شنبه 25 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری: پيش‌بيني مي‌شود حدود 20 ميليون گردشگر هر سال از موزه‌ها ديدن کنند، ايسنا

مدير اداره کل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در شش‌ماه نخست امسال، هفت ميليون گردشگر از موزه‌هاي کشور ديدن کرده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود با انجام اقدامات درنظر گرفته‌شده نزديک به 20 ميليون گردشگر هر سال از موزه‌ها ديدن کنند.

فراهاني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آذربايجان غربي، ادامه داد: سايت‌موزه‌ها و اکوموزه‌ها بهترين مکان‌ها براي بيان ريشه و هويت ايران اسلامي‌اند. موزه‌ها به‌عنوان عامل توسعه و تحول اجتماعي‌اند. ما براي اين‌که وقتي گردشگر خارجي به محيط وارد مي‌شود، به هويت تاريخي، جغرافيايي و تاريخي منطقه آشنا شود، درحال تجهيز، احداث و گسترش موزه‌ها در کل کشور هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي بيان کرد: سايت‌موزه و اکو‌موزه دو بحث جديد در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري‌اند. اکوموزه‌ها شامل موزه‌هاي روستايي، اکوموزه‌هاي عشايري و کويري‌اند. در واقع، همان موزه‌هاي روبازي هستند که وقتي مردم به آن‌ها وارد مي‌شوند، در آن محيط، فرهنگ و تمدن و کارکردهاي اجتماعي را مي‌بينند.


مدير اداره کل موزه‌ها اظهار داشت: اکوموزه‌ي عشايري در فارس، حجير در تهران و اکوموزه‌ي روستايي در گيلان که تأسيس و مرحله‌ي نخست آن درحال بهره‌برداري است، نمونه‌هايي از اکوموزه‌هاي ايجادشده يا درحال تجهيز کشور هستند.


فراهاني با بيان اين‌که سايت‌موزه‌ها و اکوموزه‌ها بيان عيني و ملموس فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم مردم هستند، گفت: در اين سايت‌موزه‌ها مخاطبان و بينندگان به مکان‌هاي تاريخي مي‌روند و اشيا را در همان واقعيتي که در آن بوده‌اند، مي‌بينند، يعني اگر شيء يا اسکلتي زير خاک مدفون شده است، آن را به همان صورت مي‌بينند.


فراهاني با بيان اين‌که نخستين کار براي افزايش تعداد بازديد از موزه‌ها نيازسنجي موزه‌هاست، افزود: موزه‌ها به‌صورت مطلوب جواب‌گوي نيازهاي کودکان، جوانان و بزرگسالان مرد و زن که ديدگاه متفاوتي دارند، نمي‌توانند باشند.


وي ادامه داد: بايد نيازهاي مخاطبان را بشناسيم. در موزه‌ها تنوع ايجاد کنيم تا بازديدکنندگان دوباره مراجعه کنند و از موزه به‌عنوان پايگاه پژوهشي و تحقيقي بتوانند بهره ببرند. براي اين‌که اين کار اتفاق بيفتد، ما همايش‌هاي مختلفي را براي آشنايي موزه‌داران با راهکارهاي ايجاد تنوع، خلاقيت و استانداردهاي موزه‌يي در موزه‌ها برگزار خواهيم کرد.


مدير اداره کل موزه‌ها با اشاره به روند تأسيس موزه‌هاي خصوصي در کشور، يادآوري کرد: کساني که اشيايي دارند و براي اشيا مي‌توانند مجوز بگيرند، مجازند كه موزه‌ي خصوصي تأسيس کنند؛ ولي ممکن است بودجه‌ي کافي نداشته باشند و با راهکارهاي مناسب عرضه‌ي اشياي قديمي آشنا نباشند. به همين دليل، ما براي آموزش افراد متقاضي تأسيس موزه، برنامه‌ريزي کرده‌ايم.





















Copyright: gooya.com 2016