دوشنبه 12 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
5 تیر» رئيس مجلس خبرگان: توریست‌ها در قم بدنبال کشف خمینی هستند
پرخواننده ترین ها

آیت‌الله یزدی به دلیل تاسوعا خواستار لغو مسابقه فوتبال ایران - کره ‌جنوبی شد


محمد یزدی

بعد از گل ایران آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟

بازی حساس ایران-کره‌جنوبی به بحران جدید ورزش کشور تبدیل شده است؛ پس از اعلام برنامه دیدارهای انتخابی جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه مشخص شد ایران در ٢٠ مهر در تهران میزبان کره‌جنوبی است، دقیقا در تاسوعای حسینی.

در مسابقات داخلی هرگز یک بازی فوتبال در ایام عزاداری برگزار نمی‌شود؛ اما در گذشته چندین‌بار پیش آمده که تیم‌های ایرانی مجبور شده‌اند در روزهای مذهبی به میدان بروند که یکی از معروف‌ترین آنها برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی استقلال در ورزشگاه آزادی هم‌زمان با روزهای عزاداری امام حسین در سال ١٣٧٨ بود. با‌این‌حال این‌بار حساسیت‌ها به برگزاری این بازی مهم در تاسوعا به‌مراتب بیشتر از گذشته شده است، حتی کار به جایی کشید که فدراسیون فوتبال تلاش‌هایی برای تغییر زمان و حتی مکان بازی هم انجام داد؛ اما مشخص بود امکان تغییر روز و مکان این بازی رسمی وجود ندارد. در تازه‌ترین مخالفت‌ها با برگزاری بازی ایران و کره‌جنوبی در تاسوعای حسینی، آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خواستار انجام‌نشدن این بازی شد؛ این عضو شورای نگهبان روز گذشته در جمع خبرنگاران در جامعه مدرسین حوزه علیمه قم درباره اين مسابقه فوتبال، گفت: «مطلع شدم وزیر ورزش در این زمینه تلاش‌هایی برای تعویق این دیدار انجام داده است و نامه‌نگاری‌هایی انجام گرفته؛ ولی خطاب به وزیر ورزش بیان می‌کنم که شما در سایه همین احترام‌ها به محرم و صفر به وزارت رسیده‌اید، نظام ما هم در همین محرم و صفر محقق شد. این همه شهید در این انقلاب به شهادت رسیده‌اند تا این کشور این حرمت‌ها را حفظ کند و همه‌چیز ما از محرم و صفر است. اگر قرار باشد به همین راحتی نسبت به این مسئله بی‌حرمتی کنیم، حرمتی باقی نخواهد ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ممکن است بیان کنید که بازی‌نکردن ما برای ما هزینه‌هایی خواهد داشت؛ ولی باید همه این هزینه‌ها را داد تا این حرمت‌ها حفظ شود. من شما را نصیحت نمی‌کنم بلکه از شما می‌خواهم این بررسی را انجام دهید و اگر قرار است تعطیل شود بهتر از حرمت‌شکنی است. اگر قرار باشد که برای حفظ حرمت عاشورا قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟»

آیت‌الله یزدی در این صحبت‌های خود صراحتا خواستار تعطیلی این بازی شد؛ تصمیمی که می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی برای فوتبال ایران داشته باشد. پیش از این هم مقام‌های سیاسی با برگزاری این بازی مخالفت کرده بودند؛ چهارم مهر، ٥٦ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی به وزیر ورزش، خواستار تغییر زمان رقابت فوتبال ایران و کره ‌جنوبی از شب عاشورا شدند. محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، دیگر چهره شناخته‌شده‌ای است که در روزهای گذشته به انجام این بازی در تاسوعا انتقاد کرده بود: «کینه‌جویی‌های همیشگی دشمنان اسلامی و تلاش برای کاستن از ارزش‌های انقلابی- اسلامی است. دشمن در همین راستا در بخش ورزش هم می‌کوشد به برگزاری مسابقات ورزشی بین‌المللی در ایام مذهبی مورد احترام ملت و نظام مقدس اسلامی بپردازد.»

