شنبه 14 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اسلام دزدی در جمهوری اسلامی و انتقام‌گیری از افشاکنندگان، مجتبی واحدی

مجتبی واحدی
اعلام دشمنی نزدیکان رهبر با بیت شیرازی پس از جعل واژه "تشیع لندنی" ابعاد گسترده‌ای یافته و می‌توان حدس زد آنچه موجب افزایش فشارهای سیاسی و رسانه‌ای بر این جریان شده موفقیت نسبی شیرازی و حامیان او در تبیین این واقعیت است که اختلاف میان عملکرد جمهوری اسلامی و اسلام ناب از زمین تا آسمان است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



خبرگزاری مهر که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کند مصاحبه ای با شیخ محسن اراکی دبير كل دارالتقریب بین المذاهب انجام داده و روزنامه هاى کیهان و رسالت آن را منتشر نموده اند. اراکی با حکم سید علی خامنه ای بر این مسند تکیه زده و دو رسانه اصلی فعال در تهیه و انتشار گفتگو ،وابسته به رهبر جمهوری اسلامی هستند؛ خبر گزاری مهر زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کند که رئیس آن مستقیما توسط رهبر تعیین می شود و مدیریت روزنامه کیهان نیز به عهده حسین شریعتمداری نماینده بدنام خامنه ای است .بر همین اساس رهبر جمهوری اسلامی نسبت به موضوعات مطرح شده ، مسئولیت تضامنی دارد.

اراکی تشکیلات پر هزینه ای را اداره می کند تا بنا بر مسئولیت اسمی،پیروان مذاهب گوناگون اسلامی را به یکدیگر نزدیک کند اما در همین گفتگو، بجاى نزديك كردن بيگانگان، در ميان مذهب ايجاد تفرقه نموده و بخشی از جامعه شیعی -اعم از ایرانی و غیر ایرانی - و مرجع تقلید مورد احترام آنان را مورد هتاکی قرار می دهد. مشاهده این گفتگو مرا به یاد مباحثه بیست و چهار سال قبل خود با سید مهدی ربانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور اهل سنت بلوچستان انداخت.

در آن زمان مسئولیت یکی از سازمان های دولتی وابسته به وزارت دارایی را به عهده داشتم و ربانی برای انجام یک کار اداری به من مراجعه کرده بود. در میانه صحبت ها، ربانی به من گفت که قرار است کنفرانسی برای ایجاد وحدت میان اهل سنت و شیعیان بلوچستان برگزار کند .به شوخی به او گفتم بهتر است قبل از آن ، کنفرانسی برای وحدت آفرینی میان شیعیان مرکز نشین اعم از مردم و مسئولان بر گزار کنی.خنده طولانی آن آخوند حکومتی نشان می داد که او هم می داند اغلب کنفرانس ها و فعالیت هایی که به نام وحدت انجام می شود نمایشی بیش نیست.

