شنبه 19 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمره به جای کنکور و سردرگمی داوطلبان، ترانه بنی يعقوب، همشهری عصر

با کفش های واکس خورده براق و کاپشن قهوه ای تيره با کوهی از جزوه و کتاب هايی که در دست دارد مقابل آموزشگاه کنکوری که حوالی ميدان رسالت تهران واقع شده، ايستاده و به سر در آبی رنگ موسسه نگاه می کند: «از سال اول دبيرستان تا الان که سوم دبيرستانم در کلاس های اين آموزشگاه شرکت می کنم تا شايد همان سال اول در کنکور پذيرفته شوم.من همه برنامه ريزی ام را برای کنکور و آموختن شيوه های تست زنی گذاشته ام اما هر روز حرف جديدی از مسوولان می شنوم چند وقت پيش آن ها اعلام کردند که در آينده نمره ملاک اصلی پذيرش دانشجويان خواهد بود و از سوی ديگر هم برخی ديگر ازآنها خبر از برگزاری کنکور می دهند بالاخره چه طرحی اجرا می شود و ما چگونه حق ورود به دانشگاه را پيدا خواهيم کرد ؟»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از مدت ها پيش طرح سامان دهی کنکور سراسری دانشگاه ها مورد توجه نمايندگان مجلس قرار گرفته است. براساس مصوبه مجلس مقرر شده تا سال ۹۰ کنکور سراسری حذف و سوابق تحصيلی جايگزين آن شود اما هنوز جزئيات اين طرح روشن نشده است .

رئيس سازمان سنجش چند روز پيش در يک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران از همين نگرانی ها سخن گفت نگرانی هائی که موجب سردرگمی داوطلبان و حتی خود او شده است .

او به نحوه اجرای قانون حذف کنکور اشاره می کند :" تا سال ۹۰ که سال حذف کنکور است دو کنکور ديگر بيشتر باقی نمانده و بايد قانون اجرايی شود از اين رو از کميسيون آموزش مجلس خواهش کرديم که به طور جدی وارد اين بحث شوند اما تا امروز دورنمای خوبی برای به اجرا درآمدن اين قانون نداريم و داوطلبان به شدت مضطرب هستند که بر اساس گزينش تستی يا تشريحی درس بخوانند که اين مسائل برای خود من هم مبهم است ."

به گفته پور عباس اگر قرار است قانون حذف کنکور تمديد شود بايد از امروز اين موضوع اطلاع رسانی شود و مجلس هر چه زودتر اين مسائل را روشن کند که در سال ۹۰ چه اتفاقی برای گزينش دانشجو خواهد افتاد و ما چقدر از برنامه عقب هستيم.از سوی ديگر افت شديد تحصيلی در دوران دبيرستان در مناطق محروم زياد است و با گرفتن ميانگين از معدل دانش آموزان دبيرستانی در مناطق مختلف متوجه شديم که ميانگين معدل در برخی مناطق بين ۶ تا ۸ و در برخی مناطق بين ۱۷ تا ۱۸ است و اين موضوع در گزينش دانشجو در صورت حذف کنکور مشکلاتی را به وجود می آورد

نمره ملاک گزينش می شود

طرح خذف کنکور را تعداد ی از مسوولان و کارشناسان آموزشی کشور نيز طرحی شتابزده ارزيابی می کنند. آن ها معتقدند اين طرح فقط حساسيت و استرس های کنکور را به سه سال دوره دبيرستان و امتحانهای نهايی منتقل خواهد کرد. در حالی که نمايندگان مجلس کاهش استرس کنکور را از اهداف اصلی اين طرح عنوان می کردند.

عليرضا دبيری ۱۶ساله جزوه هايش را در دستانش جابه جا می کند:«هر روز درباره کنکور حرف تازه ای می شنويم برای ما داوطلبان کنکور و دانش آموزان اين حرف ها جز افزايش استرس و نگرانی نتيجه ای ندارد ما سال هاست به اين سيستم کنکور و سنجش عادت کرده ايم و هرچند مخالف حذف آن نيستيم اما نمره را جايگزين مناسبی برای کنکور نمی دانيم.»

محمد پور ناظر کارشناس مسائل آموزشی در اين باره معتقد است :«سوالهای امتحان های نهايی دوره دبيرستان تشريحی است و در تصحيح سوالات تشريحی رعايت عدالت بسيار مشکل است. آيا نمره می تواند ملاک مناسبی برای سنجش داوطلبان باشد."

او با انتقاد از نا مشخص بودن طرح مجلس شورای اسلامی می گويد: «هميشه مسوولان کشور نگران فعاليت سودجويان در عرصه کنکور بودند. به ويژه کلاس های کنکور همواره موقعيت مناسبی را برای فعاليت اين دسته از افراد فراهم می کرد. اما آيا با تصويب اين طرح و سوق دادن همه مسايل کنکور به سال های دبيرستان، دست سودجويان کوتاه خواهد شد؟ مطمئناً آن ها با روش های ديگری از دانش آموزان سوءاستفاده خواهند کرد.»

