جمعه 1 دی 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افراد فقير ۱۰ برابر افراد پردرآمد خرج سلامت می‌کنند، فارس

خبرگزاری فارس: مشاور وزير بهداشت گفت:‌ افراد فقير و کم درآمد حدود ۱۰برابر افراد با درآمد بالا برای سلامتشان هزينه ‌می‌کنند که برای حل اين معضل دولت و مجلس مشغول تهيه طرحهايی برای اصلاح سيستم بيمه‌ای کشور هستند.

محسن فروردين جهرمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس،‌ افزود: در نظام سلامت کشور با چالشهای بزرگی مواجه هستيم که مشکلات ساختاری در وزارت بهداشت، ناهماهنگی بين متوليان مختلف بخش سلامت، تامين منابع مالی لازم و ضعف در مديريت مهمترين آنهاست.
وی ادامه داد: متاسفانه متوليان بخش سلامت متعدد هستند و ناهماهنگی بين آنها به صورت کاملا مشهود به اين سيستم ضربه می‌زند، وزارت بهداشت، سازمان تامين اجتماعی، کميته امداد، بيمه های متعدد دولتی و غير دولتی، هر کدام بخشهايی از سيستم سلامت را حمايت می‌کنند ولی اين حمايتها پراکنده و نامتوازن هستند.
وی گفت: مسئله ديگر اين است که تامين مالی سيستم سلامت بر اساس سرانه درمان هر فرد است اما سهمی را که هر فرد در اين سيستم از جيب خود می‌پردازد برای همه يک رقم ثابت است و ربطی به ميزان توان و درآمد او ندارد به همين علت در يک خانواده با درآمد پايين که معمولا جمعيت بيشتری هم دارد اين سهم به حدود ۱۵ درصد کل هزينه ها می‌رسد اما در يک خانواده با درآمد بالا که معمولا جمعيت کمتری دارد سهم هزينه های سلامت حدود۵/۱ درصد کل هزينه هاست يعنی يک خانواده فقير حدود ۱۰ برابر يک خانواده پولدار برای سلامت هزينه می‌کند.
فروردين افزود: حل اين مسئله بايد با اخذ حق بيمه بر اساس درصدی از درآمد افراد انجام شود نه اينکه همه آحاد جامعه رقم ثابتی را از سرانه درمان بپردازند، برای اجرای اين هدف طرحهای مختلفی وجود دارد که وزارت بهداشت و کميسيون بهداشت مجلس مشغول بررسی آن هستند.
مشاور وزير بهداشت گفت: مشکلات ساختاری وزارت بهداشت نيز از آنجا ناشی می‌شود که در گذشته دستگاه متولی سلامت کشور بخش عمده کار اجرايی را بر عهده داشت اما ديدگاه فعلی اين است که به جز فعاليتهای بسيار ضروری امور اجرايی به بخش غير دولتی منتقل شود و دولت و وزارت بهداشت انرژی خود را صرف سياستگذاری و نظارت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





وی در مورد مسئله دسترسی مردم به خدمات درمانی نيز توضيح داد: حل اين مسئله با اجرای درست و کامل طرح پزشک خانواده در سراسر کشور ميسر است، اجرای اين طرح در روستاها طی يکسال گذشته بخشی از مشکلات را حل کرده است، پزشکان خانواده اکنون در روستاها به عنوان دروازه بانان سلامت در اختيار مردم هستند و اگر نياز به خدمات تخصصی تر داشته باشند به صورت هدايت به شده به شهر ارجاع می‌شوند در حالی که در گذشته بيماران خودشان از روستاها به شهر می‌آمدند و به علت سردگمی در شهرها اسير دلالان می شدند و هزينه های بيشتری به آنان تحميل می‌شد.
وی اضافه کرد: البته سيستم پزشک خانواده هنوز ضعفها و مشکلاتی دارد که تلاش برای رفع اين مشکلات ادامه دارد.





















Copyright: gooya.com 2016