شنبه 26 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رمادی با شکست ارتش عراق به دست داعش افتاد

07DAEC75-7EC7-4C5B-9C4C-AB745E5B6A5C_w640_r1_s.jpg
تقریبا تمامی مناطق مرکز الانبار، بزرگ‌ترین استان عراق، به دست‌ "دولت اسلامی" افتاده است. ستیزه‌جویان این گروه ده‌ها تن از شهروندان عادی و نیروهای مسلح را کشته‌اند. در بخشی از شهر مقاومت نیروهای دولتی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان گروه تروریستی "دولت اسلامی" روز جمعه (۱۶ مه / ۲۵ اریبهشت) موفق شده‌ است، مجتمع دولتی و چند محله در رمادی را به تصرف خود درآورد. این خبرگزاری به نقل از یک سخنگوی پلیس می‌نویسد که ساختمان‌های شورای استانی و مرکز پلیس رمادی نابود شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های گوناگون حدود ۹۰ درصد از مرکز بزرگ‌ترین استان عراق به دست ستیزه‌جویان افتاده است و در برخی نقاط هنوز نیروهای دولتی مقاومت می‌کنند.

به گزارش شاهدان عینی پیش‌روی "دولت اسلامی" زمانی شدت یافت که بخشی از نیروهای ارتش عراق دست از مقاومت برداشته و شهر را ناگهان ترک کردند.

رئیس شورای استان الانبار گفته است که اگر کنترل شهر به دست "دولت اسلامی" بیافتد، پیامدهای آن برای عراق "فاجعه‌بار" خواهند بود.

کشتار غیرنظامیان

در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که ستیزه‌جویان دولت اسلامی به محض ورود به مناطق گوناگون شهر اقدام به ترور در میان غیرنظامیان کرده و دست‌کم ۶۰ نفر را که بیشتر آنها کودک و زن بوده‌اند، کشته‌اند.

ارتش عراق اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله متقابل است تا مناطق اشغالی را بازپس بگیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک سخنگوی ارتش گفته است که مشاوران نظامی آمریکایی از پایگاهی در شرق رمادی بر فراز این شهر پرواز می‌کنند. جزییات این ماموریت اعلام نشده است.
بیشتر بخوانید: "پیام جدید" ابوبکر بغدادی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستیزه‌جویان از دو راه و با انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده به مرکز رمادی راه یافته‌اند. در جریان این حمله دست‌کم یک بولدوزر که برای تخریب سنگرهای سیمانی نیروهای دولتی به‌کار رفته هم منفجر شده است.

دومین پیروزی افراطیون

تصرف بخش اعظم رمادی دومین پیروزی بزرگ افراطیون اسلام‌گرا در روزهای گذشته است. آنها پیشتر در سوریه پیش‌روی چشمگیری در اطراف پالمیرا داشتند. این شهر یکی از مراکز باستانی بی‌نظیر سوریه است که برخی از بناهای تاریخی آن قدمتی ۲ هزار ساله دارند.

"دولت اسلامی" از نوامبر (آذرماه) سال گذشته هر از گاهی حمله‌های خود برای تصرف رمادی را شدت بخشیده بود.

آخرین حمله‌ گسترده به مرکز الانبار که حدود یک ماه پیش رخ داد باعث گریز دست‌کم ۹۰ هزار تن از ساکنان این شهر شد. بسیاری از فراریان به بغداد پناه بردند اما بر اساس برخی گزارش‌ها، آنها امکان اقامت در پایتخت عراق را نیافتند و ناچار به بازگشت شدند.

رمادی در در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری بغداد و نزدیک مرز سوریه واقع شده و پیش از این یکی از پایگاه‌های اصلی مخالفان سنی حکومت کنونی عراق بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016