بیست و چند سال پس از آن گفتگو امروز گفتگوی نماینده رهبر در نهادی که به بهانه نزدیکی فرقه های اسلامی با یکدیگر تشکیل شده را در کیهان خواندم . این مصاحبه سراسر بغض و کینه نسبت به یکی از مراجع تقلید شیعه را دو رسانه وابسته به رهبر ، منتشر کرده اند. اراکی در این گفتگو، علاوه بر خلاف گویی ، دچار تناقض گویی آشکار شده است . او ادعا می کند که آیت الله شیرازی نه در میان مردم پایگاهی دارد و نه در میان حوزویان ، جایگاهی . اما در جای جای مصاحبه ،نگرانی خود را از فعالیت های موثر شیرازی ها آشکار می سازد. تردید ندارم آنچه نماینده رهبر در سازمان موسوم به دارالتقریب بیان داشته ،چیزی نیست جز اعلام تبعیت از سید علی خامنه ای که چند هفته پیش برای سومین بار از تشیع لندنی سخن گفت. نکته جالب اینکه رهبر ، شخصا آیت الله سید صادق شیرازی را به بیسوادی متهم نکرد اما شیخ اراکی برای کسب رضایت مقتدای خویش ، عرف حاکم بر حوزه ها را شکسته و یک مرجع تقلید معروف به فضل را بیسواد دانسته است. بر اساس سنتی که به خصوص در دوره رهبری سید علی خامنه ای رواج یافته ، حکومت از یک سو در تعیین مراجع تقلید دخالت می کند و از سوی دیگر به نفی مرجعیت یک فرد می پردازد .در حالی که تا پیش از انقلاب هیچگاه با فشار های رسمی و غیر رسمی ، کسی را به مقام مرجعیت ارتقا نمی دادند و ادعای مرجعیت کسی را رد نمی کردند. نه آیت الله بروجردی که به مقام مرجعیت عام با مقلدانی در اقصی نقاط جهان رسید با توصیه حکومت یا جناحی خاص از روحانیون به آن جایگاه دست یافت نه کسی مانند آیت الله میرزا هاشم آملی که تعداد مقلدان او هیچگاه به رقم قابل اعتنایی نرسید با تکذیب سایر روحانیون مواجه شد . اما در جمهوری اسلامی ، اگر لازم باشد بر روحانیون قم فشار می آورند تا به صلاحیت سید علی خامنه ای برای مرجعیت گواهی بدهند و روز دیگر همان " مرجع سازان "را وادار می نمایند تا حکم به خلع فردی مانند مرحوم آیت الله شریعتمداری از مرجعیت بدهند. البته ظاهرا این حد از دخالت نیز شهوات سیاسی و قدرت طلبی حضرات را ارضا ننموده و اکنون در یک عقده گشایی آشکار به تکذیب جایگاه علمی یک مرجع فعال در عرصه علم و عمل می پردازند. تکذیب جایگاه علمی آیت الله شیرازی در حالی صورت می گیرد که آثار علمی و تدريس او در حوزه برای همگان در دسترس است. واز طريق شبكه مرجعيت هم براى عموم پخش مى شود، البته انگشت شمارى از روحانیون حکومتی همچون شیخ اراکی، پیش از این دست خود را رو کرده اند و به صورت آشکار نشان داده اند که اختلاف آنان با بیت شیرازی ،ریشه در امور سیاسی دارد.

اعلام نگرانی سه باره خامنه ای در خصوص دروغی به نام "تشیع لندنی" که متاسفانه با فشار وزارت اطلاعات دولت روحانی بر حامیان و پیروان آیت الله شیرازی پیگیری شد اکنون با هتاکی یکی از نمایندگان رهبر ادامه می یابد تا هیچگونه تردیدی نسبت به نگرانی راس نظام نسبت به افزایش نفوذ معنوی شیرازی ها باقی نماند.در واقع آنچه که رهبر جمهوری اسلامی و حقوق بگیران او را به وحشت انداخته افشای خرافه ای به نام ولایت مطلقه از سوی سید صادق شیرازی و نیز تبیین جنبه رحمانیت اسلام و تشیع توسط این روحانی فاضل است.اصطلاح "اسلام رحمانی " از دوران ریاست جمهوری خاتمی به ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی وارد شد و رهبر نظام نیز هیچگاه به صورت علنی با آن مخالفت نمی کرد. اما دقیقا "پس از آنکه سید صادق شیرازی ،خشونت با مخالفان را مخالفت با سیره امام علی دانست سید علی خامنه ای صراحتا" مخالفت خویش با پافشاری بر جنبه رحمانی اسلام را آشکارا اعلام کرد.

