سه شنبه 7 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معتادی كه به مراكز ترك مراجعه نكند، مجرم است، همشهری

دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اگر معتادي به مراكز درماني مراجعه نكند مجرم شناخته مي‌شود.

اسماعيل احمدي مقدم در افتتاحيه سمينار منطقه‌اي كاهش آسيب‌هاي مصرف موادمخدر در آسياي ميانه و خاورميانه در مجتمع شقايق افزود: از نظر ما معتاد يك مجرم مشروط است كه اگر به مراكز ترك اعتياد مراجعه كند مجرم تلقي نمي‌شود.

وي با اشاره به توليد بي‌وقفه موادمخدر در افغانستان با ظرفيت 95 درصد و تامين بيش از 60 درصد هروئين در بازارهاي مصرف و ناكامي نيروهاي خارجي براي برقراري امنيت در اين كشور عنوان كرد: اين وضعيت باعث شده است مردم منطقه بيش از هر زمان ديگري در معرض آسيب‌هاي متعدد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي قرار بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مشاور رئيس‌جمهوري ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر در 2 سال گذشته با اتخاذ سياست بيمار انگاري معتادان توجه ويژه‌اي را به گسترش طرح‌هاي كاهش آسيب در كشور مبذول داشته و ضمن اجراي برنامه‌هاي متعدد با بهره گيري از تجارب بين‌المللي و تعامل با كشورهاي منطقه و مراكز تحقيقاتي معتبر عملكرد مؤثر و موفقي در اجراي اين طرح‌ها داشته است.

احمدي مقدم از برگزاري اين سمينار به‌عنوان يك راه ميانبر در جهت تحقق اهداف كاهش آسيب در منطقه نام برد و اظهار داشت: در سال ميلادي گذشته با تقويت اقدامات مقابله با ورود، حدود 560 تن انواع مواد‌مخدر در كشور كشف شد كه بالاترين ميزان كشفيات در سطح جهاني است.

وي توضيح داد: از جمله مهم‌ترين نكات مطرح و مورد توجه در روند درمان معتادان و پيشبرد برنامه‌هاي كاهش آسيب، ايجاد مراكز درماني و تسهيل در دسترسي و استفاده از امكانات درماني توسط معتادان است به‌طوري كه بتوانند در توسعه كمي و كيفي درمان آنان مؤثر باشند.

احمدي مقدم از توزيع سرنگ و نصب و به‌كارگيري دستگاه‌هاي توزيع در مكان‌هاي خاص براي استفاده بهداشتي در جهت جلوگيري از گسترش ايدز به‌عنوان يكي ديگر از راه‌هاي كاهش آسيب در كشور نام برد و تصريح كرد: توسعه برنامه درمان نگهدارنده با متادون نيز از جمله مهم‌ترين برنامه‌هايي بوده كه در كاهش آسيب مصرف موادمخدر مؤثر بوده است.

٥/٢ ميليون دلار اعتبار براي درمان نگهدارنده

وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين نشست از اختصاص 5/2ميليون دلار اعتبار براي درمان نگهدارنده اعتياد در سال گذشته خبر داد.

عبدالرضا مصري با ابراز خرسندي از هماهنگي و نزديكي ديدگاه‌هاي جهاني نسبت به مسئله مبارزه با مواد‌مخدر، اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته، مقابله با مواد‌مخدر حرف اول را مي‌زد، اما پس از آن پيشگيري و كاهش عرضه به كمك مقابله آمدند، اما هم اكنون ركن چهارم يعني خود معتادان به كمك اركان قبلي نيز شتافته‌اند.

مصري گفت: تمام جوامع از جمله جامعه ما يك نيمه پنهان معتاد دارد كه جمعيت آنها نامشخص و مديريت آنها سخت است، البته خوشبختانه در ايران به‌دليل رفع پيگرد قضائي معتادان تحت درمان، شناسايي اين نيمه‌پنهان راحت‌تر صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در گذشته ما شاهد 2 موج HIV و موج ناشي از معتادان تزريقي بوديم كه خسارت‌هاي غيرقابل جبراني را به تمامي جوامع وارد كرده‌ است.

پولي براي درمان معتادان نداريم

وزير رفاه همچنين در حاشيه اين سمينار تاكيد كرد: بيمه درماني معتادان به‌دليل نداشتن اعتبار لازم قابل اجرا نيست.

مصري افزود: خدمات ترك اعتياد با بيمه‌ها نيست چون بسياري از كارشناسان معتقدند اعتياد يك امر خودخواسته است و به تصميم خود فرد بر مي‌گردد.

وي يادآور شد: به همين دليل بحث‌هاي كارشناسي زيادي در حال انجام است كه آيا استفاده از امكانات ترك اعتياد بايد به‌صورت بيمه‌اي ارائه بشود يا خير.

مصري خاطرنشان كرد: اگر قرار بر انجام اين كار باشد بودجه خيلي زيادي مي‌برد به‌طوري كه پيش‌بيني ما براي درمان با متادون حداقل 500 ميليارد تومان براي يك جامعه يك ميليون نفري از معتادان نياز است كه الان اين اعتبارات را نداريم.

مهار ايدز بين معتادان تزريقي

معاون سلامت وزارت بهداشت نيز در اين سمينارگفت: ايران نخستين كشور در حال توسعه در دنياست كه موفق شد روند اپيدمي ايدز در بين معتادان تزريقي را مهار كند.

حسن امامي رضوي افزود: اعتياد بعد از سوانح رانندگي، بيماري‌هاي قلبي و افسردگي، چهارمين بيماري در ايران است.

وي ادامه داد: اعتياد علاوه بر انتشار بيماري‌هاي منتقله از راه خون، عوارض ديگري از جمله هزينه‌هاي اجتماعي، كاهش توانايي توليد در جامعه، كاهش درآمد خانواده‌ها، افزايش حوادث ترافيكي و افزايش فعاليت‌هاي خلاف قانون را به جوامع تحميل مي‌كند.





















Copyright: gooya.com 2016