چهارشنبه 16 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم پايانی بخش بين‌الملل جشنواره‌ فيلم فجر؛ بهرام بيضايی از تماشاگران سيمرغ گرفت، ايسنا

برگزيدگان بخش بين‌الملل بيست‌وهفتمين جشنواره‌ فيلم فجر معرفی شدند و سيمرغ بلورين فيلم برگزيده تماشاگران دراين بخش به «وقتی همه خوابيم» بهرام بيضايی رسيد.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در مراسم اختتاميه‌ای که شامگاه گذشته با اجرای اکبر عالمی درتالار وحدت برگزار شد، مجيد شاه‌حسينی دبير جشنواره در سخنانی که در مراسم افتتاحيه نيز به آن اشاره کرده بود، حضور سه‌نسل از فيلمسازان را دراين دوره جشنواره از ويژگی‌های آن برشمرد و گفت: رنگين‌کمانی متنوع از سينمای ايران عرضه شد و ۱۲۸ عنوان فيلم داستانی و مستند چشم‌ها را به خود می‌خواند و ۱۴۹ فيلم گلچين شده نيز از ۶۳ کشور جهان به دقت فراهم آمده است.

جايزه مصطفی عقاد اولين جايزه‌ی اين مراسم بود که به فيلم «جشن تولد» از تونس تعلق گرفت و سپس بيانيه اکو قرائت شد.

جايزه بين‌المجالس آسيا جشنواره با حضور محمدمهدی عسگر‌پور، عزت‌اله انتظامی، محمدرضا جعفری‌جلوه و دکتر نژاد حسينيان به فيلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی اهدا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




داوودی از حضور عزت‌اله انتظامی در فيلمش ابراز خرسندی کرد و گفت: اين آرزوی ديرينه من بود که محقق شد و از اين‌که اين فيلم هم به سرانجام رسيد، خوشحالم .

در بخش بعدی اهدا جوايز با حضور اميراسفندياری و داوران بخش جلوه‌گاه شرق، برگزيدگان اين بخش معرفی شدند.

«بهترين آرزوهای فردا» از ژاپن به‌عنوان بهترين فيلم شناخته شد و سيمرغ بهترين کارگردانی به «سوی ايل جئون» برای فيلم «دختری از خاک تيره» تعلق گرفت و سيمرغ ديگری هم به برمک اکرم برای «بچه‌ کابلی» اختصاص يافت.

اين کارگردان افغانی جايزه‌اش را به اصغر شاهوردی صدابردار فيلمش که در بستر بيماری است و همه افغانی‌هايی که در ايران زندگی می‌کنند، تقديم کرد.

در بخش «در جست‌وجوی حقيقت» فيلم «تا گام‌های زندگی» از ژاپن به‌عنوان بهترين فيلمنامه شناخته شد و سيمرغ کارگردانی نيز به «خوان آنتونيويونا» برای فيلم «يتيم‌خانه» تعلق گرفت و «هر شب تنهايی» رسول صدر عاملی هم به‌عنوان بهتريم فيلم اين بخش انتخاب شد.

صدرعاملی اختصاص اين جايزه به فيلمش را دارای يک ويژگی دانست و گفت: باتوجه به اين‌که تهيه‌کننده فيلم تلويزيون است اين جايزه احترام متقابل سينما و تلويزيون است، آنچه که هميشه حسرت آنرا خورديم و سينمای ايران اين جايزه را به تلويزيون داده است.

دراين بخش يک ديپلم افتخار نيز به فتانه ملک‌محمدی بازيگر فيلم «سوپراستار» تعلق گرفت.

ابراهيم فروزش برای فيلم «زمانی برای دوست‌داشتن» برگزيده‌ی بخش راه انبياء شد که وی از اين‌که فيلمش دراين بخش بوده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

امير اسفندياری در توضيح اهدا اين جايزه گفت: اين جايزه کليساهای جهانی، بسيار مهم است که از هنگامی که قرار شد در ايران اهدا شود به راه انبياء تغيير نام داد و از فيلم‌های بخش مسابقه سينمای ايران فيلم «زمانی برای دوست‌داشتن» انتخاب شد.

درادامه با حضور معاون سينمايی و دبير جشنواره از آيدا بگيچ کارگردان فيلم «برف» به‌دليل ارائه مفهوم مقاومت و پايداری تقدير شد.

