دوشنبه 8 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تلاش بى حاصل حكومت اسلامى؛ صداى منتظرى در جهان خواهد پيچيد!؛ ف. م. سخن

زندان رفتن احمد آقا تنها باعث جلو افتادن زمان انتشار فايل هاى رسواگر حكومت تبه كار خواهد شد و نه عقب افتادن زمان انتشار يا هرگز انتشار نيافتن آن ها. در حكومت اسلامى، همه، پيه همه چيز را به تن ماليده اند. خانواده ى رنج كشيده ى منتظرى پيش و بيش از همه، ضربه هاى سنگين از حكومت خورده و حكم هايى مانند حكم اخير، حكم شوخى با اين خانواده را دارد. در بدترين و وحشتناك ترين حالت ممكن، يعنى از سر راه برداشتن احمد آقا، باز درد حكومت درمان نخواهد شد. صداى آيت الله منتظرى، در چهار گوشه ى جهان، در انتظار انتشار است. اگر امروز به خاطر مناسب نبودن موقعيت، از نظر احمد آقا و خانواده ى مرحوم منتظرى، اين فايل ها منتشر نشده، با حبس يا حذف احمد آقا ديگر دليلى براى عدم انتشار آن ها نخواهد بود.

2AA3C51D-AAD3-4979-8023-4B6BDE6C3FAE-221-000000E12197B8BB_tmp.png



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد آقا منتظرى، فرزند شجاع مرحوم آيت الله منتظرى، به ٢١ سال حبس و خلع لباس محكوم شد. اتهام او اقدام عليه امنيت ملى و انتشار فايل صوتى داراى طبقه بندى سرى و تبليغ عليه نظام عنوان شده است.

وارد شدن به اين بحث كه آيا اولا اتهامات وارد شده صحيح است يا خير، و ثانيا در صورت صحيح بودن اتهامات، آيا مجازات تعيين شده، متناسب با جرم است يا خير، كارى عبث است كه جز اتلاف وقت حاصلى نخواهد داشت. اتفاقا حكومت از به وجود آمدن چنين بحث هاى بى نتيجه اى بسيار راضى خواهد بود چرا كه با هدايت رودخانه اعتراض، به سمت كوير خشك بحث هاى فرساينده باعث محو تدريجى آن خواهد شد.

از مجازات تعيين شده جالب تر و باورنكردنى تر، تخفيفى ست كه دستگاه قضا يا درست تر بگوييم رييسِ رييسِ دستگاه قضا براى احمد آقا قائل شده است:
«...با توجه به ارزش و حرمت خون برادر شهيد احمد منتظرى و با عنايت به سن و سال و وضعيت خاص وى و فقد سابقه محكوميت كيفرى، با احصاء ميانگين حداقل و حداكثر مجازات‌ها در مقام اجراء فقط ٦ سال از حبس‌هاى مورد حكم اجراء مى گردد. و نظر به اين‌كه مجموع اقدامات متهم خلاف شأن روحانيت تشخيص داده شد، متهم را به خلع لباس روحانيت محكوم مي‌نمايد؛ و با توجه به انتساب به خانواده شهيد، خلع لباس ايشان به مدت ٣ سال تعليق مى گردد...»

با چنين قوه ى قضاييه اى و با چنين حكم و تخفيف بى ربطى، چه جاى صحبت غير سياسى و كارشناسانه باقى مى ماند؟

*****

اكنون آن چه مهم است، پرداختن به عواقب اين حكم، براى حكومت اسلامى و سرانِ نامحترم آن است. درست است كه در نزد بسيارى از مردم ايران، آبرويى براى حكومت و اعوان و انصارش باقى نمانده، اما حقايقى كه سابقا دهن به دهن نقل شده و سراسر ايران را در نورديده، اين بار با كيفيت ديجيتال، و با صداى اوریژينالِ نقش آفرينان آن در سراسر جهان پخش خواهد شد و آبروى نداشته ى حكومت در جهت زير صفر ريخته خواهد شد.