در خصوص ادعاهای نماینده رهبر در سازمان موسوم به دارالتقریب،سخن بسیار است. یکی از نکات قابل بحث در این مصاحبه ،بی سواد دانستن آیت الله شیرازی است. نگارنده خود را فاقد اهلیت برای اظهار نظر در این مورد می داند اما ایکاش این ادعا توسط کسانی مطرح می شد که "با سواد بودن" ولی نعمت آنان قبلا احراز شده بود.در جمهوری اسلامی ،مهم ترین مبحث فقهی ،موضوع ولایت مطلقه فقیه است. هنوز فراموش نکرده ایم که آیت الله خمینی در اواخر عمر خود ،رای به بی سوادی خامنه ای در امر ولایت فقیه و کمبود آگاهی های فقهی او داد. کسی که مراتب علمی او توسط بالاترین مقام فقهی جمهوری اسلامی ، مورد تشکیک جدی واقع شده ،در حدی نیست که از زبان خود یا نمایندگان خویش توانایی های علمی یک فقیه سرشناس را زیر سوال ببرد . ضمن آن که مشخص نیست اگر آنگونه که ادعا می شود آیت الله شیرازی فاقد معلومات کافی است و در حوزه و در میان مردم نفوذی ندارد هجمه هماهنگ رهبر و سخنگویان او به این روحانی منتقد چه ضرورتی دارد؟

شیخ اراکی همچنین ادعا کرده که آیت الله شیرازی مترصد بهره گیری از توانایی روضه خوان ها و مداحان برای تاثیر گذاری بر مردم است !! این ادعا ،مضحک ترین بخش از گفتگوی نماینده رهبر با رسانه وابسته به بیت رهبری است. این ادعا در حالی مطرح می شود که نفوذ و سهم خواهی مداحان بی سواد و روضه خوانان متملق ، روز به روز در حال افزایش در عرصه های مختلف حکومتی است تا جایی که اخیرا ،مداحان حکومتی از عزم خود برای ورود رسمی به رقابت های انتخاباتی سخن گفته و اعلام کرده اند در انتخابات مجلس دهم ،رسما لیست انتخاباتی ارائه خواهند کرد .در مورد گفتگوی هتاکانه شیخ اراکی سخن بسیار است اما در یک کلام ، اعلام دشمنی نزدیکان رهبر با بیت شیرازی پس از جعل واژه "تشیع لندنی " ابعاد گسترده ای یافته و می توان حدس زد آنچه موجب افزایش فشار های سیاسی و رسانه ای بر این جریان شده موفقیت نسبی شیرازی و حامیان او در تبیین این واقعیت می باشد که اختلاف میان عملکرد جمهوری اسلامی و اسلام ناب، از زمین تا آسمان است. البته این سخن به معنای مصونیت شیرازی از خطا و عدم نیاز او به تذکر و انتقاد نیست. اما هر چه باشد گمان می رود علت اعلام مخالفت ها و دشمنی ها ،مواضع این عالم شیعی در مقابله با استبداد دینی و تلاشی است که او برای تبیین ابعاد مخفی مانده از دولت رسول خدا وامير مؤمنان و تسامح و تساهل دینی صورت می دهد.

بر همین اساس به کسانی که دستی در رسانه ها و تریبون های آزاد دارند توصیه می کنم برای جبران محرومیت این جریان از رسانه های داخل ایران، به یاری آنان بشتابند ويا اقلا سخنان آنان را مورد تامل قرار دهند. حتی کسانی که میانه ای با اسلام و روحانیون ندارند باید به این واقعیت توجه کنند که هنوز بخش عمده ای از جامعه ایران به دنبال رستگاری با اتکا به باورهای دینی است. در چنین جامعه ای ،بهترین راه مبارزه با حکومتی که به دروغ خود را نماینده انحصاری گفتمان دینی می نامد باز خوانى تاريخ رسول خدا ودولت امير مؤمنان است تامعلوم شود آنچه جمهوری اسلامی از اسلام معرفى مى كند با انچه اسلام عرضه نموده است در تضاد بلکه تباین است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016