جمعه 20 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثروتي که در شمال به آتش کشيده مي شود، ابتکار

رشت - مه دود حاکم بر اکثرنقاط برنج خيز شمال کشور در زمان برداشت برنج، حاکي از ثروت و سرمايه هنگفتي است که هر سال به آتش کشيده مي شود. اين مه دود حاصل اقدامي انساني و از سوزاندن کاه و کلش برنج در فصل برداشت توسط کشاورزان پديد مي آيد. گستردگي اين پديده مخرب در استان گيلان بدليل برخورداري از 238هزارهکتار اراضي شاليکاري بسيار چشمگير و وسيع مي باشد.

در حال حاضر بدليل شيوع اين پديده، در کمتر شهر استان گيلان است که بخصوص در شب ها بتوان به راحتي نفس کشيد. اگرچه اين پديده در ساير مناطق گندم خيز کشور نيز در فصل برداشت گندم وجو قابل مشاهده است اما آثار تخريبي آن در استانهاي شمالي بدليل فضاي خاص جغرافيايي و بالا بودن ميزان رطوبت در منطقه بسيار شديدتر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين اقدام از سوي کشاورزان در حالي هر ساله صورت مي پذيرد که راهنمايي ها و هشدارهاي لازم از سوي مقامات کشاورزي و محيط زيست پيشتر داده شده است. کارشناسان محيط زيست ضمن هشدار درباره آلودگي حاصل از سوزاندن کاه برنج عنوان مي کنند که سوختن ناقص کاه و کلش برنج در شاليزارها، سبب ازاد سازي دي اکسيدکربن و مونوکسيدکربن شده که ترکيب اين دو گاز سمي با بخار آب ( ابرها) بارش باران هاي اسيدي را درپي خواهد داشت ضمن اينکه دود حاصله بشدت براي سلامتي انسان خصوصا مبتلايان به بيمارهاي ريوي مضر است. براساس تحقيقات صورت گرفته، آلودگي حاصل از سوخت يک کيلوگرم کاه 1/3 برابر آلودگي يک خودروي بنزيني است. حجم آلودگي و خسارت مادي ايجاد شده با توجه به اينکه حدود يک ميليون و 500 هزار تن کاه و کلش سالانه پس از برداشت " برنج " در شاليزارهاي گيلان برجا مي ماند و بخش زيادي از آن به آتش کشيده مي شود، مي توان تصور کرد.

کاه و کلش برنج در حالي به آتش کشيده مي شوند که در کنار مسايل زيست محيطي آن، بارها از اهميت اقتصادي آن براي کشاورزان و نيز کشور سخن گفته شده است. در ساده ترين شکل آن با جمع آوري و بسته بندي کاه و کلش و عرضه و فروش آن، مي توان بخشي از نياز خوراک دامي استان را مرتفع ساخت. اين در حالي است که کشاورزان شمالي از کمي دسترنج خود بعد از يک فصل سخت کشت، شاکي و گله مند هستند و دامداران اين خطه به دليل کمبود علوفه!،چشم به علوفه ساير استانها و نيز يارانه دولت دوخته اند. براساس گزارش هاي منتشره نياز علوفه استان گيلان چهار ميليون و 500هزار تن است که يک ميليون و 900 هزار تن آن در استان توليد مي شود که عمده آن کاه و کلش است و بقيه از استان هاي ديگر وارد مي شود. به گفته مقامات جهاد کشاورزي استان گيلان دولت براي کمک به دامداران گيلان بابت هر کيلوگرم يونجه خشک 800ريال يارانه دولتي و براي هرکيلوگرم کنستانتره نيز مبلغ 300ريال يارايه پرداخت مي کند.


در صورتي که قيمت ميانگين هر بسته کاه در سال بين 1200 تا 2هزار تومان به فروش برسد، خسارت مالي ناشي از آتش کشيدن کاه و کلش در مزارع، رقم بسيار بالايي خواهد بود. علاوه براين در صورت استفاده از فناوري هاي شناخته شده، ابعاد اقتصادي کاه و کلش برنج و گندم گسترده تر خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016