در جهان مجازى، صداها و تصاوير را نمى توان حذف كرد. بدبختى حكومت اسلامى اين است كه اين موضوع واضح را نفهميده است. در اين جهان، سكوت و دروغ هم عمر طولانى ندارند و بالاخره صدايى كه حقيقت را فرياد مى زند از جايى به گوش خواهد رسيد. نهايت عُرضه ى افسران جنگ نرم حكومت در اين حد است كه ده ها سايت با نام هاى اسلامى، و يا مشابه نام سايت هاى معتبر، يا نام هاى فريب دهنده به راه بيندازند، و همگى با هم، نوشته هاى يكسان، گفته هاى يكسان، نظرهاى يكسان را منتشر كنند! اما يك صداى حقيقى، در اين فضاى مجازى، كه به قول خودِ آقايان، به فضاى واقعى تبديل شده، تمام كاسه كوزه ى مجازى و حقيقى نظام را در هم مى ريزد، چنان كه اولين فايل سخنان مرحوم آيت الله منتظرى، لرزه بر اركان حكومت اسلامى و رهبران و عوامل تصميم گيرنده و اجرايى آن انداخت.

در همان روزهاى انتشار نوار و پخش صداى آيت الله نوشتيم كه:
«...این صدا، امروز به همت احمد آقا منتظرى و خانواده ى آن آیت الله رک گوى از جان گذشته، به گوش بسیارى رسیده است و بازگرداندن آن به داخل نوار کاست امکان پذیر نیست. قاتلان و آمران و عاملان جنایت هم با این صدا به ناگهان از جا جسته اند و دنبال منشاء و مبداء آن مى گردند تا اگر بتوانند، آن را خفه کنند. اما نمى توانند. اولا این صدا تنها صدا نیست و صداهاى دیگر هم هست. صداهایى دور از دسترس گزمگان حکومت. وحشت حکومتیان امروز از پخش صداهاى دیگر است. صداهایى که مى تواند به مراتب وحشتناک تر از صداى آیت الله منتظرى در مقابل هیات مرگ باشد. امروز احمد آقا را براى پخش این صدا بازخواست کرده اند و او را براى ششمین بار به «دادگاه» کشانده و به او تفهیم اتهام کرده اند؛ اتهام: اقدام علیه امنیت ملى. تمام این کارها براى پاک کردن مساله و صورت مساله است. مساله منتظرى. جسم او رفته است و دست کسى به او نمى رسد اما صداى او در دل کاست ها ضبط و در چهار گوشه ى جهان پخش است. این صداها روزى شنیده خواهد شد و ارکان ظلم را به لرزه در خواهد آورد. این مساله به ضرب و زور پاک نخواهد شد. تلاش حکومت براى پاک کردن این مساله و خاموش کردن این صدا، به آن انعکاسى بیشتر خواهد داد. این خواست آیت الله منتظرى بوده است. این خواست خانواده ى اوست. این خواست تاریخ است...»

و حال كه حكمِ دادگاه صادر شده است، احمد آقا منتظرى به بى عقلان نظام مى گويد كه:
«...من اگر وظیفه‌ای احساس کنم وظیفه را انجام می‌دهم حالا بستگی دارد که ببینیم در زمان‌های آینده چه شرایطی است و صلاح است فایل‌ها منتشر شود یا نه و چه بسا که اگر ما زندان برویم فایل‌ها زودتر توسط جایی که هست منتشر شوند. نمی‌دانم زمان مشخص می‌کند که چه تصمیمی گرفته شود.»

زندان رفتن احمد آقا تنها باعث جلو افتادن زمان انتشار فايل هاى رسواگر حكومت تبه كار خواهد شد و نه عقب افتادن زمان انتشار يا هرگز انتشار نيافتن آن ها. در حكومت اسلامى، همه، پيه همه چيز را به تن ماليده اند. خانواده ى رنج كشيده ى منتظرى پيش و بيش از همه، ضربه هاى سنگين از حكومت خورده و حكم هايى مانند حكم اخير، حكم شوخى با اين خانواده را دارد. در بدترين و وحشتناك ترين حالت ممكن، يعنى از سر راه برداشتن احمد آقا، باز درد حكومت درمان نخواهد شد. صداى آيت الله منتظرى، در چهار گوشه ى جهان، در انتظار انتشار است. اگر امروز به خاطر مناسب نبودن موقعيت، از نظر احمد آقا و خانواده ى مرحوم منتظرى، اين فايل ها منتشر نشده، با حبس يا حذف احمد آقا ديگر دليلى براى عدم انتشار آن ها نخواهد بود. مسلم است كه اين ها تهديد نيست چون تهديد يك قدرت مخوف توسط چند انسان عادى نشانه ى حماقت است. فقط بحث براى روشن كردن اين موضوع است كه اختيار فايل ها در دست احمد آقا نيست و با اذيت و آزار ايشان يا خاندان منتظرى، نتيجه ى مثبتى نصيب حكومت نخواهد شد.

حكومتى كه اگر گوش داشت و مى شنيد، و عقل داشت و مى فهميد، كارش به اينجا نمى كشيد...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016