محمدرضا جعفری‌جلوه در سخنان کوتاهی سينما را جلوه‌ای از زيبايی برشمرد و اظهار اميدواری کرد: اين زيبايی‌ها بيش از پيش تجلی يابد و جشنواره بتواند توفيقات روز‌افزونی داشته باشد.

«جام جهان‌نما» آخرين بخش اهدا جوايز بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر بود که در اين بخش ۲ سيمرغ بلورين به فيلم‌های کوتاه «امين» محصول فرانسه، آلمان وهلند و «چرا سگ‌ها از گربه‌ها متنفرند» از ايران تعلق گرفت.

فيلم «سلاح پران» از کره‌جنوبی به‌خاطر دستاورد فنی‌اش سيمرغ دريافت کرد و «دريا آلابورا» برای فيلم

«جعبه پاندورا» بهترين بازيگر شد، جايزه فيلمنامه به «نه ميلی‌متر» از فرانسه و بلژيک اختصاص يافت و سيمرغی هم به فيلمنامه‌نويسان فيلم «برف» تعلق گرفت و در نهايت فيلم «برف» محصول بوسنی، آلمان، فرانسه و ايران به‌عنوان بهترين فيلم بخش جام جهان‌نما معرفی شد.

دراين بخش يک ديپلم افتخار هم به «زادبوم» تعلق گرفت که در آن لحظه ابوالحسن داوودی در مراسم نبود و رويا تيموريان بازيگر فيلم آن‌را دريافت کرد.

تيموريان «زادبوم» را فيلم بسيار سختی خواند و از اين‌که اين فيلم مورد توجه واقع شد ابراز رضايت کرد.

بهرام بيضايی آخرين برگزيده بخش بين‌الملل جشنواره بود که موفق به دريافت سيمرغ بلورين فيلم برگزيده تماشاگران برای «وقتی همه خوابيم» شد.

وی با تشکر از کسانی که در ساخت اين فيلم با او همکاری کردند، از تماشاگرانی که به فيلم رای دادند نيز قدردانی کرد.

بيضايی اظهار اميدواری کرد: شايستگی رايی که مردم داده‌اند را داشته باشد و فيلم بعدی‌اش را بهتر بسازد.

به گزارش ايسنا، دراين مراسم هم مانند برنامه افتتاحيه هنرمندان استقبال کمی کرده بودند که از ميان اين چهره‌ها می‌توان به منيژه حکمت، پوران درخشنده، غلامرضا موسوی، شقايق فراهانی، محمد زرين‌دست، تهمينه ميلانی، محمد نيک‌بين، حسينعلی ليالستانی ، ناصر باکيده و علی سرتيپی نام برد.

در سه بخش از مراسم گروه‌های موسيقی محلی و سنتی به اجرای برنامه پرداختند و تصاويری نيز با عنوان ۳۰ سال افتخار برای سينمای ايران از جوايز بين‌المللی سينماگران پخش شد.

در حاشيه مراسم:

_ دکور مراسم که به‌صورت سنتی طراحی شده بود، جلب توجه می‌کرد.

_ برخلاف مراسم افتتاحيه، اين مراسم بدون مشکل فنی برگزار شد.

_ اکبر عالمی در ابتدای سخنانش مقدمه طولانی را به زبان فارسی و انگليسی قرائت کرد و در طول مراسم نيز از برگزيدگان می‌خواست جايزه‌شان را برای عکس گرفتن بالا بگيرند.

_ جعفری‌جلوه از ايراد سخنانی منصرف شده بود که با اصرار عالمی چند کلمه‌ای را بيان کرد.

_ نويسنده‌ بوسنيايی فيلمنامه «برف» که موفق به دريافت سيمرغ شد با بيان اين‌که به فارسی آشنايی دارد درجمله‌ای به جای خوشحالم از خوشگلم استفاده و گفت: خوشگلم که در اينجا هستم و جايزه می‌گيرم!

_ علاوه بر بالکن‌ها، رديف‌های از سالن اصلی خالی بودند.

_ مراسم در ساعت ۳۵/۱۹ آغاز شد و در ساعت ۲۳ به پايان رسيد.





















Copyright: gooya.com 2016