دوشنبه 29 اسفند 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش برگزاری مراسم روز جهانی زن در شهر آخن – آلمان و بازتاب آن

امسال کانون ره آورد – آخن برای برگزاری روز جهانی زن در اين شهر تصميم گرفت با گروه های ديگری از زنان غيرايرانی برنامه مشترکی ارائه دهد. از اين رو با تماس با برخی از اين گروه ها توانست زنان نهادهای Werkstatt der Kulturen و Arbeitskreis, Frauen verbinden Welten را به همکاری فراخواند. از هفته ها پيش از موعد برپايی اين مراسم در جلسات مشترک، تصميم هايی در نحوه اجرای جشن امسال اتخاذ شد. بر اساس گفتگوهای فيمابين، "مهاجرت و اينتگراسيون" به عنوان موضوع و تم اصلی اين مراسم برگزيده شد و هر گروه به شکل مستقل به تهيه برنامه های فرهنگی و هنری خود پرداخت. در اين ميان زنان ايرانی خارج از کانون ره آورد نيز صميمانه در اين همايش شرکت جستند و به برگزار کنندگان ياری رساندند.

مراسم روز جهانی زن شنبه ۱۱ مارس از ساعت ۱۸ آغاز و تا پاسی از شب ادامه يافت. استقبال مردم به حدی بود که گروهی از آنان ايستاده نظاره گر برنامه بودند. نزديک به سیصد نفر از مليت های مختلف برای گرامی داشت اين روز گرد هم آمده بودند.

صحنه اجرای برنامه با پوستر بزرگ مراسم و پارچه های رنگين آذين شده بود و در سالن ورودی تصاويری از تجمع زنان ايران در روز جهانی زن در پارک دانشجو و همچنين تجمعات ديگر زنان در مقابل استاديوم های ورزشی توسط کانون ره آورد به نمايش گذاشته شده بود.

در آغاز برنامه سه تن از زنان به نمايندگی از سوی سه کانون و نهاد برگزار کننده، در متن های کوتاهی به حاضرين خوش آمد گفتند، آنگاه مجری برنامه متن آلمانی اطلاعيه کانون ره آورد را در ارتباط با يورش نيروی انتظامی و لباس شخصی ها به تجمع مسالمت آميز زنان در پارک دانشجو و محکوم کردن اين اقدام قرائت کرد. سپس دو خانم آلمانی همراه با گرو کری از زنان مليت های مخنلف، ترانه ای را با مضمون "زندگی در کنار هم" اجرا کردند.

تجربيات شخصی از زندگی در مهاجرت و موفقيت های به دست آمده، سخنان يک زن برزيلی بود که به شکل مصاحبه ارائه شد. پس از آن گروه رقص دختران ترکيه ای، "نازليلار" با هلهله و شادی از ميان جمعيت به روی صحنه رفت و به رقص و پايکوبی پرداخت. دو قطعه شعر از خانمی آلمانی و زندگی ۳۱ ساله زنی از اندونزی در شهر آخن از زبان خودش که فراز و نشيب های آن را در متنی شعرگونه بيان کرد؛ برنامه های بعدی بودند. رقصی از اندونزی با داستان يک پرنده توسط زن ديگری از اين سرزمين، با لباس و جلوه های زيبا از آسيای شرقی اجرا گرديد و آنگاه گروه کر ۱۳ زن ايرانی با لباس های زيبای محلی و با تبريک يک صدای روز جهانی زن، به روی صحنه رفت و به اجرای چند ترانه محلی شاد از نقاط مختلف ايران پرداخت و مورد تشويق حاضرين قرار گرفت. با پايان برنامه گروه کر زنان ايرانی، بخش نخست برنامه نيز پايان يافت.

در زمان استراحت، از جمعيت شرکت کننده با غذای سرد و نوشيدنی پذيرايی شد و سپس بخش دوم برنامه ها با نمايش فيلمی از زندگی زنان ايرانی در شهر آخن، به زبان آلمانی، آغاز شد. در اين فيلم هر زنی تجربيات و دستاوردهای زندگی شخصی خود را در مهاجرت بيان می کرد. تمامی دست اندرکاران و تهيه کنندگان اين فيلم کوتاه را زنان ايرانی تشکيل می دادند.

پس از نمايش فيلم، سه زن از سه نسل مهاجرين ترکيه ای در آلمان در قالب يک نمايشنامه کوتاه با هم به گفتگو پرداختند و تجارب و مشکلات خود را در مهاجرت در اختيار حضار گذاشتند. آن ها به اين مسئله پرداختند که مشکلات مهاجرت، نسل به نسل کمتر شده و نسل جديد تطابق بيشتری با محيط خود پيدا کرده است.

رقص آذری برنامه ديگری بود که توسط يکی از خانم های ايرانی اجرا شد و سپس توسط يک دختر نوجوان ايرانی ترانه ای که ساخته خود وی بود با نواختن کی بورد خوانده شد و آنگاه رقص کرشمه نيز توسط يکی ديگر از زنان ايرانی اجرا و با استقبال تماشاگران مواجه گرديد.