به گفته او،«تا زمانی که نوعی تعادل بين تقاضا برای ورود به دانشگاه و ظرفيت پذيرش دانشگاه ها ايجاد نشود امکان حذف نظام پذيرش دانشجو وجود ندارد مگر اين که به عدالت در پذيرش دانشجو اعتقادی نداشته باشيم.»

رئيس کميسيون آموزش مجلس در واکنش به اظهارات رئيس سازمان سنجش مبنی بر اينکه دورنمای خوبی برای اجرای قانون حذف کنکور متصور نيست، تاخير در ابلاغ قانون،‌ ناهماهنگی وزارتخانه های مرتبط و تغيير وزير آموزش و پرورش را از دلايل اين تاخير دانست.

علی عباسپور تهرانی فرد درباره روند اجرای قانون حذف کنکور و نحوه برنامه ريزی کميسيون آموزش مجلس شورای اسلامی برای اجرايی شدن اين قانون ادامه می دهد :" ما يک وضع کننده و ناظر بر اجرای قانون هستيم و نمی توانيم در اجرای آن دخالت داشته باشيم."

به گفته او قانون حذف کنکور شش ماه ديرتر از موعد مقرر از سوی دولت به دستگاههای اجرايی ذيربط ابلاغ شد و خود اين تأخير از طرف رياست جمهوری باعث تأخير در اجرای قانون شده است. اين ابلاغ با تأخير، برنامه ريزی برای برگزاری آزمون های متمرکز توسط آموزش و پرورش را در سال جاری بر هم زد.
اوهمچنين می گويد :"آموزش و پرورش تا به حال به درخواست کميسيون آموزش برای گزارش اجرای قانون حذف کنکور پاسخ نداده و با اينکه وزارت علوم گزارش خود را ارائه کرده اما وزارت آموزش و پرورش تاکنون گزارشی ارسال نکرده است."

آموزش و پرورش طبقاتی می شود

ايمان مبينی استاد دانشگاه به همين نابه سامانی ها و عدم توافق ها اشاره می کند :" سامان دهی کنکور و تاثير نمرات اختصاصی سه سال آخر دبيرستان دانش آموزان در نتيجه کنکور بايد با برنامه ريزی های دقيق همراه باشد. چون در غير اين صورت تامين امنيت امتحان در ۲۵ هزار دبيرستان کشور و عدم تخلف در اخذ نمرات و کنترل دقيق بر آن ها مشکل ساز خواهد بود."

اگر نمره، ملاک سنجش و پذيرش دانشجويان شود، آموزش و پرورش طبقاتی شده و کسانی که قدرت اقتصادی بالاتری دارند توان استخدام معلم خصوصی را پيدا و امکان ورودشان به دانشگاه نيزافزايش می يابد. چه چيز ثابت می کند که با اصل شدن نمره امتحانهای مدارس همان نقش کنکور را پيدا نکنند.

محمد دانش اموز سال دوم دبيرستان که از الان خودش را برای کنکور اماده می کند سوال های زيادی درباره جزئيات اين طرح دارد اينکه نمرات کدام دروس در گزينش اش موثر خواهد بود يا اگر کسی سوابق تحصيلش مناسب نبود چه راه جبرانی برايش وجود دارد ايا تاثير نمره قطعی است ؟ محمد با چشمانی نگران می گويد نمی دانم بايد سوالهايم را از چه کسی بپرسم ؟
اين سوالها به همراه پرسش های ديگربرای داوطلبان کنکور سراسری مبهم است برخی از آنها می خواهند بدانند که چگونه بدون سوابق تحصيلی می توان در ازمون سراسری دانشگاهها شرکت کرد ؟
عباسپور درباره اين سوالات می گويد :"برخی شبهات موجود در قانون حذف کنکور مانند نحوه گزينش دانشجويان با سوابق يکسان و همچنين داوطلبان بدون سوابق تحصيلی و جزئيات آن به عهده دستگاه اجرايی است و مجلس اين اختيارات را به کميته ای متشکل از وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، رياست دانشگاه آزاد و سازمان سنجش و به رياست وزير علوم گذاشته است بنابر اين وظيفه مشخص شدن اين شبهات بر عهده کميته و دستگاههای اجرايی است.
مبينی می پرسد :" بارها در خبرهای مربوط به برگزاری کنکور سراسری درباره لو رفتن سوالات کنکور شنيده ايم. در حالی که همه می دانيم برای برگزاری سالم اين کنکور بسياری از نهادهای کشور بسيج می شوند. در اين کنکور متمرکز از طراحی سوالات تا برگزاری امتحان همه چيز تحت کنترل دقيق است. اما با اين همه همواره ناامنی هايی در کنکور سراسری پيش آمده است. حال اگر تا چند سال آينده کنکور به سطح دبيرستان ها بيايد چگونه کنترل ۲۵ هزار دبيرستان و مرکز پيش دانشگاهی و تامين امنيت آن ها ممکن خواهد بود؟»





















Copyright: gooya.com 2016