چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پاسخ سازمان انرژی اتمی ایران به سخنان یوکیا آمانو

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، تفسير آمانو از پروتکل الحاقی را رد کرد و گفت: تفسير مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسير موسع و مورد نظر خود اوست.

وی افزود: آقای آمانو تکليفی برای ايران مشخص نکرده بلکه تفسير خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده است که البته ما ملاحظاتی درباره آن داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اولاً جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا يا تصويب نکرده است ثانياً در هيچ ماده ای از اين پروتکل تکليف و الزام مشخصی به منظور دسترسی به سايت های نظامی برای کشورهای امضاء کننده، پيش بينی نشده است.

کمالوندی اضافه کرد: ثالثاً دسترسی به مکان های مد نظر آژانس آنطور که در بند (ج) ماده ۵ پروتکل آمده، مستلزم ارائه شواهد و مدارک و نيز توجه آژانس به ملاحظات مختلف کشورهای عضو از جمله ملاحظات امنيتی است.

معاون حقوقی و امور بين الملل سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه کشور عضو به هر دليلی معذوريتی داشته باشد دادن دسترسی به مکانهای مجاور محل مد نظر يا استفاده از روش های ديگر که مقبول دو طرف باشد در پروتکل الحاقی پيش بينی شده است.

کمالوندی در گفتگو با صدا و سيما تاکيد کرد: بنابراين جمهوری اسلامی ايران نيز در صورت اجرا و تصويب پروتکل الحاقی تکاليف خود را بر اساس ماده ۵ اين پروتکل در نظر خواهد داشت.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: توافق احتمالی ميان ايران و گروه ۱+۵ اين حق را به کارشناسان آژانس می دهد که خواستار دسترسی به سايت‌های نظامی ايران شوند.

اين اظهارات مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در حالی است که مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در وين ادامه دارد و به گفته سيد عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، نگارش بخش قابل توجهی از پيش‌نويس توافق جامع هسته‌ ای به اتمام رسيده است.

جمهوری اسلامی ايران بارها تصريح کرده است هرگز به بازرسان آژانس اجازه نخواهد داد از سايت های نظامی آن بازرسی کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016