دوشنبه 13 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واردات کم سابقه مرکبات خارجی به ایران، بی بی سی

ایران برای تامین میوه شب عید سال نو خورشیدی ۱۵۰ هزار تن پرتقال و نارنگی از کشورهای مصر، سوریه، ترکیه، قبرس و پاکستان وارد می کند.

عباس قبادی، مدیر کل طرح تامین میوه شب عید وزارت بازرگانی در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفته است که ۵۰ هزار تن پرتقال و نارنگی از خارج وارد شده و تا ۱۵ فروردین نیز دو برابر این میزان وارد می شود.

علاوه بر پرتقال وارداتی، وزارت بازرگانی ایران نیز اعلام کرده که ۶۰ هزار تن پرتقال را در انبارها ذخیره کرده و در روزهای پایانی سال وارد بازار خواهد کرد.

قیمت هر کیلو پرتقال وارداتی حدود ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده است و توزیع آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هم اکنون قیمت پرتقال و نارنگی به طور متوسط در تهران بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است و پیش بینی می شود قیمت آن در روزهای پایانی اسفند به بیش از دو هزار تومان در هر کیلو نیز برسد.

واردات این حجم پرتقال و نارنگی در ایران کم سابقه است و علت آن از بین رفتن بخش عمده ای از مرکبات تولیدی این کشور در ماه گذشته بوده است. سرمای کم سابقه زمستان بخشی از مرکبات مناطق شمالی ایران در ساحل خزر و مناطق جیرفت و کهنوج را از بین برد.

استان مازندران بخش عمده ای از مرکبات ایران را تولید می کند و برخی ارزیابی ها نشان می دهد که حدود نیمی از مرکبات تولیدی این استان در سرمای زمستان از بین رفته است.


دلیل اصلی واردات گسترده مرکبات، از بین رفتن بخش قابل توجهی از مرکبات تولید داخل در اثر سرمای بی سابقه زمستان امسال است

دولت ایران برای تشویق واردکنندگان میوه، تعرفه ده درصدی واردات میوه را از نیمه بهمن ماه حذف کرده و وارد کنندگان تنها باید چهار درصد عوارض گمرکی بپردازند.

در نه ماه اول امسال نیز ایران ۶۰ هزار تن پرتقال از خارج وارد کرده اما واردات ۱۵۰ هزار تن پرتقال برای شب عید نوروز کم سابقه است. در سال های گذشته معمولا عمده پرتقال مصرفی شب عید نوروز از بازار داخلی تامین می شد.

ایران به طور متوسط سالانه نزدیک به چهار میلیون تن مرکبات تولید می کند، اما گزارش ها نشان می دهد که در سه سال گذشته مقادیری نیز از خارج وارد شده است.

گزارشهای وزارت کشاورزی ایران نشان می دهد که میانگین مصرف سرانه مرکبات در جهان حدود ۱۵ تا ۱۶ کیلو است ولی این رقم در ایران به حدود ۵۷ کیلوگرم می رسد.

به عقیده برخی کارشناسان، شیوه های نامطلوب برداشت، انبارداری و توزیع نامناسب از جمله دلایل مصرف بالای میوه در ایران است به طوری که برخی ارزیابی ها نشان می دهد که بیشتر از ۳۵ درصد میوه های تولیدی از بین می رود.

بخشی از مرکبات تولیدی به دلیل نگهداری نامناسب از بین می رود و در مهمترین فصل فروش مرکبات یعنی عید نوروز قیمت مرکبات افزایش می یابد.

دولت برای مقابله با افزایش قیمت امسال ۲۵۰ شعبه اختصاصی در تهران برای عرضه پرتقال و سیب با قیمت مصوب وزارت بازرگانی راه اندازی می کند.

پرتقال از مهمترین میوه های شب عید نوروز در ایران است و وزارت بازرگانی ایران به مردم توصیه کرده که به جای پرتقال از سایر میوه ها نظیر موز، سیب، خیار و کیوی استفاده کنند.

در چند سال گذشته واردات انواع میوه نظیر موز، پرتقال و نارنگی، سیب، آناناس و انگور به شدت افزایش یافته و میوه های خارجی به وفور در بازارهای ایران به خصوص شهر تهران یافت می شود.





















Copyright: gooya.com 2016