جمعه 8 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ورايتی و اسکرين ديلی: "آواز گنجشک‌ها" از بخت‌های اسکار فيلم خارجی است، ايسنا و مهر

ايسنا:

شانس «آواز گنجشکها» برای حضور در جمع نامزدهای نهايی بخش غيرانگليسی اسکار

نشريه‌ی تخصصی سينمايی «ورايتی» در گزارشی پيرامون روند انتخاب فيلم‌های غيرانگليسی در آکادمی اسکار فيلم «آواز گنجشکها» مجيد مجيدی را ازفيلمهايی خوانده که از شانس بالاتری برای راه‌يابی به جمع نامزدهای نهايی شاخه‌ی غيرانگليسی اسکار ۲۰۰۹ برخوردار است.

به گزارش بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ورايتی در مطلب خود ‌آورده است: کارشناسان معتقدند برخلاف سال گذشته، فيلم‌های بزرگ و تحسين‌شده از شانس بالاتری برای راه‌يابی به جمع نامزدها برخوردارند.اين شايد شامل يک يا دو فيلم محصول کمپانی «سونی» ازجمله «کلاس»، برنده نخل طلای کن از فرانسه يا «والتز با بشير» از اسرائيل ساخته‌ «آری فولمن» و يا «اوهورتون» ساخته «بنت هامر» باشد.

دراين ميان فيلم‌هايی هم هستند که البته درسطح بين‌المللی خوش‌ درخشيده‌اند، مانند فيلم تحسين‌شده «آواز گنجشک‌ها» از ايران ساخته «مجيد مجيدی»، «تولپان» از قزاقستان ساخته «سرگئی دورتسووی»، «ماه محبوب ما، اوت» ساخته «ميگوئل گومش» از پرتغال، «عشق‌های کور» از اسلواکی ساخته «جوراگ لهوستکی»، «انتقام» از اتريش ساخته «اسپيلمان تلوريد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين ميان، انتظارها از فيلم‌های «گامورا»، اثر ضدمافيايی ساخته‌ی «ماتيو گارونه» و همچنين «لحظه‌های ماندگار» ساخته‌ «جان تروئل» برنده‌ی اسکار بالاست. هرچند فيلم‌هايی چون «دنيای ازهم پاشيده» از دانمارک، «سگ، سگ را می‌خورد» از کلمبيا و «پری دريايی» از روسيه پتانسيل ناشناخته‌ای دارند. درهمين حال، فيلم «کاپيتان ابورائد» ساخته «امين مطلقا» که اولين حضور سينمای اردن در بخش غيرانگليسی آکادمی اسکار را رقم زد، به‌تازگی با کمپانی «نئوکلاسيک» آمريکا قرارداد منعقد کرده است.

درادامه گزارش ورايتی آمده است؛ زمانی‌که بزرگ‌ترين کميته‌ی انتخاب آکادمی اسکار، که پنج نامزد نهايی بخش بهترين فيلم غيرانگليسی را انتخاب می‌کند، سال گذشته منتخب‌های خود را اعلام کرد، بيشتر از اين‌که صحبت درباره‌ی نامزدهای نهايی باشد، درباره‌ی آثار انتخاب نشده بحث به‌وجود آمد.

به گزارش ايسنا، «ورايتی» در گزارش خود افزوده که: «در دوره‌ی قبلی آکادمی اسکار، اگرچه فيلم‌های مطرحی چون «خائنان» ساخته «استفان روزوتيستکی» و«بئوفورت» ساخته «جوزف سدار» در جمع پنج نامزد نهايی بخش غيرانگليسی حضور داشتند، اما غيبت چند فيلم تحسين‌شده‌ی آن سال چون «چهارماه، دوهفته و سه‌روز» ساخته «کريستين مونگيو» از رومانی که برنده‌ی شيرطلايی ونيز شد، يا «نور خاموش» ساخته «کارلوس ريگاداس» يا «آستانه‌ بهشت» ساخته «فاتح آکين» از آلمان اين تصور را برای بسياری در خارج از آکادمی اسکار به‌وجود آورد که در پروسه‌ی اعلام نامزدهای نهايی حتما اشکالی وجود دارد و بايد برای حل آن اقدامی کرد.

