم «زادبوم» ساخته ابوالحسن داوودی شد.

او در فیلم‌های دیگری مانند «آقا یوسف»، «صدا‌ها»، «خواب زمستانی»، «سه زن و طبقه سوم» نیز بازی کرده است.

خانم آهنگرانی چند فیلم مستند هم ساخته است که از آن میان می‌توان به «محاکات غزاله علیزاده» و «ده‌نمکی‌ها» و «تماشاخانه» اشاره کرد.

پگاه آهنگرانی در مستند «محاکات غزاله علیزاده» با نزدیکان این نویسنده، از جمله با دخترش سلمی، و چند تن از دوستان او، کسانی مانند مسعود کیمیایی، محمد علی سپانلو و بهرام بیضایی گفت‌و‌گو کرده و تلاش کرده از زوایای گوناگون زندگی غزاله علیزاده، نویسنده سرشناس ایرانی را بنمایاند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016