تغییر زمان بازی؛ مأموریت غیرممکن

وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در پی این اعتراض‌ها اعلام کرد از فدراسیون بین‌المللی فوتبال خواسته برای تغییر زمان بازی تلاش کند. خیلی زود مشخص شد فیفا به‌هیچ‌وجه با تغییر زمان این بازی موافقت نخواهد کرد. جدول این بازی‌ها از سال‌ها قبل تهیه می‌شود و تیم‌ها فقط باید در روزهایی خاص (فیفا‌دی) بازی کنند. تغییر بازی باعث خواهد شد کره‌ جنوبی پس از بازی ١٥ مهرش مقابل قطر یک روز کمتر استراحت کند و معلوم بود با این درخواست موافقت نمی‌شود. پیشنهاد دیگر ایران تغییر محل بازی رفت و برگشت بود، حتی برای عملی‌شدن این پیشنهاد مذاکراتی با سفارت کره ‌جنوبی هم شد، پیشنهاد ایران این بود بازی ٢٠ مهر در کره‌ جنوبی برگزار شود و تهران میزبان بازی برگشت دو تیم شود؛ با این پیشنهاد ایران هم موافقت نشد. مهدی تاج شنبه اعلام کرد کره ‌جنوبی با تغییر مکان بازی موافق نیست: «اساس کار مردم ما و دستگاه‌های اجرائی این بود که این بازی در روز تاسوعا برگزار نشود. حتی بحث بود که این دیدار را برگزار نکنیم. هنوز هم تلاش مي‌كنيم با کره‌ای‌ها به این نتیجه برسیم که در بازی برگشت ما میزبان باشیم. تصورم این است که فدراسیون کره ‌جنوبی پیشنهاد ما را نپذیرد، چون در آن صورت ما در سه بازی آخر میزبان می‌شویم که پذیرش این موضوع سخت است؛ اما تلاش ما باید انجام شود. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند ما هرچه داریم از محرم و صفر است. به‌هرحال ما یک کشور شیعه هستیم. ان‌شاءالله همه تماشاگران برای بازی تیم ‌ملی ایران با کره ‌جنوبی، یک‌دست با لباس مشکی به ورزشگاه می‌آیند. فیفا البته شرایط خاص خودش را دارد؛ اما مردم ما شیعه هستند، حتی تلاش مي‌كنيم ساعت برگزاری بازی را هم از شش به چهار برسانیم».

تاج تأکید کرد برای تغییر زمان بازی خیلی دیر شده است و این کار باید در سال ١٣٩١ انجام می‌شد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد ایران ظاهرا هیچ راهی برای تغییر روز و مکان بازی ندارد. بازی‌نکردن هم هزینه‌های سنگینی برای ایران خواهد داشت، حتی حذف از جدول مسابقات. به نظر می‌رسد تنها راه فدراسیون، برگزاری بازی با تعداد تماشاگران کم و کنترل‌کردن فضای ورزشگاه است. تاج عنوان کرده تمهیداتی برای این بازی در نظر گرفته می‌شود و زمان بازی طوری تنظیم خواهد شد که نه به ظهر تاسوعا بخورد و نه به شب عاشورا و با هماهنگی با شورای تأمین استان شرایط عزاداری در ورزشگاه مهیا شود. این در حالی است که ایران سابقه میزبانی بازی رسمی در روزهای عزاداری امام حسین(ع) را دارد. در هشت اردیبهشت ١٣٧٨ (یازدهم محرم) استقلال در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا در ورزشگاه صد ‌هزار نفری آزادی میزبان دالیان چین بود. استقلال در شرایطی که بازی پخش زنده تلویزیونی نشد، حریف خود را شکست داد. پیش از شروع بازی هم مراسم عزاداری در ورزشگاه برگزار شد.


موضوع اجاره‌ ساختمان دونالد ترامپ به بانک ملی در نیویورک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016