«مارک جانسون»، رييس بخش فيلم‌های غيرانگليسی آکادمی اسکار سال‌هاست تلاش می‌کند تا با افزايش تعداد رای‌دهندگان جوان در کميته‌ی انتخاب، اين پروسه‌ی‌ زمان‌بر را تعديل کند. چراکه تماشای حدود ۲۰ فيلم در مدت ۱۰هفته بيشتر برای بازنشستگان مطلوب است تا افرادی که هنوز در صنعت فيلم فعال هستند. جاروجنجال‌هايی که سال گذشته برسر انتخاب فيلم‌های نهايی در بخش انگليسی به‌وجود آمد، اصلاحات ملايم‌تری را برای امسال به‌همراه آورد. برای سال ۲۰۰۹ و در هشتادو‌يکمين دوره‌ی جوايز اسکار، از ميان ۶۷ اثر ارائه‌شده، که خود رکوردی محسوب می‌شود، کميته بخش غيرانگليسی به‌جای ۹ فيلم، شش اثر را انتخاب خواهد کرد. اين کميته به چهار گروه تقسيم می‌شود و اعضای هر گروه حداکثر ۱۷ فيلم را تماشا خواهند کرد و هريک از اعضا در گروه می‌بايست حداقل ۸۰ درصد فيلم‌ها را تماشا کند.

ديگر اصلاحی که برای اين دوره از جوايز اسکار اعمال خواهد شد، انتخاب سه فيلم اضافی از سوی کميته‌ی اجرايی است که از حدود ۲۰ عضو سابق کميته‌ی غيرانگليسی تشکيل شده است تا از اين طريق، تعداد نامزدهای نهايی به ۹ فيلم برسد.

پس از آن، هم‌چون سال قبل، گروه‌های تماشا‌کننده در لس‌آنجلس و نيويورک، ۹ فيلم پايانی را در هفته‌ی منتهی به ۲۲ ژانويه (زمان اعلام نامزدهای نهايی) تماشا می‌کنند تا پنج اثر نهايی را انتخاب کنند.

«جانسون» با اشاره به اين‌که با اين روند جديد، از بروز مشکلاتی که سال قبل به‌وجود آمد، جلوگيری می‌شود، اذعان کرد که البته شکايت‌هايی از سوی برخی اعضای کميته شده است مبنی‌بر اين‌که با اين روش جديد، آنها ناديده گرفته می‌شوند.

بخش غيرانگليسی جوايز اسکار اگرچه دچار آن تغييراتی که گريبان شاخه‌ی مستند و روش عجيب رای‌گيری آن را گرفت، نشد، اما نقطه‌ی مشابه، همان تلاش برای به‌روز شدن است اما با راه‌حلی متفاوت.

برای مثال، کميته‌ی غيرانگليسی تاکنون از مدل منحصربه‌فرد کميته‌ی مستند در تشکيل يک گروه از کارشناسان فيلم تبعيت نکرده است. «مايکل بارکر»، از روسای کمپانی «سونی کلاسيک پيکچرز» که توزيع فيلم ضدايرانی «پرسپوليس» در آمريکا را برعهده داشت، در اين‌باره می‌گويد: «تصور اين‌که مدل کميته‌ی مستند در کميته‌ی غيرانگليسی نيز موثر واقع شود، دشوار است. اين به‌نظر يک تغيير منطقی است. اعضای کميته‌ی غيرانگليسی وظيفه‌ی بسيار دشواری دارند. البته آنها توانسته‌اند اهميت اين بخش را بيشتر کنند، به‌همين دليل است که امسال شاهد حضور بی‌سابقه‌ی فيلم‌ها بوده‌ايم.»

فهرست ۶۷تايی فيلم‌های معرفی‌شده به بخش غيرانگليسی آکادمی اسکار شامل ابهاماتی نيز هست؛ اگرچه حدود نيمی از فيلم‌ها در جشنواره‌های مطرحی چون ونيز، کن، تورنتو يا برلين اکران شده‌اند، اما حدود ۲۰ فيلم در هيچ جشنواره مطرحی اکران نشده‌اند. علاوه‌برآن، کمتر از ۱۴ فيلم در اختيار شرکت‌های بين‌المللی توزيع فيلم مانند «سلولويد دريمز» يا «وايلد بانچ» هستند و برخی ديگر از اين فيلم‌ها در جشنواره‌هايی اکران شده‌اند (مانند مونترال) که به‌تازگی در جذب مخاطب، منتقدين و خريدار بين‌المللی توفيق نسبی يافته‌اند.

به گزارش ايسنا، ورايتی در زمان معرفی «بچه‌های آسمان» برای حضور فيلم مجيدی در جمع نامزدهای نهايی اسکار چنين پيش‌بينی کرده بود.

