جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارجاع بيش از‌١٠هزار كودك كار و خيابان به بهزيستي، همشهری

مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستي كشور، از ارجاع 10 هزار و 414 كودك كار و خيابان در سال گذشته به مراكز حمايت از كودكان خياباني اين سازمان خبر داد.

به گفته وي، حدود 54 درصد اين افراد پس از حضور كمتر از يك هفته در خيابان، توسط تيم‌هاي مددكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط همچون بهزيستي، شهرداري، نيروي انتظامي و غيره شناسايي و سپس به مراكز بهزيستي ارجاع شده بودند.

سيد حسن موسوي چلك در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: كمتر از سه درصد اين كودكان را دختر و مابقي را پسر تشكيل مي‌دادند كه حدود 40 درصد آن‌ها 15 تا 18 ساله بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته وي اين در حاليست كه 22 درصد اين افراد غيرايراني و عمدتا افغان بودند.

مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستي كشور، با بيان اين كه 52 درصد كودكان ياد شده، ترك تحصيل كرده‌ بودند، در مورد سلامت جسمي اين كودكان اظهار كرد: حدود 83 درصد آ‌ن‌ها در زمان مراجعه به مراكز بهزيستي داراي مشكل خاصي نبودند و تنها پنج درصد بنابر اظهار‌ات خودشان مورد آزار (كودك آزاري) قرار گرفته‌ بودند.

به گفته وي، بيماري‌هاي انگلي، پوستي و عفوني به عنوان شايع‌ترين بيماري‌هاي اين كودكان به شمار مي‌رود.

موسوي چلك همچنين با يادآوري ارجاع حدود 12 هزار كودك كار و خيابان به مراكز بهزيستي در سال 86 ، افزود: 27 درصد كودكان ارجاع شده در سال گذشته (10 هزار و 414 نفر)، با دستفروشي، 15 درصد با فال‌فروشي و مابقي با شست‌وشوي شيشه خودرو، گل فروشي، جمع‌آوري ضايعات، واكس زدن، وزن‌كشي و غيره درآمد كسب مي‌كردند كه در كنار اين گونه مشاغل بايد به كارهاي پنهان و زيرزميني كه توسط اين كودكان انجام مي‌شود، نيز اشاره كرد.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه اغلب اين افراد با خانواده‌هاي خود زندگي مي‌كردند و يا آن كه با آن‌ها در ارتباط بودند، عنوان كرد: حدود 82 درصد اين كودكان هر روز با خانواده‌هاي خود در ارتباط و مابقي به صورت هفتگي و يا ماهانه با خانواده‌هايشان در ارتباط بودند.

به گفته مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستي كشور، تنها 4/7 درصد از مجموع كودكان ذكر شده با خانواده‌هاي خود هيچ گونه ارتباطي نداشتند.

موسوي چلك در ادامه اين گفت‌وگو خاطر نشان كرد: حدود 54 درصد از كودكان با گذشت مدت زمان كمتر از يك هفته در خيابان توسط تيم‌هاي مددكاري شناسايي و سپس به مراكز بهزيستي ارجاع شده بودند كه اين اقدام با فعال شدن تيم سيار اورژانس اجتماعي (123) و افزايش تعامل بين دستگاه‌هاي مختلفي همچون شهرداري، نيروي انتظامي، بهزيستي و غيره تسريع و همين امر نيز باعث كاهش زمان مداخله شد.

وي با اشاره به همكاري مناسب شهرداري در برخي از شهرها همچون تهران، ‌اصفهان و مشهد با سازمان بهزيستي، گفت: اغلب كودكان كار و خيابان ارجاع شده در شهرهاي بزرگ مشغول به كار بودند.

مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستي كشور همچنين از سابقه استفاده از مواد مخدر در ميان كودكان ارجاع شده خبر داد و در اين باره اظهار كرد: حدود 8/7 درصد از مجموعه كودكان جمع‌آوري شده سابقه مصرف مواد مخدر داشتند؛ اين در حاليست كه 5/3 درصد از اين كودكان نيز داراي سابقه كيفري و بزه بودند.

موسوي چلك در ادامه با اشاره به مداخلات سازمان بهزيستي در رابطه با سوادآموزي، حرفه آموزي، پيگيري امور دريافت شناسنامه، دفترچه بيمه درمان، برگزاري كلاس‌هاي فرهنگي، ورزشي و غيره، مدت اقامت اين كودكان در مراكز بهزيستي را 21 تا 40 روز اعلام كرد كه اين مدت زمان در موارد استثنايي (فقدان شناسايي خانواده‌ و يا امكان‌پذير نبودن خروج كودك از مراكز)، افزايش مي‌يابد.

وي اعلام كرد: براساس گزارش ارائه شده در پايان سال گذشته، 7/6 درصد اين كودكان در مراكز بهزيستي باقي مانده بودند و مابقي نيز به خانواده‌هايشان تحويل داده شدند.

موسوي چلك با تاكيد بر اين كه اغلب اين كودكان داراي خانواده‌هاي بدسرپرست و نيازمند هستند، عنوان كرد: مطلقه بودن والدين، حضور ناپدري، نامادري و يا تك والد بودن نيز در ميان خانواده‌هاي اين كودكان بسيار مشاهده مي‌شود كه در كنار فقر اقتصادي و فرهنگي از جمله مشكلات كودكان به شمار مي‌رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016