چهارشنبه 20 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتوبوس‌های بین‌شهری قزوین به تهران، زنانه مردانه شد، کارگزاران

اتوبوس‌های بین‌شهری قزوین از این پس به صورت اتوبوس ویژه مردان و اتوبوس ویژه زنان و خانواده‌ها به‌سوی تهران حركت خواهد كرد. این تصمیم را فرماندهی انتظامی شهر قزوین گرفته است، اما به گفته فرمانده قزوین هیچ شكایتی هم درباره اختلاط زنان و مردان در اتوبوس‌های بین شهری وجود نداشته است و فرماندهان انتظامی آن شهر، خود تصمیم به تفكیك جنسیتی اتوبوس‌ها گرفته‌اند. این تصمیم با اعتراض مردم قزوین نیز همراه بوده، اما فرمانده انتظامی قزوین گفته است كه در اینگونه طرح‌ها همیشه ناراضیانی وجود دارند كه در ادامه این نارضایتی‌ها برطرف خواهد شد. همزمان با ادامه طرح ارتقای امنیت اجتماعی در تهران، فرماندهان انتظامی سایر استان‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند كه این طرح را به اجرا برسانند، اما در اجرای طرح امنیت اجتماعی در سایر استان‌ها، به نظر می‌رسد كه اعمال سلیقه بسیار بیشتر مدنظر قرار گرفته است. ایسنا گزارش داده است كه فرماندهی انتظامی استان قزوین، در یك تصمیم‌گیری ناگهانی دستور داده است كه اتوبوس‌های بین‌شهری قزوین به تهران در پایانه مسافربری این شهر، تفكیك شوند و به‌صورت زنانه و مردانه حركت كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سردار هدایتی، فرمانده انتظامی استان قزوین درباره اجرای طرح تفكیك جنسیتی اتوبوس‌های مسافربری ترمینال گفته است: «این طرح به درخواست دانشجویان دختر دانشگاه‌های استان و همچنین خانواده‌ها از تاریخ 15 مهرماه امسال اجرا شده است.» او با اشاره به اینكه این طرح در اردیبهشت و خردادماه به‌صورت آزمایشی انجام شده بود، گفته است: «بنابراین طرح اتوبوس‌های مسیر قزوین ـ تهران به اتوبوس‌های ویژه آقایان، ویژه خواهران و خانواده‌ها تفكیك شده است.»

سردار هدایتی در پاسخ به این سوال كه «آیا تاكنون مواردی درباره ایجاد مشكلی در اتوبوس‌ها به پلیس گزارش شده بود كه منجر به اجرای این طرح شود؟»، گفت: «تاكنون در این زمینه شكایتی را دریافت نكرده‌ایم، همچنین برای ارتقای سطح امنیت در جامعه نیز نباید منتظر به‌وجود آمدن مشكلی بود تا اقدام به اجرای طرحی كرد.»

وی طرح تفكیك جنسیتی اتوبوس‌های ترمینال قزوین را یك طرح كارشناسانه دانسته و گفته است: «پلیس جلسات متعددی را با دانشجویان و پدر و مادرها در دانشگاه‌ها در این رابطه داشته و روند اجرای این طرح در حال حاضر مطلوب است.»

سردار هدایتی در رابطه با به‌وجود آمدن برخی بی‌نظمی‌ها نیز كه به دلیل اجرای طرح در ترمینال قزوین ایجاده شده و نارضایتی برخی از مردم را به دنبال داشته نیز گفته است: «در ابتدای اجرای هر طرح ممكن است بعضی از مردم احساس نارضایتی داشته باشند كه در ادامه، این نارضایتی نیز برطرف خواهد شد.»

طرح تفكیك زنان و مردان در اتوبوس‌های بین‌شهری تا به حال سابقه نداشته و مدیران شهر قزوین اولین مدیرانی هستند كه چنین تصمیمی را در این زمینه گرفته‌اند. اولین‌بار، طرح تفكیك جنسیتی در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در اتوبوس‌های واحد اتوبوسرانی در اواسط دهه 60 اعمال شد كه مخالفت‌هایی را نیز برانگیخته بود، اما با اصرار مسوولان این تصمیم اجرا شد. طرح تفكیك جنسیتی در مترو تهران نیز اعمال شده و دو واگن ابتدایی و انتهایی هر قطار مترو به خانم‌ها اختصاص یافته است. البته ورود خانم‌ها به دیگر واگن‌های مترو ممنوع نیست. تصمیم‌گیری‌های چند روز اخیر فرمانده‌هان انتظامی شهر قائم‌شهر نیز كه تعدادی از جوانان شهر را به دلیل پوشیدن لباس‌هایی كه نامناسب می‌دانستند، دستگیر كرده بودند باعث نارضایتی‌هایی شده بود. طرح ارتقای امنیت اجتماعی از تابستان سال گذشته در تهران و هنگام فرماندهی سردار رادان كه اكنون جانشین فرمانده كل ناجاست، با استقرار گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها شروع شد.





















Copyright: gooya.com 2016