***

خبرگزاری مهر:

فيلم سينمايی "آواز گنجشک‌ها" ساخته مجيد مجيدی در کنار فيلم‌هايی مانند "کلاس" و "گومورا" بخت حضور در فهرست پنج نامزد نهايی بخش بهترين فيلم غير ‌انگليسی‌زبان اسکار ۲۰۰۹ را دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، اسکرين ديلی اعلام کرد پارسال انتخاب نامزدهای نهايی بخش بهترين فيلم خارجی به شکلی تازه انجام شد، به اين صورت که کميته انتخاب اين بخش ابتدا فهرست اوليه شامل ۹ فيلم را تهيه کرد و در نهايت گروهی شامل ۳۰ نفر در فاز دوم پنج نامزد نهايی را انتخاب کردند.

از شگفتی‌های اولين سال اعمال سيستم جديد انتخاب نامزدها اين بود که فيلم تحسين‌شده و رومانيايی "۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز" کريستيان مونگيو که ماه مه ۲۰۰۷ جايزه نخل طلا جشنواره فيلم کن را از آن خود کرده بود، حتی به فهرست اوليه ۹ فيلم بخش اسکار بهترين فيلم غير انگليسی‌زبان راه پيدا نکرد.

امسال بار ديگر روند رای‌گيری درباره بخش اسکار فيلم خارجی تغيير کرده است. اين مرحله همچنان دو فاز دارد. اعضای آکادمی در فاز نخست تنها درباره شش فيلم از ۹ فيلمی که در نهايت به فاز دوم انتخاب راه می‌يابند، تصميم‌گيری می‌کند.

سه فيلم ديگر را ۲۰ عضو کميته اجرايی جايزه فيلم غير انگليسی‌زبان انتخاب می‌کنند. اين سه فيلم زمانی انتخاب می‌شوند که شش فيلم ديگر راهيافته به فهرست اوليه مشخص شده‌اند و به اين شکل احتمال از قلم افتادن رقبای قدرتمند مانند "۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز" به حداقل می‌رسد.

در نهايت ۳۰ عضو کميته فاز دوم از ۹ فيلم انتخاب شده پنج نامزد نهايی بخش اسکار خارجی را انتخاب می‌کنند. امسال ۶۷ فيلم در بخش بهترين فيلم غير انگليسی‌زبان رقابت می‌کنند که يک رکورد جديد برای اين بخش است. امسال رقبايی قدرتمند در بخش بهترين فيلم خارجی حضور دارند.

به گزارش مهر، در کنار غول‌های جشنواره‌ای مانند "کلاس" لورن کانته از فرانسه، فيلم ايتاليايی "گومورا"، انيميشن "والس با بشير"، فيلم آلمانی "عقده بادر ماينهوف" اولی ادل و "لحظه‌های جاودانی" يان تروئل از سوئد فيلم‌هايی بسيار خوب به آکادمی علوم و هنرهای سينمايی معرفی شده‌اند و کميته انتخاب برای تهيه فهرست اوليه با کاری دشوار روبروست.

اتريش به عنوان مثال، "انتقام" گتس اشپيلمان را به آکادمی معرفی کرده که داستانی ظريف از گناه و انتقام است. آرژانتين اميدوار است رای‌دهنده‌ها به "لئونرا" / "لانه شير" پابلو تراپرو واکنش خوب نشان بدهند که يکی از رقبا در جشنواره کن بود و درباره زنی زندانی است.

بوسنی و هرزگوين فيلم دوست داشتنی و پراحساس "برف" ساخته آيدا بگيچ را درباره تلاش زنانی که همسران آنها از جنگ بازنگشته‌اند، به اسکار فرستاده است. برونو بارتو برزيلی با فيلم پرقدرت و جديد خود "۱۷۴ آخرين توقف" بازگشته با موضوع وقايعی که به گروگانگيری يک اتوبوس در ريودوژانيرو می‌انجامد.

ايران فيلم شاعرانه "آواز گنجشک‌ها" مجيدی را به اسکار فرستاده است. اردن با "خلبان ابو رائد" امين مطالقه برای اولين بار در تاريخ سينمای اين کشور وارد رقابت اسکار شده است.

نروژ روی "اُهورتن" بنت همر حساب می‌کند که داستانی طنزآميز و تاثيرگذار درباره يک کارگر راه‌آهن بازنشسته است و لهستان فيلم غريب "حقه‌ها" به کارگردانی آندری ياکيمووسکی را راهی اسکار کرده است.

نامزدهای هشتاد و يکمين دوره جوايز اسکار ۲۲ ژانويه ۲۰۰۹ (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطاء جوايز اسکار ۲۲ فوريه (چهارم اسفند) در کداک تيه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016