همآوايی گروه کری از زنان نيجريه ای برنامه بعدی بود و در انتهای مراسم سه تن از زنان ايرانی با همراهی آکاردئون، تصنيف های خاطره انگيزی را همصدا و جداگانه اجرا کردند و مورد تشويق حاضرين قرار گرفتند.


بدين ترتيب مراسم روز جهانی زن در شهر آخن آلمان با فضايی چند فرهنگی و با تجربه ای کم نظير از برگزاری مشترک چنين برنامه هايی به يايان رسيد.


عليرغم کمبودها و کاستی های اين تجربه نخستين، گردهمايی زنان مختلف از کشورهای گوناگون در برپايی روز جهانی زن دستاورد گرانبهای اين مراسم بود که استقبال خوب مردم از آن، توشه ای خواهد بود برای هر چه بهتر برگزار شدن چنين مراسمی در آينده. Aachener Zeitungيکی از دو روزنامه مهم شهر آخن و حومه، به تاريخ جمعه ۱۷ مارس گزارشی از اين همايش منتشر و به همين وجه از برنامه اشاره کرد.

کانون ره آورد از تمامی زنان هموطنی که در برپايی اين مراسم يار و ياور ما بودند؛ صميمانه تشکر می کند.

کانون ره آورد – آخن – آلمان
مارس 2006

kanoon@rahaward.org
http://rahaward.org/
Rahaward
Postfach 101525
52015 Aachen
Deutschland
---------------------------------------

بازتاب مراسم روز جهانی زن در آخن، در روزنامه Aachener Zeitung


روزنامه Aachener Zeitung يکی از دو روزنامه مهم شهر آخن و حومه به تاريخ جمعه ۱۷ مارس گزارشی از مراسم روز جهانی زن که توسط کانون ره آورد و زنان دو تشکل غيرايرانی ديگر در شامگاه شنبه ۱۱ مارس در اين شهر برگزار شد؛ منتشر کرده است. ترجمه اين گزارش را در زير می خوانيد:

به تازگی زنان در کشورهای مختلف روز جهانی زن را جشن گرفتند. در آخن نيز زنانی از کشورهای مختلف اقدام به جلب افکار عمومی نسبت به اين روز کردند. به اين ترتيب زنان "کارگاه فرهنگ ها" Werkstatt der Kulturen، کانون ره آورد و کميته زنان شهر آخن Arbeitskreis Frauen verbinden Welten مراسمی با عنوان "زنان مهاجر، با زندگی در آخن کنار آمده ايد؟" برگزار کردند که با موزيک، رقص و غذا از کشورهای گوناگون همراه بود.

برگزاری اين مراسم از طرف شهرداری آخن – بخش شرق، مورد حمايت قرار گرفت.

مسئله اينتگراسيون و غالب شدن بر مشکلات و پيچيدگی های زندگی در مهاجرت، در اين برنامه در اولويت قرار داشت.

زنانی از کشورها و فرهنگ های مختلف از تجربيات شخصی خود، مشکلات در محيط کار و برداشت شان از کشور آلمان با حاضرين سخن گفتند. با برجسته کردن اين نمونه های موفق، برگزارکنندگان کوشيدند به زنان مهاجر در قبال مشکلات جرأت بيشتری ببخشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برنامه های هنری متنوع به اين مراسم غنای بيشتری دادند. از جمله رقص گروه دختران "نازليلار" از انجمن فرهنگی علوی، با رقص های ترکی که با تشويق بسيار حضار همراه بود.

۱۳ زن ايرانی که لباس های محلی به تن داشتند؛ در يک گروه کر، سه ترانه از استان های مختلف ايران اجرا کردند. رقصی از کشور اندونزی که داستان يک پرنده بود؛ حاظران را به سرزمين رويا فراخواند.

زنان ايرانی از زندگی خود در مهاجرت، در يک فيلم کوتاه ايرانی سخن گفتند.

زنان ترک از سه نسل مختلف در يک قطعه کوتاه تجربيات خود در مهاجرت را در اختيار شرکت کنندگان گذاشتند.

برنامه هايی از کشورهای آلمان، ايران، اندونزی، برزيل، نيجريه و ترکيه، تنوع خاصی به اين مراسم داده بود.

برخاسته از رويدادهای اخير مانند "ماجرای کاريکاتور" و "جنگ فرهنگ ها" موضوع اصلی اين مراسم "همزيستی مسالمت آميز فرهنگ ها" و گفتگوی تمدن ها بود و چنانچه خانم "يوليا کورمندی" مسئول پروژه Türöffner از شهرداری آخن مطرح نمود: "اينتگراسيون به شفافيت و تعهد بيشتر نيازمند است."





















Copyright: gooya.com 2016